گزارش پرسون از حرکت لاک پشتی آسفالت ریزی در بزرگراه آزادگان؛

روند کند جاده سازی عامل ترافیک سنگین کمربندی تهران / کارگران مشغول کار نیستند

این روزها ترافیک چند کیلومتری از مسیر غرب به شرق بزرگراه آزادگان جریان دارد و عامل این ترافیک روند عملیات عمرانی تعویض آسفالت این مسیر است.
تصویر روند کند جاده سازی عامل ترافیک سنگین کمربندی تهران / کارگران مشغول کار نیستند

به گزارش سایت خبری پرسون، کمربندی تهران تا یک دهه پیش از یک جاده باریک، نا ایمن، کم عرض، بدون روشنایی و... به عنوان کمربندی جنوب به غرب برخوردار بود، تا اینکه در دوره محمد باقر قالیباف کمربندی تهران بیشتر مورد توجه قرار گرفت و احداث مسیر های تندرو وکندرو، در چند باند ، روشنایی، احداث روی گذر و دوربرگردان های استاندارد، آسفالت ریزی و ایمن سازی و مسیر ویژه تردد خودروهای امدادی در دستور کار قرار گرفت و کمربندی تهران را با تردد آسوده و ایمن برای حجم انبوهی ازخودروهای سبک و سنگین فراهم کرد.

کمربندی تهران که به نام بزرگراه آزادگان این روزها شناخته می شود مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفته و این روزها با توسعه این بزرگراه جنوب شرق _ جنوب_ غرب و شمال غرب تهران را متصل می کند و در مسیر خود با آزادراه امام رضا(ع)، بزرگراه امام علی، بزرگراه شهید رجایی، بزرگراه شهید کاظمی، آزادراه تهران_ قم، آزادراه تهران_ ساوه، بزرگراه قدیمی تهران_ کرج، بزرگراه شهید لشکری، بزرگراه فتح، جاده احمد آباد مستوفی، آزاده راه تهران_ کرج، بزرگراه شهید حکیم، بزرگراه شهید همت و.... ارتباط دارد.

بزرگراه آزادگان مناطق گوناگون شامل منطقه22، 21،18،19،20 و 13 را در برگرفته است، این کریدور مهم پایتخت به عنوان یکی از مهم ترین مسیرهای تردد بین استانی به پایتخت به حساب می آید که روزانه صدها هزار خودرو از آن تردد دارند، حجم بالای تردد موجب شده است تا در زمان عملیات عمرانی ترافیک سنگین خودرویی در مسافت چند کیلومتری به بار آید، اما چند ماهی است در محدوده منطقه 21 از مسیر غرب به شرق بزرگراه از پل روی گذر بزرگراه تهران_ کرج تا خروجی شهید لشکری در مسیر تندرو تعمیر آسفالت ریزی در حال انجام است که فعالیت عمرانی بسیار کند پیش می رود و این عملیات رانندگان را کلافه کرده است.

ارائه خدمات دهی به این بزرگراه برعهده شهرداری تهران است، که در چند ماه اخیر روند کند آسفالت ریزی ترافیک خودرویی را به وجود آورده است.

زیرسازی موجب کند شدن آسفالت ریزی شده است

بعد از تراش آسفالت و جمع آوری نخاله ها، باید غلتک کاری شود و بعد از سفت کاری بتن ریزی شکل گیرد که خشک شدن بتن زمان زیادی را می طلبد و بعد از خشک شدن بتن مجددا آسفالت ریزی انجام شود، اما با این وجود طبق هماهنگی ها با پلیس راهور تهران بزرگ این عملیات به شکل فاز بندی انجام می شود که فاز نخست در لاین تندرو این مسیر شکل گرفته است.

