با پرسون سفر کنید؛

مکان های دیدنی قزوین که نباید از دست دهید

منطقه‌ قزوین تا سال ۱۳۷۳ بخشی از استان زنجان بود و پس از آن به استان تهران ملحق شد. اما پس از سه سال و در سال ۱۳۷۶ از استان تهران هم جدا شد و استان قزوین تشکیل شد.
تصویر مکان های دیدنی قزوین که نباید از دست دهید

استان قزوین از نظر جغرافیایی یکی از جذاب‌ترین استان‌های کشورمان است که از یک سو به دشت می‌رسد و از سوی دیگر به کوه‌های البرز. استانی با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار که فاصله‌ی کم آن از تهران، باعث شده به مقصدی عالی برای پایتخت‌نشینان تبدیل شود. در ادامه مکان های جذاب دیدنی قزوین را به شما معرفی خواهیم کرد.

کاخ چهلستون قزوین

هنگامی که نام کاخ چهلستون به میان می آید، فکرها به سمت کاخ چهلستون اصفهان می رود. شاید کمتر کسی بداند که کاخ چهلستون دیگری نیز در قزوین وجود دارد که بنا به دستور شاه تهماسب، دومین پادشاه سلسله صفویه، بنا شد. این کاخ که در قلب بخش تاریخی شهر قزوین و در میان باغی مربع شکل به نام باغ سعادت قرار دارد، به عمارت کلاه فرنگی نیز مشهور است. کاخ چهلستون در زمانه ای که قزوین پایتخت ایران بوده، عمارت شاهی شاه تهماسب صفوی، پادشاه وقت به شمار می رفته است.

هر چند اکثر نقل قول های تاریخی بیان می کنند که این بنا و باغ به دستور شاه تهماسب صفوی ساخته شده؛ اما در برخی منابع آمده که این بنا در زمان شاه عباس کبیر احداث یا اینکه به شکل امروزی خود درآمده است. نقل شده کاخ هشت بهشت اصفهان با الهام از این بنا ساخته شده است.

امروزه کاخ چهلستون به موزه خوشنویسی تبدیل شده و آثار برخی از خوشنویسان و خطاطان هنرمند و به نام ایرانی مانند مالک دیلمی، میرعماد قزوینی، درویش عبدالمجید، محمد حسین عماد کتاب؛ به همراه آثار و اشیایی تاریخی که از کاخ به دست آمده در آن نمایش داده می شود. این عمارت در سال 1334 به شماره 389 در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

سرای سعدالسلطنه

در خیابان امام خمینی شهر قزوین و در میان شلوغی و همهمه خیابان، دری شما را به درون یک کاروانسرای قدیمی می خواند؛ سازه ای قاجاری که این روزها بازسازی شده است و از گردشگران به بهترین شکل میزبانی می کند. این کاروانسرا لقب بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده و مرکز تجاری داخل شهری کشور را دارد و یادگاری ارزشمند از گذشته به شمار می رود.

زمانی این کاروانسرای 2.6 هکتاری، محلی برای اتراق کاروان ها بود اما حالا تبدیل به بازارچه ای زیبا شده و در اختیار هنرمندان قرار گرفته تا سازه های اصیل خود را به فروش برسانند. این کاروانسرا به محل رفت و آمد کسانی است که می خواهند در دنیای رنگین صنایع دستی غرق شوند، دمی را در کافه ها سپری کنند یا گشتی متفاوت در تاریخ بزنند.

سعدالسطنه را یکی از کامل‌ ترین و وسیع ترین سراهای سنتی ایران می دانند. این مجموعه تاریخی یکی از ارزشمندترین آثار دوره قاجار است و به عنوان یکی از ۳۸ بنای منتخب میراث فرهنگی کشور شناخته می شود. نام این اثر ابتدا در تاریخ 17 آذر 1316 با شماره ثبت ۱۰۲۱ در زیر مجموعه بازار قزوین قرار گرفت و سپس در 11 مرداد 1357 با شماره 2089 به صورت مجزا در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

دریاچه اوان

در فاصله 75 کیلومتری قزوین و در منطقه ای کوهستانی، دریاچه ای قرار دارد که به دلیل موقعیت ویژه اش چشم اندازی دیدنی را در ارتفاع 1815 متری از سطح دریا، برای علاقه مندان به طبیعت ایجاد کرده است. اگر از بالا به این دریاچه بنگریم، در وسط دریاچه را می بینیم که در میان پوشش گیاهی قرار دارد و در دور پوشش گیاهی متوجه کوه ها می شویم.

نام این دریاچه شگفت انگیز، اُوان و به معنای محل گرد آمدن آب است و از تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۸۹، به عنوان هشتاد و نهمین اثر طبیعی ملی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار دارد.

درباره چگونگی شکل گیری این دریاچه حرف ها و سخن هایی وجود دارد. گفته می شود که دریاچه اوان بر اثر رانش زمین و حدود ۵۰۰ سال پیش به وجود آمده است. از سوی دیگر عده ای معتقدند که اوان بازمانده ای از یک دریاچه بزرگتر همچون کاسپین باشد که به مرور زمان از وسعت آن کاسته شده است و نام قزوین را تغییر یافته کاسپین می دانند.

قلعه الموت

آنچه به عنوان قلعه الموت می شناسیم در واقع بقایای به جا مانده از سازه ای است که با نام دژ الموت و قلعه حسن نیز شناخته می شود. این قلعه 20000 مترمربعی روزگاهی مقر حسن صباح بود؛ بنیان‌گذار دولت اسماعیلیان الموت که مخالف سلجوقیان و سیاست های شان بود و به مبارزه با آنها پرداخت. این دژ به خاطر فعالیت های نظامی-امنیتی حسن صباح در آن شهرت زیادی به دست آورد.

این قلعه در منطقه الموت قزوین و شمال شرقی روستای گازرخان قرار دارد و بر فراز صخره ای بلند واقع شده است. جایی که برای دیدنش باید بیش از یک ساعت در جاده ای پرپیچ و خم رانندگی کنید و حدود 400 پله را بپیمایید تا بر فراز صخره ای صعب العبور به یکی از آثار تاریخی مهم ایران برسید.

بد نیست بدانید نام این اثر از تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شماره 7252 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

364682