برنامه های دولت سایه سعید جلیلی برای دولت رییسی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برنامه‌ها و نکاتی را نسبت به کلیات مسائل کشور تقدیم دولت کردیم.
تصویر برنامه های دولت سایه سعید جلیلی برای دولت رییسی

به گزارش سایت خبری پرسون، نشست مشترک کارگروه کشاورزی دولت سایه با سرپرست جدید سازمان تعاون روستایی در دفتر سعید جلیلی برگزار شد

سازمان تعاون روستایی، متولی بخش خصوصی تعاونی‌های روستایی است که رسالت اصلی آن، ایجاد تعامل میان تعاونی‌های کشاورزی و کشاورزان با دستگاه‌های دولتی است.

عضو شورایعالی امنیت ملی در این نشست با بیان اینکه اصل بر نتیجه گرفتن از کارهاست، گفت: تلاش همه ما این باید باشد که دولت را چه در کلیات و چه در جزئیات و بخش‌های میانی کمک کنیم تا با انتخاب های درست و اتخاذ سازوکارهای صحیح نتیجه های لازم در زمان خودش حاصل شود.

وی در این باره افزود: وظیفه خودمان می‌دانیم همانطور که برنامه‌ها و نکاتی را نسبت به کلیات مسائل کشور تقدیم دولت کردیم، حالا نسبت به بخش‌ها، سازمان‌ها و حتی معاونت‌های دستگاه‌ها برنامه‌هایی که آماده شده است را نیز تقدیم کنیم تا ان‌شاءالله مورد استفاده قرار گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های متخصص و دارای دانش و تجربه، خاطرنشان کرد: همانطور که برای جلوگیری از هدررفت یک محصول از تولید تا مصرف، دغدغه داریم و تلف شدن آن موجب ناراحتی می‌شود، همین دغدغه باید نسبت به منابع انسانی نیز وجود داشته باشد.

اشتغال و ارزآوری؛ راهبرد برنامه‌های پیشنهادی دولت سایه در حوزه کشاورزی

وی با ابراز امیدواری نسبت به استفاده مسئولان دولت جدید از تجربیات و مطالعات صورت گرفته در سالهای اخیر، اظهار داشت: فعالیت‌های کارگروه‌های کشاورزی و روستای دولت سایه در سالهای اخیر با تاکید بر دو راهبرد اشتغال‌زایی و ارزآوری صورت گرفته است و امید داریم که نتایج حاصل از این فعالیت‌ها بتواند کمک مناسبی به مسئولان سازمان تعاون روستایی کند.

جلیلی عنوان داشت: اگر در سازمان تعاون روستایی از هدایت، حمایت و نظارت سخن می‌گوییم شاخص ارزیابی این است که این فرآیند منجر به ایجاد چه میزان اشتغال در سال می‌شود؟

وی افزود: همکاران ما مفصل روی این موضوعات کار کرده اند و مشخص کرده‌اند که در بخش‌های مختلف کشاورزی نظیر شیلات، باغداری و... چه میزان ظرفیت واقعی ایجاد شغل وجود دارد و راهکارهای رسیدن به وضعیت بهتر را نیز به صورت کارشناسی پیشنهاد داده‌اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به اهمیت ارزآوری در بخش‌های مختلف دستگاه‌های دولتی تصریح کرد: رفع ضعف سالهای گذشته و پیشرفت محسوس، با جهش در معیارهایی نظیر ارزآوری محقق خواهد شد؛ بنابراین یک رویکرد این است که برای مثال وزارت کشاورزی بگوید چون نفت کم فروختیم و بودجه کم دادید نتوانستم بذر و سم و کود وارد کنیم پس انتظار محصول بیشتر از ما نداشته باشید اما یک حالت دیگر این است که بگوییم چون امسال تحریم بودیم یا نخواستیم نفت بفروشیم ارزآوری مان باید از محل صادرات محصولات کشاورزی محقق شود.

جلیلی با اشاره به اهمیت حمایت دولت از کشاورزان گفت: حمایت از کشاورزان به دنبال احقاق حقوق اساسی آنها به وجود خواهد آمد؛ اگر 25 درصد جمعیت کشور در روستاها ساکن هستند، متناسب با این جمعیت باید حمایت‌ها و هدایت نقدینگی و ... صورت بگیرد.

وی همچنین با اشاره به تشکیل برخی اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها با مقاصد خاص، گفت: چتر تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها باید فراگیر باشد و عمده جمعیت هدف خود را پوشش دهد.

عضو شورایعالی امنیت ملی خطاب به رئیس سازمان تعاون روستایی گفت: ماحصل تجربیات و مطالعات خود را در اختیار شما قرار می‌دهیم و البته به همان نسبت سایه به سایه شما را دنبال خواهیم کرد و مطالبه خواهیم کرد. امیدواریم که شاهد موفقیت های شما باشیم و روز به روز نتایج بهتری حاصل شود.

سازمان تعاونی روستایی از اساسنامه خود بسیار فاصله گرفته است/ آنچه نیست، برنامه است!

