ملازهی در گفت‌ وگو با پرسون:/ بخش دوم

طالبان مجبور به تعدیل ایدئولوژی خود می‌شود/ نیروهای مقاومت پنجشیر به تاجیکستان می‌روند

یک کارشناس مسائل افغانستان بیان کرد: به نظر می‌رسد طالبان مقداری سیاست‌های خود را تعدیل کند. کشورهای منطقه و دنیا می‌توانند حکومت طالبان را مجبور کنند تا منطقی‌تر رفتار کند و سایر اقوام و مذاهب را بپذیرد.
تصویر طالبان مجبور به تعدیل ایدئولوژی خود می‌شود/ نیروهای مقاومت پنجشیر به تاجیکستان می‌روند

پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل افغانستان در خصوص وضعیت فعلی مقاومت در پنجشیر علیه طالبان و فروکش کردن اخبار مربوط به این جریان به خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: هر چند تلاش بر ساماندهی یک مقاومت در پنجشیر است؛ اما واقعیت این است که در حال حاضر بخش مهم این منطقه و شهرهای آن غیر از دره پنجشیر تحت تسلط طالبان است.

ملازهی تصریح کرد: صرفا در دره که خارج از جاده اصلی است؛ امکان ساماندهی مقاومت وجود دارد. اگر مقاومت پنجشیر از خارج طرفدار پیدا نکند؛ آنها توان چندانی ندارند؛ به ویژه این که با آغاز زمستان و بارش برف، کل ارتباطات منطقه قطع می‌شود. به نظر می‌رسد افراد و حامیان احمد مسعود از مرز خارج شوند و به سمت تاجیکستان حرکت کنند.

وی افزود: جریان مقاومت در پنجشیر تأثیر تعیین کننده‌ای بر تحولات افغانستان ندارد و نمی‌تواند طالبان را مجبور به تعدیل سیاست‌های خود و یا جا‌به‌جایی قدرت کند. طالبان قدرت و انگیزه دارد و مقاومت در برابر آن به سادگی نیست. صرفا طالبان می‌تواند به گونه‌ای رفتار کند که بقیه قومیت‌ها و مذاهب را در ساختار قدرت راه دهد که این انتظار نیز از آنان در چنین شرایطی دشوار است.

این کارشناس مسائل شبه قاره در خصوص عدم مقاومت مردم افغانستان در برابر طالبان، گفت: جامعه افغانستان سنتی است. نباید صرفا یک قشر شهری و طبقه متوسط تحصیلکرده خارج دیده را ملاک قرار داد. واقعیت این است که مردم این کشور دیدگاهی نزدیک به طالبان به خصوص قبایل پشتون دارند. افغانستان دارای 54 قوم است که حداقل 50 درصد جمعیت پشتون‌ها هستند که کم و بیش ذهنیت روستایی و عشایری دارند که با طالبان همخوان هستند. قشر متوسط شهری مقداری زاویه با طالبان دارد که آنها نیز در موقعیتی نیستند که سلاح در دست گرفته و با طالبان بجنگند و صرفا به تظاهرات اکتفا می‌کنند.

ملازهی ادامه داد: به نظر می‌رسد طالبان مقداری سیاست‌های خود را تعدیل کند. کشورهای منطقه و دنیا می‌توانند حکومت طالبان را مجبور کنند تا منطقی‌تر رفتار کند و سایر اقوام و مذاهب را بپذیرد.

وی بیان کرد: طالب‌ها فقه خوانده‌اند و در حوزه‌های برق و آب و نظایر آن تخصص ندارند. می‌توانند رئیس بانک مرکزی را یک طالب قرار دهند؛ اما نمی‌توانند در پایین دست از نیروهای طالبان بهره گیرند. زیرا این بخش‌ها نیروی تخصصی و تحصیلکرده نیاز دارد.

این کارشناس مسائل شبه قاره گفت: طالبان‌ها با واقع‌بینی مجبور می‌شوند که شرایط را تعدیل کنند. همانطور که کشورهای اسلامی اوایل که انقلاب کردند؛ تندروی‌هایی داشتند ولی به مرور با واقعیت مواجه شدند و نرمش نشان دادند.

362802