یک متخصص روانشناسی در گفت وگو با پرسون عنوان کرد؛

سوگ ناتمام کرونا / افت تحصیلی و آموزشی در کمین نسل آینده

طبق آمار های رسمی این روزها نزدیک به 400 نفر جان شان را براثر ویروس نفس گیر کرونا از دست می دهند؛ گرچه این آمار مختص آن دسته از مبتلایانی است که تست آنها به این بیماری مثبت شده است و مرگ و میر را بیش از این میزان می دانند؛ اما این مرگ و میرها ترکش هایی را در آینده نزدیک به جامعه خواهد زد.
تصویر سوگ ناتمام کرونا / افت تحصیلی و آموزشی در کمین نسل آینده

به گزارش سایت خبری پرسون، این ویروس ناشناخته که برخی معتقدند ساخته دست بشر است و برخی دلایل علمی دیگر را عامل به وجود آمدن آن می دانند هر چه که هست مرگ را به انسان بسیار بیشتر از آن چیزی که تصورش می کرد نزدیک کرده است؛ این بیماری پیر و جوان، زن و مرد، غنی و فقیر نمی شناسد و افراد بسیاری در زمان درگیری با این بیماری تسلیم آن خواهند شد.

در این میان موضوع تنها مرگ و میر نیست که غم و اندوه را برای بازماندگان اموات به بار می آورد، بلکه تبعات دیگری مانند افت آموزش و تحصیل به دلیل قرنطینه برای نسل آینده و مشکلات اقتصادی کرونا بر پیکر جامعه به بار خواهد آورد و اگر هم این بیماری ریشه کن شود اما باز هم شاهد تبعات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و.. آن خواهیم بود.

برای اینکه از تبعات پس کرونا بیشتر آگاه شویم گفتگویی با دکتر پیمان ضیایی روانشناس انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

کرونا مرگ را نزدیک کرد

به طور ساده بخواهیم بیان کنیم، کرونا موجب شد بازماندگان نتوانند همانند سنت، فرهنگ و مذهب شان مراسم عزاداری برگزار کنند و حضور پیدا نکردن دوست و آشنا برای همدردی با بازماندگان غم را می افزاید و این غم و اندوه سال های سال همراه خانواده ها خواهد بود.

او در این باره گفت: تبعات و مشکلاتی که کرونا در جامعه به وجود آورد یک موضوع بسیار گسترده است و بررسی و ریشه یابی آن نیازمند زمان است، اما اگر بخواهیم خیلی گذرا به آن بپردازیم باید بگوییم که کرونا ویروسی است که طی دو سال اخیر دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است، پیامدهای گوناگون را در جوامع به وجود آورده است و تبعات مرگ و میرها و مشکلات دیگر بین مردم به جا خواهد ماند.

ضیایی معتقد است: تا پیش از این افراد جامعه تصور نمی کردند که مرگ به این میزان در کنارشان باشد و به راحتی جان شان را از دست بدهند اما با آمدن کرونا ویروس بسیاری تصورشان از مرگ و میر تغییر کرده است.

این متخصص روانشناس ادامه داد: هر چند که راهکار درمان و پیشگیری از ابتلا شدن به این بیماری مشخص شد و بسیاری از متخصصان حوزه پزشکی به دنبال ریشه کن کردن این بیماری برآمده اند؛ اما این ویروس ناشناخته را می توان یک سوگ ناتمام در نظر گرفت، چرا که در این مدت که این ویروس در جامعه تاخت بسیاری را از حالت عادی زندگی خارج کرد و مشکلات روحی و روانی را در بین افراد جامعه به وجود آورد.

وی افزود: سوگواری های ناتمام براثر کرونا در جامعه به وجود آمده است، به عبارتی کرونا مشکلات روحی و روانی را به دلایل گوناگون به بار می آورد که این دردها تمام شدنی نیستند و سالیان سال همراه دیگر افراد بازمانده از این بیماری هست، مشکلات روحی و روانی که بر اثر کرونا به وجود می آید مختلف است؛ البته موضوع به همین جا هم ختم نمی شود برخی از افرادی که جان سالم از این ویروس به در می برند با مشکلات دیگر دست و پنجه نرم خواهند کرد.

