گزارش پرسون از انتقادها به سفرهای استانی رییسی؛

آقای رئیس جمهور سفرهای استانی را حداقل در شرایط کرونایی تعطیل کنید

سفرهای استانی رئیسی در شرایط اقتصادی و کرونایی کشور باعث واکنش‌ها و انتقادهایی به دولت شده است.
تصویر آقای رئیس جمهور سفرهای استانی را حداقل در شرایط کرونایی تعطیل کنید

به گزارش سایت خبری پرسون، ابراهیم رئیسی از همان ابتدای ریاست جمهوری‌اش سفرهای استانی را آغاز کرد. هنوز حاشیه‌های سفر هیئت دولت به استان فارس تمام نشده که خبرها از حضور رئیس جمهور در اردبیل در آخر هفته جاری مانند چند جمعه گذشته حکایت دارد.

بحث سفرهای استانی دولت سیزدهم با انتقادهایی مواجه است. برخی نمایندگان مجلس و یا فعالان سیاسی از مخالفت خود با این موضوع می‌گویند و یا می نویسند و نسبتا به تبعات آن در شرایط سخت کشور هشدار می‌دهند.

علی‌محمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه‌ای می‌گوید؛ "سفرهای استانی یکی از اقدامات آقای رئیسی است که اگر با ظرفیت و منابعی همراه نباشد، نه تنها فایده ندارد بلکه زیان هم دارد. اگر پولی در بساط نباشد و بعد سفر رئیس جمهور به همان برنامه‌های قبلی پرداخته شود، حتی موجب افزایش توقعات خواهد شد و اگر آن پروژه‌ها به موقع اجرایی نشود و تاخیر داشته باشد، موجب ایجاد نارضایتی‌هایی خواهد شد و زیان‌آور است."

علی صوفی، دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات گفته است که " رئیسی باید برنامه داشته باشد و دولتی را هم که تشکیل می‌دهد برای اجرای آن برنامه باشد در حالی که چنین چیزی دیده نمی‌شود. یعنی رئیسی تصور می‌کند فقط وظیفه داشت یک دولت انتخاب کند و خودش به استان‌ها سفر کند. یقینا با این شیوه، رئیسی موفق نخواهند بود. رئیسی با حضور در تلویزیون نیز درباره هیچ برنامه‌ای صحبت نکرده است. ایشان به نوعی دچار روزمره‌گی است و کابینه‌ای را هم انتخاب کرده و منتظر است ببیند آنها چه کارهایی انجام خواهند داد. آنها باید برنامه آقای رئیس جمهور را اجرا کنند بنابراین چگونه ممکن است آقای رئیس جمهور از برنامه‌اش صحبت نکند و منتظر بماند آنها چه کار می‌کنند."

عباس عبدی، روزنامه نگار و فعال سیاسی نیز نوشت: "در چهل روز گذشته و پس از اخذ رای اعتماد تاکنون ۶ سفر استانی از سوی آقای رییسی انجام شده است. اگر این سفرها می‌توانست مشکلی را حل کند، باید در دوره احمدی‌نژاد کمترین مشکل را می‌داشتیم. هدف از سفرهای استانی حل مسائل مردم و شنیدن اعتراضات و مشکلات آنان نیست که این کار از طریق نظام نمایندگی و رسانه‌ای باید منتقل شود. مشکلات آنقدر زیاد است که حتی فهم عادی آنها نیز از توان مدیران خارج است، چه رسد به حل آنها. پولی در بساط دولت نیست.

دیگر نمی‌توان مردم را برای استقبال به صف کرد، بلکه مردم معترض هستند و هر دو فیلم منتشر شده له و علیه این سفرها به نحوی این واقعیت را نشان می‌دهد. رفتاری که در سفر بوشهر هم تکرار شد. دیگر گذشت آن زمانی که مردم علاقه‌ای به دیدن سیاستمداران داشته باشند یا برای آنان شعار دهند، بدون اینکه دستاورد ملموسی برای آنان داشته باشد."

پزشکیان، نماینده مردم تبریز در مجلس از جمله نمایندگانی است که نسبت به سفرهای استانی واکنش تندی داشته است. وی گفته است که "این که به عنوان یک مسئول به میان مردم می‌روند تا از نزدیک در جریان مشکلات و کاستی‌ها باشند فی‌نفسه قابل تقدیر است اما گاهی مصوبات این سفرها غیرعلمی است. گاهی این مصوبات غیرعلمی است، مصوبات زمان احمدی نژاد ۱۰۰ سال دیگر هم خیلی‌هایشان ممکن است اجرا نشوند چه برسد به این‌ها. اصولا هر مصوبه‌ای براساس درآمد و پولی که دولت دارد در قانون بودجه می‌آید؛ اگر قرار است وعده‌ای داده شود و مصوبه‌ای شکل بگیرد باید بیاید در بودجه وقتی در بودجه نمی‌آید یعنی پولی وجود ندارد و در نتیجه توقع ایجاد می‌کند که عدم اجرای آن هم نتیجه‌اش افزایش نارضایتی مردم خواهد بود."

واکنش رئیسی نسبت به انتقادها در خصوص سفر استانی

اما رئیسی نسبت به انتقادها واکنش نشان داد. وی گفت: "برخی‌ می‌گویند سفرهای استانی پرهزینه است، با قاطعیت می‌گویم این سفرها باید انجام شود؛ انجام نشدن آن مشکلی را حل نمی‌کند. رئیس جمهور و مدیران باید مسائل و مشکلات را با حضور میدانی شناسایی و حل کنند و اگر رئیس جمهور به استان‌ها سفر نکند، نمی‌تواند درک واقعی از مشکلات موجود در بخش‌های مختلف کشور داشته باشد و آنها را رفع کند."

علاوه بر انتقادات مهمی که توسط فعالان سیاسی نسبت به سفرهای استانی رئیس جمهور مطرح است، بحث اصلی و مهم این است که چرا در شرایط کرونایی فعلی سفر رئیس جمهور و وزرا هر هفته به یک استان انجام می‌شود. اگر آمار ابتلا به کرونا و فوت بر اثر آن به دلیل تجمعات مردمی در فرآیند سفرهای استانی تشدید شود؛ شخص رئیس جمهور پاسخگو خواهد بود؟

366055