اگر طالبان پیمان بشکند هزاره‌ای ها درگیری‌ را از سر می‌گیرند

کریم خلیلی در دوران ریاست جمهوری حامد کرزای در ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ معاون وی بود و از ۲۰۱۷ نیز به عنوان رئیس شورای عالی مصالحه ملی فعالیت داشت.
تصویر اگر طالبان پیمان بشکند هزاره‌ای ها درگیری‌ را از سر می‌گیرند

به گزارش سایت خبری پرسون، معاون سابق ریاست جمهوری افغانستان و رهبر هزاره‌ای‌های این کشور امروز (چهارشنبه) گفت، اگر طالبان خلف وعده کند و پیمان بشکند و از استبدادش اجتناب نکند، هزاره‌ای‌ها که اقلیت شیعی افغانستان به حساب می‌آیند، درگیری‌ها و تقابل را با این گروه شبه نظامی از سر می‌گیرند.

به نقل از خبرگزاری تاس، کریم خلیلی، معاون سابق ریاست جمهوری افغانستان و رهبر جمعیت هزاره‌ای این کشور گفت: تا به امروز ما کابینه موقت دولت طالبان افغانستان را دیدیم که هیچ اقدامی انجام نداده. چنین کابینه‌ای برای سایر نیرو‌های سیاسی و گروه‌های اقلیت کشور قابل قبول نیست. این وضعیت به طور حتم برای ازبک‌ها و تاجیک‌ها و سایر گروه‌های اقلیت افغانستان غیرقابل تحمل است و باعث می‌شود تا آن‌ها بار دیگر به صحنه نبرد برگردند.

خلیلی همچنین ابراز امیدواری کرد که در پی فشار‌های بین‌المللی، طالبان خواسته‌هایش را بر تمامی مردم افغانستان تحمیل نکند و از وقوع جنگ داخلی در کشور جلوگیری شود.

وی ادامه داد: ما هنوز به دنبال این مساله هستیم و امیدواریم که طالبان از دولت قبلی که در دهه ۱۹۹۰ داشت، درس بگیرد و آماده ایجاد یک دولت جامع باشد و از استبداد و خودکامگی اجتناب کند.

معاون سابق ریاست جمهوری افغانستان گفت: ما نباید مجبور شویم که از راه مقاومت مسلحانه عبور کنیم تا به این وسیله از جان و حقوق اولیه مردم خود محافظت کنیم.

معاون اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان افزود: دولت غنی توافق شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با اعضای طالبان برای ایجاد کابینه‌ای که مطابق منافع همه گروه‌های سیاسی و قومی باشد را کنار گذاشت.

وی گفت: در دوره ریاست اشرف غنی، ما سیاست مسالمت آمیز در قبال طالبان داشتیم. من یکی از معماران رویکرد مسالمت آمیز بودم که توسط شورای عالی مصالحه ملی افغانستان ترویج شد. ما در این مورد به توافق رسیدیم که دولتی ایجاد کنیم که حقوق همه گروه‌های قومی و سیاسی در آن رعایت شود و طرف طالبان با آن موافقت کرد. اما دولت غنی این توافق را از بین برد. او که فرار کرد و همه چیز را به طالبان سپرد، راه را برای تسلط بر کشور هموار کرد.

خلیلی در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد که "روند صلح هم برای اقلیت هزاره و هم برای افغانستان مفید بوده است. با توجه به برنامه‌های خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان و پیش‌بینی تغییر وضعیت پس از خروج نیرو‌های ناتو، من موفقیت و اثربخشی روند صلح را تنها راه حل بحران افغانستان دیدم که هدفش جلوگیری از فروپاشی سیستم، نابودی دستاورد‌های مردم افغانستان و جلوگیری از تصرف کل کشور توسط یک نیرو بود که منجر به جنگ داخلی، قتل و خونریزی می‌شد. "

کریم خلیلی در دوران ریاست جمهوری حامد کرزای در ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ معاون وی بود و از ۲۰۱۷ نیز به عنوان رئیس شورای عالی مصالحه ملی فعالیت داشت.

وی به عنوان رئیس "حزب متحد اسلامی مردم افغانستان" نماینده منافع هزاره‌ای‌ها است و تلاش کرده تا تنش‌ها بین اعضای این گروه و طالبان را به وسیله رایزنی‌ها و مشاوره‌ها و گفتگو‌های صلح حل و فصل کند.

به گفته این مقام افغان، تحولات در افغانستان نه تنها یک مشکل داخلی بلکه تهدیدی برای امنیت جهانی است.

وی افزود: امیدوارم فقر، جنگ و مواد مخدر از یک سو و نبود وجود سیستم مشروع حکومتی که مورد حمایت مردم و جامعه جهانی است از سوی دیگر، افغانستان را مجدد به محلی برای پرورش گروه‌های تروریستی تبدیل نکند، چون نه تنها این کشور را از بین می‌برد، بلکه تهدیدی برای امنیت بین‌المللی نیز است.

351547