ضیایی تصریح کرد: برخی از افراد جامعه به دلیل شرایط کرونایی کسب و کار شان فلج و این تبعات اقتصادی موجب مشکلات در زندگی شان شده و زخم عمیقی را بر پیکر زندگی شان به بار گذاشته است، برخی با افسردگی مواجه شده اند که شاید خود نیز باخبر نباشند دچار این بیماری شده اند.

او خاطرنشان شد: به طور ساده بخواهیم بیان کنیم، کرونا موجب شد بازماندگان نتوانند همانند سنت، فرهنگ و مذهب شان مراسم عزاداری برگزار کنند و حضور پیدا نکردن دوست و آشنا برای همدردی با بازماندگان غم را می افزاید و این غم و اندوه سال های سال همراه خانواده ها خواهد بود.

کرونا عامل افت تحصیلی شد

راهکارهای گوناگونی وجود دارد، نخست اینکه مراجعه به روانپزشک و مشاوره کمک بزرگی به درمان روح و روان خواهد کرد، دومین گام در این خصوص که بسیار تاثیر گذار خواهد بود امید به زندگی و ایجاد انگیزه است که این اقدام با ایجاد محیطی مانند مشغول شدن در اجتماع و فعالیت های ورزشی و گردشگری و توجه به محیط زیست انجام خواهد شد و همچنین تشکیل خانواده و توجه به دیگر اعضای خانواده کمک بزرگی به درمان خواهد کرد.

این متخصص روانشناس به تاثیر کرونا بر کودکان و نوجوانان پرداخت گفت: کرونا موجب شده که بسیاری از کودکان با محیط اجتماعی شان فاصله بگیرند و این فاصله گرفتن باعث کاهش برقراری روابط اجتماعی شده است، همچنین کودکان در مقطعی از حضور در اجتماعات مانند مهدکودک ها، پارک و شهربازی، جشن تولدها و...محروم شده اند و این محرومیت ها یاد گرفتن رفتارهای اجتماعی، قدرت تکلم، زیست در اجتماع را با چالش مواجه خواهد کرد.

وی به موضوع تحصیل و آموزش دانش آموزان نیز اشاره کرد، افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که در آینده به دلیل شرایط کرونایی شاهد آن خواهیم بود موضوع کاهش علم آموزی نسل آینده خواهد بود، به عبارتی دانش آموزان جامعه ما به یک باره از فضای حضوری به فضای مجازی به تحصیل پرداختند که طبیعتا تحصیل در فضای مجازی میزان یادگیری را کاهش خواهد داد و این کاهش یادگیری در آینده موجب عقب ماندگی تحصیلی در بین نسل های آینده خواهد شد، به اعتقاد بنده نظام آموزشی کشور باید برنامه ریزی دقیقی برای این امر بیندیشد مانند اینکه بعد از ریشه کن شدن ویروس کرونا و بازگشایی مدارس مروری بر محتوای درسی سال های گذشته دانش آموزان صورت گیرد.

ضیایی اظهار داشت: برخی از فوت شده ها سرپرست خانواده بوده اند و این امر مشکلات اجتماعی و اقتصادی را برای خانواده ها به وجود می آورد که جا دارد دولت ها برنامه ای برای حمایت از این اقشار کم درآمد و در معرض آسیب های اجتماعی در نظر گیرند.

این متخصص روانشناس در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه راهکار درمان این مشکلات چیست؟ پاسخ داد: راهکارهای گوناگونی وجود دارد، نخست اینکه مراجعه به روانپزشک و مشاوره کمک بزرگی به درمان روح و روان خواهد کرد، دومین گام در این خصوص که بسیار تاثیر گذار خواهد بود امید به زندگی و ایجاد انگیزه است که این اقدام با ایجاد محیطی مانند مشغول شدن در اجتماع و فعالیت های ورزشی و گردشگری و توجه به محیط زیست انجام خواهد شد و همچنین تشکیل خانواده و توجه به دیگر اعضای خانواده کمک بزرگی به درمان خواهد کرد.

گفتگواز: محمد خادمی

352476