مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان:

۲۲ برنامه شاخص و تاثیرگذار در حوزه فرهنگ و هنر گزینش شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: ۲۲ برنامه شاخص و تاثیرگذار در حوزه فرهنگ و هنر گزینش شد.
تصویر ۲۲ برنامه شاخص و تاثیرگذار در حوزه فرهنگ و هنر گزینش شد

به گزارش سایت خبری پرسون از استان زنجان، محمدربیع احمدخانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان روز دوشنبه در بازدید دفتر خبرگزاری مهر، ضمن قدردانی از فعالیت های این خبرگزاری، که در حوزه اطلاع‌رسانی، پل ارتباطی خوبی بین مردم و مسئولان بوده است، گفت: مهر یکی از خبرگزاری‌هایی است که در عرصه‌های مختلف به ویژه حوزه فرهنگ و هنر فعالیت مضاعف و جهادی نسبت به سایر رسانه‌ها داشته است.

وی با یادآوری اینکه از ۲۷ آبان‌ماه سال گذشته این فرصت به دست آمد که دوباره در شهر زنجان و برای خدمت‌گذاری به هم‌استانی‌ها حضور داشته باشد، یادآور شد: از زمان حضور در این عرصه، یک برنامه چهار ماهه تا پایان سال گذشته و یک برنامه یک ساله تا پایان امسال تهیه و تدوین شده است.

این مسئول ادامه داد: این برنامه‌ها در قالب ۱۸۶ عنوان برنامه تدوین و تهیه شده و همه این برنامه‌ها در حوزه‌ها و مناسبت‌های مختلف در استان زنجان به اجرا گذاشته شده و هم‌اکنون نیز در حال اجرا است.

احمدخانی با اشاره به اینکه علاوه بر برنامه‌های کلی، تعداد ۲۲ عنوان برنامه شاخص، مهم و تاثیرگذار نیز گزینش شده تا این برنامه‌ها به صورت ویژه پیگیری شود، تصریح کرد: افتتاح مجتمع فرهنگی - هنری زرین در شهرستان ایجرود، یکی از این برنامه‌های شاخص به شمار می‌رود که مجری آن اداره‌کل راه و شهرسازی استان بوده و بهره‌بردار آن نیز اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی در همین خصوص اظهار کرد: امیدواریم با پیگیری‌های صورت گرفته و تخصیص اعتبارات لازم برای این پروژه، شاهد افتتاح در آینده نزدیک آن باشیم؛ چرا که با تحقق آن، تنها مرکز فرهنگی فعال در شهرستان ایجرود راه‌اندازی شده و تحول خوبی در حوزه فرهنگی این منطقه اتفاق خواهد افتاد.

این مسئول، تدوین دایره‌المعارف فرهنگ، تمدن و مشاهیر استان را یکی دیگر از برنامه‌های شاخص این اداره‌کل دانست و گفت: یکی از اولویت‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، تدوین این دایره‌المعارف است.

وی نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل به زبان فارسی و ترکی را از دیگر برنامه‌های شاخص این اداره‌کل برشمرد و اذعان کرد: در همین راستا بیش از ۵۰۰ اثر به دبیرخانه مربوطه ارسال شده است و امیدواریم مهرماه امسال شاهد برگزاری آیین اختتامیه این برنامه باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، یکی دیگر از اولویت‌های این اداره‌کل را برگزاری جشنواره‌های مذهبی دانست و بیان کرد: در همین راستا چند برنامه مذهبی طی سال گذشته برگزار کرده و تعدادی نیز هم‌اکنون در حال اجرا است.

احمدخانی اضافه کرد: مهم‌ترین این برنامه‌ها جشنواره سراسری فرهنگی، هنری و پژوهشی نماز با عنوان «معراج» است که در همین راستا حدود ۶۰۰ اثر از سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است و تلاش داریم مهرماه امسال آیین اختتامیه این جشنواره را نیز برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه ششمین جشنواره استانی قرآنی، فرهنگی و هنری رمضان نیز از دیگر برنامه‌های شاخص استان به شمار می‌رود، ادامه داد: در همین راستا حدود ۲۰۰ عنوان برنامه در قالب این جشنواره به اجرا گذاشته شد که هر شب در طول ماه مبارک رمضان شاهد برگزاری آن بودیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، عملیاتی کردن برش استانی مهندسی فرهنگی کشور از دیگر برنامه عنوان کرد و با اشاره به اینکه دو رئیس‌جمهور این نقشه مهندسی کشور را تایید و ابلاغ کردند، گفت: برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در فروردین‌ماه امسال به استان‌ها ابلاغ و قرار بر این شد که هر استان پنج مسئله مهم و اساسی حوزه فرهنگ را احصا کرده و به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کند.

احمدخانی تصریح کرد: با فعال بودن اعضای کمیته شورای فرهنگ عمومی، پنج مسئله احصا و در جلسه آتی شورای فرهنگ عمومی مطرح خواهد شد که امیدواریم مصوب شده و مرحله عملیات اجرایی خود را طی کند.

وی از چهارمین جشنواره ملی داستان‌نویسی رضوی به زبان ترکی و نیز ششمین جشنواره ملی شکوه شکیبایی به عنوان دو برنامه‌ای که قرار است امسال برگزار شود، یاد کرد و افزود: همچنین نخستین جشنواره منطقه‌ای تئاتر ترک‌زبانان کشور، از دیگر برنامه‌هایی است که امیدواریم بتوانیم با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی آن را برگزار کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان خاطرنشان کرد: همچنین دومین جشنواره تخصصی منطقه‌ای عفاف و حجاب با عنوان «یاشماق» و نیز پنجمین جشنواره استانی نمایش و موسیقی کودک و نوجوان در صورت فراهم بودن شرایط، حتماً باید به صورت حضوری برگزار شود.

احمدخانی از انجام فرخوان جشنواره تجسمی و خوشنویسی در روز ۳۰ شهریورماه امسال خبر داد و بیان کرد: این اداره‌کل در حوزه عترت نیز کارهای ارزنده‌ای انجام داده که یکی از این برنامه‌ها، برگزاری جشنواره قرآنی کودک و نوجوان است. در همین راستا امسال آزمون‌های قرآن و عترت را برگزار کردیم که بیش از ۱۶۰۰ نفر در ۱۸ رشته در این آزمون‌ها شرکت کردند و ۱۰۰ نفر نیز از استان زنجان در این خصوص منتخب شدند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، راه‌اندازی مرکز اسناد فرهنگی و هنری را یکی دیگر از کارهایی دانست که این اداره‌کل هم‌اکنون مبادرت به انجام آن کرده است، گفت: از هنرمندان و اساتید استان درخواست داریم اگر سندی در اختیار دارند، خود سند و یا تصویر آن را در اختیار ما قرار دهند تا این اسناد در قالب این مرکز در معرض دید علاقه‌مندان قرار گیرد.

منبع: مهر

351045

مطالب مرتبط