در ادامه، مراد محمدی کارشناس کارگروه کشاورزی دولت سایه با بیان اینکه وضع موجود سازمان تعاون روستایی، فرسنگ ها با اساسنامه مترقی آن فاصله دارد، گفت: چالش اساسی این سازمان این است که برنامه‌های راهبردی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ندارد.

کارشناس کارگروه کشاورزی دولت سایه، یکی دیگر از مشکلات سازمان تعاون روستایی را قائم به فرد بودن تصمیمات این سازمان دانست و گفت: مشکل دیگر، عدم تعریف صحیح از نحوه ارتباط بین سازمان تعاون روستایی و وزارت جهاد است که منجر به وجود ناهماهنگی شده است.

وی، لزوم عدم دخالت دولت در تعیین هیأت مدیره و مدیرعامل تشکل‌ها و اتحادیه‌های کشاورزی را موضوعی ضروری خواند و تصریح کرد: تمام تشکل ها، اتحادیه ها و تعاونی های کشاورزی شبه‌دولتی هستند و بخش بهره برداران به دلیل دخالت دستگاه دولت، در تصمیم‌گیری ها نقشی ندارند که این موضوع باید رفع ابهام بشود.

عضو کارگروه کشاورزی دولت سایه در ادامه، عدم اعتقاد سازمان تعاون روستایی به تشکل های بخش کشاورزی را مورد انتقاد قرار داد و با اشاره به امکانات لجستیکی سازمان تعاون روستایی نظیر انبار و سیلوها، اظهار داشت: عدم وجود برنامه یعنی غافلگیری مقام مسئول نسبت به افزایش ناگهانی قیمت یک محصول؛ بنابراین با توجه به امکانات مناسبی که در اختیار سازمان قرار دارد با یک برنامه‌ریزی مناسب می‌توان به بهبود بازار محصولات کشاورزی کمک شایانی کرد.

محمدی با بیان اینکه محصولاتی چون سیب، پرتغال، پسته، زعفران و .. مزیت کشور ما است، گفت: به دلیل عدم ساماندهی مناسب، این مزیت‌ها تبدیل به مشکل شده‌اند و هرساله کشاورزان و تولیدکنندگان به جای افزایش بهره‌وری، انرژی خود را صرف رفع مشکلات می‌کنند و این نشانگر جای خالی تدابیر مسئولان مربوطه است.

طرح‌های پیشنهادی کارگروه روستا و عشایر در حوزه نظام توزیع و بهره برداری: از شرکت‌های پشتیبان تا کارگاه‌های پرتابل صنایع تبدیلی

در ادامه، علیرضا رضاپور مسئول کارگروه روستا و عشایر دولت سایه با اشاره به غیرفعال بودن تعاونی‌های روستایی گفت: عدم انتخاب هیئت مدیره و مدیرعامل تعاونی‌ها از بطن مردم، یکی از مهمترین عواملی است که منجر به وضع بد تعاونی‌های روستایی و تعطیلی آنها شده است که برای برون‌رفت از این وضعیت باید مطابق شاخص‌ها رفتار کرد.

وی با بیان اینکه شبکه گسترده ای از ظرفیت ها وجود دارد امّا برای نظام بهره برداری و نظام توزیع راهکاری ترتیب داده نشده، گفت: ما برای نظام توزیع و بهره برداری ۳ طرح داریم؛ یکی از این طرح‌ها ایجاد شرکت‌های پشتیبان تولید است. این شرکت‌ها می‌توانند از آموزش و تأمین نهاده‌ها گرفته تا اخذ مجوزها، تأمین مالی، فرآوری و بسته بندی، بازاریابی، تعیین نوع فراوری و درواقع در کل زنجیره دخالت کنند.

وی ادامه داد: اگر شرکت های پشتیبان وارد شوند، باغدار سیب می تواند خودش کارگاه کوچک داشته باشد و مجبور نباشد سیب صنعتی اش را کنار جاده بریزد و کیلویی پانصد تومان به ترکیه‌ای‌ها بفروشد و آن‌ها همان را ببرند و بسته‌بندی کنند و به خودمان برگردانند.

دبیر کارگروه روستا و عشایر دولت سایه اهمیت استفاده از کارگاه‌های پرتابل صنایع تبدیلی را مورد اشاره قرار داد و گفت: این کارگاه‌ها می‌توانند به شکل سیار در هر نقطه مستقر شوند و از محصولات کشاورزی، فرآورده‌های مختلف تولید کنند.

رضاپور در ادامه گفت: یکی از دلایلی که هزینه محصولات بسته بندی شده بالا می‌رود این است که سی چهل درصد محصولات، قابلیت بسته بندی ندارند. تجربه‌ای که ما داشتیم این بود که در روستای مهیار واقع در جنوب استان اصفهان، بسته بندی و فرآوری محصول در یک کارگاه انجام میشد. مثلاً اگر بادمجان را بسته بندی می‌کردیم بادمجان‌های بدفرم و بدشکل را خرد و سرخ می‌کردیم و بعد از بسته بندی در مغازه ها توزیع می‌شد و جالب اینکه محصولی که از بادمجان درجه دو و سه فرآوری می کردیم فروش آن از بادمجان درجه یک بیشتر بود. این طرح آماده است و می‌توانیم آن را در اختیار سازمان تعاون روستایی قرار دهیم.

