پرسون گزارش می دهد؛

افزایش 100 درصدی قیمت سس/ طعم تند گرانی یک چاشنی غذایی

سس به عنوان یک چاشنی غذایی این روزها با افزایش قیمت دو برابری نسبت به سال گذشته در بازار مورد معامله قرار می گیرد.
تصویر افزایش 100 درصدی قیمت سس/ طعم تند گرانی یک چاشنی غذایی

به گزارش سایت خبری پرسون، طبق گزارشات سس گوجه فرنگی و انواع سس مایونز در یک سال اخیر با افزایش قیمت بیش از 100 درصد روبه رو شده و بسیاری از شهروندان این چاشنی غذایی را از سبد غذایی خود خارج کرده اند.

برای بررسی بیشتر این موضوع خبرنگار حوزه اقتصادی پرسون رهسپار بازار شده است تا از چرایی گرانی این محصول غذایی بیشتر آگاه شود که در ادامه می خوانید:

سس 8 هزار تومانی 18 هزار تومان شده

یکی از شهروندان تهرانی که در حال خرید محصولات غذایی در یکی از فروشگاه های غرب تهران است، به خبرنگار پرسون گفت: سال گذشته سس گوجه فرنگی نیم کیلویی یکی از برندهای معروف 8 هزار تومان در خرده فروشی ها به فروش می رسید که این روزها همین محصول با قیمت 18 هزار تومان مورد فروش قرار می گیرد.

وی که خود را رسولی معرفی کرد، ادامه داد: موضوع تنها سس گوجه فرنگی نیست، دیگر سس ها از جنس مایونز نیز به همین شکل است که با افزایش بیش از 100 درصدی نسبت به سال گذشته در بازار قیمت گذاری شده است.

رسولی افزود: برخی از سس ها که به شکل وارداتی در فروشگاه ها به فروش می رسند نیز با افزایش شدید قیمت مواجه شده اند، به طوری که برخی ازسس های نیم لیتری تولید خارج که سال گذشته 20 هزار تومان بود این روزها بین 50 تا 70 هزار تومان به فروش می رسد.

مواد اولیه عامل گرانی سس

در این میان یکی از کارگران فروشگاه زنجیره در غرب تهران گفت: سس مایونز از تخم مرغ، شیر، روغن و... تهیه می شود که این مواد اولیه در یک سال اخیر با افزایش قیمت مواجه شده است، بنابراین این افزایش قیمت امری طبیعی است.

وی ادامه داد: در سال اخیر سس مایونز به قدری ارزان قیمت بود که کارخانه ها با تخفیف ویژه این محصول را در اختیار فروشگاه ها قرار می دادند؛ اما این روزها کارخانه ها تمایلی به تولید و عرضه در بازار ندارند.

این کارمند فروشگاه مواد غذایی غرب تهران خاطر نشان کرد: برخی از سس ها با طعم های مختلف به دلایل نامعلوم در بازار کمیاب شده اند.

وی عنوان کرد: بسیاری از شهروندان که در گذشته از این فروشگاه سس گوجه فرنگی و مایونزشان را تهیه می کردند این روزها به دلیل گرانی یا کمتر خرید می کنند یا اینکه تعداد کمی از سس را در سبد غذایی خود قرار می دهند.

صادرات عامل کمبود

موضوع گرانی تنها به ظروف بسته بندی برنمی گردد بلکه وقتی گوجه فرنگی به عنوان مواد اولیه در بازار کمیاب و با افزایش قیمت روبه رو است، طبیعتا بالا رفتن قیمت تمام شده برای تولید کنندگان را به وجود می آورد، از سوی دیگر تولید سس در کارخانه ها نیاز به انرژی گاز، آب و برق دارد که این حامل های انرژی نیز طی سال های اخیر با افزایش چند برابری قیمت روبه رو شده اند و در نتیجه همه این دلایل عاملی بر افزایش قیمت تمام شده این چاشنی غذایی شده است.

در این بین یکی از تولیدکنندگان بنام سس گوجه فرنگی که تمایلی ندارد خود را در این گزارش معرفی کند درباره دلایل گرانی این محصول گفت: بخشی از این افزایش قیمت برمی گردد به افزایش قیمت ظروف بسته بندی، به طوری که تمامی ظرف های بسته بندی در یک سال اخیر با بیش از 100 درصد افزایش قیمت داشته است.

وی ادامه داد: موضوع گرانی تنها به ظروف بسته بندی برنمی گردد بلکه وقتی گوجه فرنگی به عنوان مواد اولیه در بازار کمیاب و با افزایش قیمت روبه رو است، طبیعتا بالا رفتن قیمت تمام شده برای تولید کنندگان را به وجود می آورد، از سوی دیگر تولید سس در کارخانه ها نیاز به انرژی گاز، آب و برق دارد که این حامل های انرژی نیز طی سال های اخیر با افزایش چند برابری قیمت روبه رو شده اند و در نتیجه همه این دلایل عاملی بر افزایش قیمت تمام شده این چاشنی غذایی شده است.

این تولید کننده محصولات غذایی ادامه داد: البته بخشی دیگر این گرانی به صادرات برمی گردد، برای نمونه با افزایش ارزش دلار در سال های اخیر بسیاری از تولیدکنندگان و تجار تمایل دارند این چاشنی غذایی را به سایر کشورهای همجوار به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر کنند تا درآمد ارزی و ارزش افزوده بیشتری کسب کنند که این عامل نیز باعث کمبود در بازار داخلی شده است.

385360