امید مردم به دولت

انتظارات از دولت سیزدهم اگرچه فراتر از ابزارهای دولت جدید است و به شرایطی که دولت در اختیار آیت‌الله رئیسی قرار گرفت، توجهی نمی‌شود، اما صاحب‌نظران و کارشناسان بارها بر این مهم تاکید کرده‌اند که تغییر بنیادینی در کوتاه‌مدت رخ نخواهد داد و برای رفع مشکلات عدیده اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظایر آن باید زمان بیشتری را در نظر داشت.
تصویر امید مردم به دولت

به گزارش سایت خبری پرسون، تمایل مردم به تغییر شرایط و انتخاب رئیسی، مؤلفه‌ای بود که با انتخابات خردادماه بر آن تاکید شد و دولت مردمی با شعارهای مختلف و وعده حل مشکلات سیاسی و اقتصادی، وارد پاستور شد. حالا با گذشت چندماه نظر و دیدگاه مردم درخصوص تغییرات مورد انتظارشان جالب‌توجه است که در نظرسنجی ایسپا به آن پرداخته شده است. مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران به‌منظور سنجش نگرش شهروندان درباره دولت سیزدهم، در روزهای 21 تا 25شهریور 1400 یک نظرسنجی در مقیاس ملی و با شیوه مصاحبه تلفنی انجام داده است.

امید به عملکرد دولت مردمی

براساس این نظرسنجی ۵۳.۲ درصد معتقدند دولت رئیسی در مقایسه با دولت قبلی بهتر و ۹.۶درصدگفته‌اند بدتر عمل خواهد کرد. ۲۱درصد معتقدند فرقی نخواهد کرد. امیدواری به عملکرد مطلوب دولت سیزدهم با توجه به گذشت چندماه، نکته‌ای است که اکثریت جامعه آماری این نظرسنجی بر آن تاکید کرده‌اند. عملکرد بد دولت روحانی که خسارت‌های زیادی به مردم زد، حالا می‌تواند برطرف شده و مردم را نسبت‌به آینده امیدوارتر کند.

دولت مردمی که برآمده از وضعیت نامطلوب اقتصادی است، با اقدامات ضربتی تلاش کرده است تاحدودی اوضاع را سامان دهد و برنامه‌های متعدد اقتصادی‌اش، با ساختاربندی هدفمند و پیچیده از روزهای نخست این هدف را در دستورکار دارد؛ البته رسیدن به هدف نیاز به زمان و کار شبانه‌روزی دارد که نتایج آن در کوتاه‌مدت ملموس نیست و مردم ازاین‌جهت امید فراوانی به دولت سیزدهم دارند.

«توانمندی» عنصر تاثیرگذار دیگری است که بارها شاهد اثرات آن بوده‌ایم. تخصص و توانمندی برای پیشبرد ماموریت‌ها نکته‌ای است که در گذشته حتی با حضور ژنرال‌ها در رأس کار شاهد آن نبوده‌ایم. کابینه توانمند با بررسی دقیق و کار درست مشکلات را حل خواهد کرد و لازمه این موضوع تنها داشتن سابقه و حضور چند دهه‌ای در یک دستگاه نیست، بلکه پیشینه علمی و تجربه اجرایی با همراهی نیروی جوانی می‌تواند پیمودن مسیر دشوار را آسان کند.

کابینه توانمند از دیدگاه مردم

۵۷.۶درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی ایسپا معتقدند کابینه رئیسی توانمندی لازم برای مدیریت امور کشور را دارد و در مقابل ۱۸.۸درصد گفته‌اند توانمندی لازم را ندارد. درصد قابل‌توجهی از مردم در این نظرسنجی معتقدند که کابینه سیزدهم توانمندی لازم برای مدیریت کشور را دارد که با تحقق این موضوع، مشکلات ازجمله مشکلات اقتصادی حل خواهد شد و شعارهای دولت مردمی نیز تحقق پیدا خواهد کرد.

علی‌رغم هجمه‌ها به دولت سیزدهم و حاشیه‌سازی‌ها، رئیسی تشکیل کابینه‌ای مردمی و توانمند را در دستورکار داشت و درنهایت با تشکیل دولت سیزدهم، مردم امیدوارند با تصمیم‌سازی افراد توانمند کابینه سیزدهم، وعده‌های دولت مردمی برخلاف دولت‌های پیشین، محقق‌شده و به سرانجام مقصود برسد.همچنین در نظرسنجی اخیر ایسپا، نگاه مردم به نوع انتخاب اعضای دولت رئیسی نیز مورد واکاوی قرار گرفته است که 33.5درصد سوال‌شوندگان یا از این موضوع اطلاعی نداشته‌ یا اینکه به آن پاسخ نداده‌اند.

انتقادها از انتخاب افراد ناشناس اگرچه فصل مشترک هجمه به دولت مردمی بود اما گویا هنوز این موضوع برای مردم تبیین نشده است. این آمار قابل‌توجه است هرچند ۳۷درصد مردم معتقدند «اعضای دولت رئیسی براساس توانایی و تخصص انتخاب شده‌اند»؛ در مقابل ۲۹.۴درصد نیز گفته‌اند «اعضای دولت براساس وابستگی جناحی و سیاسی انتخاب شده‌اند».

