با هدف پاکسازی رودخانه باراجین؛

جشن باستانی نوروز رودها در قزوین برگزار شد

جشن باستانی نوروز رودها با هدف پاکسازی رودخانه باراجین و احیای آیین‌ها و مراسم روز ۱۳ اسفندماه با حضور علیرضا خزائلی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین در بند باراجین برگزار شد.
تصویر جشن باستانی نوروز رودها در قزوین برگزار شد

به گزارش سایت خبری پرسون به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین، در این مراسم که روز دوشنبه ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ با همکاری شرکت آب منطقه‌ای قزوین برگزار شد، شیما کبیری رئیس کمیته منطقه‌ای آبیاری و زهکشی قزوین با اشاره به آیین‌ها و مراسم مرتبط با جشن آب در ایران باستان به‌ویژه جشن نوروز رودها گفت: جشن نوروز رودها جشنی شاد برای لایروبی و پاک‌سازی رودخانه‌ها، کاریزها و چشمه‌ها در ایران باستان بوده که در این جشن ایرانی پس از آب شدن برف‌ها، ایرانیان به کنار رودخانه می‌رفتند و رودها را پاک‎سازی و آن‌ها را برای فرارسیدن بهار آماده می‌کردند.

کبیری ادامه داد: پس از بهسازی و لایروبی در رودها و پیرامون آن گل، گلبرگ و گلاب می‌ریختند و با این کار از رودها برای روان‌شدن دوباره‌‎شان سپاسگزاری می‌کردند.

وی افزود: در این مراسم گردهم آمده‌ایم تا در آستانه فرا رسیدن بهار به‌منظور ارزش‌گذاری به منابع آبی و محیط زیست ضمن پاک‌سازی بخشی از رودخانه باراجین به آئین‌ها و مراسم «نوروزِ رودها» و جشن‌های باران‌خواهی در قزوین و آبیاری باغات سنتی با استفاده از رودخانه‎‌های فصلی جاری در شهر بپردازیم.

در ادامه این مراسم آیین‌ها و مراسم مرتبط با باران‌خواهی در قزوین توسط محمدحسن سلیمانی رئیس انجمن تاریخی فرهنگی عالی‌قاپو شرح داده شد.

آبیاری باغستان سنتی، آبخوری رودخانه باراجین و نقش زنان باغدار در باغستان سنتی از دیگر موضوعاتی بود که در این مراسم توسط کارشناسان به آن پرداخته شد.

پاکسازی رودخانه باراجین، اجرای مراسم پاشیدن عطر و گلاب به رودخانه با نوای ساز و دهل و اهدای نشان میراب به کودکان و نوجوانان از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

منبع: میراث آریا

613812