وی علت شکست خوردن تعاونی‌ها در ایران را، نگاه صرفاً اقتصادی به آن‌ها و عدم در نظر گرفتن زیرساخت های اجتماعی و فرهنگی هر منطقه دانست و گفت: در باشگاه کشاورزان جوان الگویی برای تعاونی‌های شکست خورده آماده کرده‌ایم که می‌توان با لحاظ زیرساخت های اجتماعی و آموزش‌های لازم، تعاونی‌ها را احیا کرد. این الگو را در خدمت شما قرار می‌دهیم.

گام به گام برای اصلاح رویه در سازمان تعاون روستایی

در ادامه این نشست «آقایا» رئیس کارگروه کشاورزی دولت سایه با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی باید مسیر اجرایی همه فعالیت های کشاورزی باشد، خاطرنشان کرد: قانون افزایش بهره‌وری مسیر را برای این موضوع باز کرده است و تمام فعالیت‌های تصدی گری به استناد این قانون باید به تشکل‌های بخش کشاوزی سپرده شده است.

وی ادامه داد: وزیر کشاورزی دولت دهم وارد این مسیر شد که شرکت خدماتی حمایتی را به سازمان تعاون روستایی بسپرد که این موضوع بعد از سال 92 کنار گذاشته شد و به سمتی رفت که قانون افزایش بهره‌وری پیاده نشد.

آقایا افزود: کشاورزی باید بر سه رکن استوار باشد. یکی شبکه مویرگی مقاوم تولید است که در این مسیر، تعاونی‌ها یکی از بازیگران اصلی می تواند باشد؛ مرحله بعد این است که فعالیت های کشاورزی از طریق نظام مهندسی و دامپزشکی پشتیبانی شود و رکن سوم بحث تأمین مالی است که نقش صندوق های حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در آن برجسته است.

وی ادامه داد: این سه مجموعه باید توسط سه مجموعه دیگر پشتیبانی شوند. شبکه مویرگی به وسیله بسیج مهندسین کشاورزی حمایت شود و باشگاه کشاورزان جوان هم می‌تواند در این زمینه نقش‌آفرینی کند. در بحث حمایت از صندوق ها و حمایت از تأمین مالی باید به بازنویسی مأموریت هلدینگ‌های موثر نظام اقدام کنیم و این هلدینگ‌ها را به سمتی ببریم که سرمایه گذاری‌شان مقوم تولید باشد. مثلاً تولید شیر در ابتدای انقلاب می‌توانست موثر باشد، اما امروز این هلدینگ‌ها باید مقوم تولید باشند، همانطور که قرار شد هلدینگ ها در بحث مرغ آرین وارد شوند.

آقایا در ادامه مشکلات سیاستی را در بخش کشاورزی مورد اشاره قرار داد و گفت: وقتی ارز 3 هزار تومان بود زعفران ایران سه هزار دلار به ازای هر کیلو ارزش صادراتی داشت. ارز که ۳۰ هزار تومان شد، ارزش صادراتی زعفران به سیصد دلار کاهش پیدا کرد؛ در حالی که تولید بالای هشتاد درصد زعفران دنیا در ایران است و قیمت گذار ما هستیم اما این قیمت‌گذاری کاملا غلط و برخلاف رویه بازار جهانی بود.

آقایا در پایان سخنان خود، عدم به روز بودن سازمان تعاونی روستایی نسبت به فناوری‌ را یکی دیگر از مشکلات این سازمان برشمرد و احیای بخش پژوهش این سازمان را از جمله راهکارهای لازم برای رفع این ضعف دانست.

همکاری با شهرداری‌ها و اتخاذ سیاست‌های جدید در قیمت‌گذاری

در ادامه آقای حیدری، کارشناس حوزه کشاورزی به طرح دیدگاه‌های خود پرداخت.

وی با بیان اینکه رئیس جدید سازمان تعاونی روستایی با دو چالش جدی مواجه است، اظهار داشت: سازمان امور استخدامی سالهاست که به علت کسری بودجه به دنبال تعطیلی سازمان تعاون روستایی است و علت آن این است که در این سازمان، هزینه‌ها بالا و درآمدزایی پایین است؛ این اتفاق نیز به علت قیمت‌گذاری دستوری رقم می‌خورد.

حیدری در ادامه با بیان اینکه مسئله اصلی در هزینه ها از مزرعه تا محصول نهایی، اجاره بها است، گفت: تا موضوع اجاره بها در شهرهای بزرگ حل نشود هر نوآوری هم داشته باشید باز میوه گران به دست مشتری می رسد. لذا موضوع عرضه مستقیم در شهرهای بزرگ با همکاری شهرداری‌ها باید کلید بخورد.

منبع: فارس

363353