خبرنگار پرسون با یک مقام مسئول در معاونت فنی و عمران شهرداری تهران علت این روند کند را جویا شده است، این مقام مسئول که تمایلی نداشت نامش در گزارش درج شود، گفت: این مسیر در زمان مدیریت محمدباقر قالیباف مورد بهره برداری قرار گرفته است، اما متاسفانه زیرسازی برای این مسیر تعریف نشده است و تنها آسفالت ریزی در این مسیر انجام شده که حجم بالای تردد از جمله خودروهای سنگین موجب به وجود آمدن نشست و ایجاد حفره در این مسیر شده است.

او ادامه داد: ترک برداشتن جاده و ایجاد حفره و نشست موجب ایجاد خطر برای تردد خودروها می شود به همین منظور شهرداری تهران تصمیم به مرمت گرفته است.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه علت روند کند فعالیت عمرانی چیست؟ پاسخ داد: معاونت فنی و عمران شهرداری تهران برای اینکه عمر جاده براساس استاندارد های جهانی باشد و مجدد این جاده همانند گذشته فرسوده نشود اقدام به زیر سازی کرده است که این زیرسازی نیازمند زمان است.

وی خاطرنشان کرد: بعد از تراش آسفالت و جمع آوری نخاله ها، باید غلتک کاری شود و بعد از سفت کاری بتن ریزی شکل گیرد که خشک شدن بتن زمان زیادی را می طلبد و بعد از خشک شدن بتن مجددا آسفالت ریزی انجام شود، اما با این وجود طبق هماهنگی ها با پلیس راهور تهران بزرگ این عملیات به شکل فاز بندی انجام می شود که فاز نخست در لاین تندرو این مسیر شکل گرفته است.

رفع چالش های خطرناک در بزرگراه آزادگان

پیش از این نیز علی توکلی شهردار منطقه ۱۹ گفته بود: چاله‌های خطرناک بزرگراه آزادگان با هدف ایمن سازی و سهولت تردد خودروها در بیش از ۴۰ نقطه از این محور مواصلاتی رفع شد.

توکلی افزود: این اقدام در قالب اجرای عملیات لکه گیری آسفالت و با صرف ۶ تن آسفالت در این محور بزرگراهی مهم و پرتردد انجام شد.
وی همچنین از اجرای عملیات لکه گیری آسفالت در مسیر شمال به جنوب بزرگراه شهید هاشمی خبر داد و افزود: طی این فعالیت ۲۵ نقطه از این مسیر واقع در ورودی شهر تهران لکه گیری شد.
شهردار منطقه ۱۹ با اشاره به برخی از پروژه های توسعه محله ای این منطقه در حوزه عمرانی بیان کرد: احداث سرعتکاه آسفالتی مقابل مدرسه شهادت ناحیه ۴، روکش آسفالت کوچه رابعی جنب درمانگاه منطقه ۱۹ و لکه گیری آسفالت در خیابان طالقانی (کوچه حقیقت) و شهرک بخارایی (خیابان عبدی) از جمله این پروژه ها محسوب می شود.
وی در بخش دیگری با اشاره به روکش آسفالت انتهای خیابان نیلوفر ۲ در شهرک وصال بیان کرد: طی این عملیات مساحتی نزدیک به ۱۵۰ متر مربع با صرف ۳۰ تن آسفالت روکش و بهسازی شد.

انتظار از مدیریت شهری جدید

گرچه مدیریت گذشته تهران با این موضوع که مدیریت گذشته بدهی هنگفتی را روی دست مدیریت جدید تهران گذاشته است و همچنین کرونا درآمدهای شهرداری را به شدت کاهش داده نتوانستند آن طور که باید طرح های عمرانی را به شکل گذشته به اجرا رسانند، اما مدیریت گذشته پایتخت اجرای کوچک ترین عملیات عمرانی را نیز به کندی پیش می برد و حتی در طرح های کوچک توسعه محله ای نیز شاهد روند کند فعالیت عمرانی بودیم، بنابراین شهروندان تهرانی از مدیریت جدید پایتخت انتظار دارند تا در صورتی که منابع مالی طرح عمرانی در معابر کلانشهر تهران تامین نشده است دست به اجرا نزنند تا مشکلات تردد برای شهرون به وجود نیاید.

352663