امید به عملی شدن وعده‌های رئیسی

وعده‌های بی‌شمار اگرچه فصل مشترک انتخابات‌ها در ایران است اما از این بین هر دولت یا منتخبی بنابر توان و اماکن عملی شدن وعده‌های داده‌شده، درصدی از وعده‌ها به مردم را جامه عمل پوشانده است که در این بین نگاه مردم به میزان تحقق وعده‌های دولت مردمی نیز جالب‌توجه است؛ هرچند سابقه و عملکرد دولت‌های گذشته باعث شکنندگی امید مردم شده است اما بازهم از تحقق وعده‌های رئیسی مأیوس نشده‌اند.

بر اساس نتایج نظرسنجی حاضر، امید به تحقق برخی وعده‌ها بیش از سایر موارد است. مردم بیشترین امید را به تحقق واکسیناسیون عمومی تا بهمن‌ماه و کمترین امید را به تحقق وعده رفع تحریم‌ها و کنترل تورم و گرانی دارند.۷۰.۸درصد مردم معتقدند تا بهمن‌ماه همه مردم واکسیناسیون خواهند شد؛ موضوعی که در روزهای منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری و پس‌ازآن زمینه‌های اعتراض و رنجش مردم را فراهم کرده بود.

عدم موفقیت دولت روحانی در وارد کردن واکسن کرونا باعث شده بود تا با افزایش مرگ‌ومیر و گسترش کرونا مواجه شویم که به‌هیچ‌عنوان برای مردم قابل‌قبول نبود؛ حالا با اقدامات دولت سیزدهم نگاه مردم به وعده‌های دولت مردمی در این خصوص متحول شده است.مبارزه با فساد وعده دیگری بود که مردم نه‌تنها آن را از زبان کاندیدای ریاست‌جمهوری می‌شنیدند، بلکه در زمان حضورش در منصب‌های دیگر نیز شاهد آن بوده‌اند.

عزم رئیسی برای مبارزه با فساد چه در زمان حضور در دستگاه قضا و چه حالا، بر کسی پوشیده نیست ازاین‌رو 58درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی ایسپا معتقدند که دولت سیزدهم در مبارزه با فساد جدی خواهد بود و این موضوع در حد یک شعار و وعده باقی نخواهد ماند.

سفرهای امیدآفرین رئیسی به مناطق محروم

حل مشکلات مناطق محروم کشور مثل سیستان‌وبلوچستان و خوزستان نیز موضوع دیگری است که مردم را امیدوار کرده است. دولت مردمی از ابتدای شروع‌به‌کار خود با حضور در دوردست‌ترین و محروم‌ترین نقاط کشور از نزدیک با مردم این مناطق گفت‌وگو کرده است؛ این اقدام بذر امید را در دل مردم این مناطق کاشته است و بسیاری از آن‌ها گفته‌اند در طول تاریخ رییس‌جمهور به این مناطق سفر نکرده است.حضور رئیسی در مناطق محروم استان‌های مختلف باعث شده است تا مردم نسبت‌به تغییر روند گذشته اطمینان حاصل کنند و به‌جای پنجشنبه‌های افتتاح، شاهد جمعه‌ها با رییس‌جمهور باشند. ۵۵.۹درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی ایسپا معتقدند که دولت مشکلات مناطق محروم را حل خواهد کرد و این دغدغه‌ای است که همواره مردم را رنج داده است.

رونق تولید و ایجاد اشتغال که رئیسی بارها پیش از تکیه بر مسند ریاست‌جمهوری بر صندلی پاستور بر آن تاکید کرده بود نیز مردم را امیدوار کرده است. اگرچه توجه به تولید و اشتغال در سال‌های گذشته مورد تاکید رهبر انقلاب بوده است اما در دولت گذشته اهتمام جدی در این خصوص نداشت و این موضوع باعث شده بود مردم با مشکلاتی مواجه شوند. دولت مردمی درصدد تحقق شعارهای سال‌های گذشته است و ۵۲.۳درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی حاضر معتقدند دولت مردمی در این امر موفق خواهد بود.

ساخت یک‌میلیون مسکن در هر سال، کنترل تورم و گرانی و رفع تحریم‌ها ازجمله وعده‌های دیگری است که کمتر از 50درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی ایسپا به تحقق آن امید دارند که با کار مضاعف و اعلام دستاوردهای دولت در آینده می‌توان اعتماد مردم را نسبت‌به تحقق وعده‌های داده شده، جلب کرد.در ادامه این نظرسنجی از مردم پرسیده شده است «آیا سیاست‌ها و اقدامات رئیسی را به‌عنوان رییس‌جمهور تایید می‌کنید یا خیر؟» ۶۸.۶درصد مردم سیاست‌ها و اقدامات رئیسی را تایید می‌کنند و در مقابل ۱۵.۲درصد گفته‌اند تایید نمی‌کنند.

اعتماد مردم به سیاست‌های دولت سیزدهم در این نظرسنجی به‌خوبی هویداست و درصد قابل‌توجهی از جامعه آماری، با سیاست‌ها و اقدامات رییس‌جمهور همراه هستند. زنان تا حدودی بیش از مردان سیاست‌های رئیسی را تایید می‌کنند و این برخلاف حاشیه‌سازی درخصوص نگاه دولت سیزدهم به زنان است. دولت سیزدهم با گذشت چندماه از روی کار آمدن اقدامات زیادی داشته است اما این به معنای تحقق وعده‌ها و رسیدن به اهداف نیست و باید برای کسب اعتماد ازدست‌رفته عمومی در دوره‌های پیش، بیش‌ازپیش تلاش کند.

منبع: صبح نو

363383