پرونده ویژه پرسون؛ افزایش قیمت کالاهای اساسی/ بخش چهارم

حرکت شتابان بهای لبنیات کند خواهد شد؟!

افزایش قیمت لحظه ای لبنیات آنقدر تکراری و آزاردهنده شده که کمتر کسی است به آن توجه نکرده باشد. با توجه به انتقاداتی که به دولت دوازدهم در مورد گرانی ها گرفته می شد، حالا در دولت سیزدهم انتظارها بر این است که جلوی روند رو به افزایش قیمت لبنیات گرفته شود و ثبات و رابطه منطقی و منصفانه ای بین کالا و قیمتش برقرار شود.
تصویر حرکت شتابان بهای لبنیات کند خواهد شد؟!

به گزارش سایت خبری پرسون، ظهر جمعه بود که محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور بعد از بازدیدی که از برخی زوایای بازار داشت از شرکت شیر پاستوریزه پگاه تهران و بخش‌های مختلف این مجتمع بزرگ لبنی بازدید کرد. در این بازدید، که وزیر صنعت و معدن؛ سید رضا فاطمی امین او را همراهی می کرد، در جریان مشکلات حول وحوش شرکت های لبنی، افزایش قیمت ها و ... قرار گرفت.

مخبر به صورت واضح در این بازدید از مدیران این شرکت شیر نامدار کشورمان، قول گرفت که قیمت لبنیات را با ثبات مدت دار به بازار روانه کنند و درمقابل مدیران این شرکت هم از او خواسته هایی در خصوص تهیه و قیمت نهاده ها و مواد اولیه داشتند که قول پیگیری و مساعدت از جانب معاون اول رییس جمهور داده شد.

مخبر با اشاره به تأثیر محصولات لبنی بر سلامت مردم و ضرورت افزایش سرانه مصرف شیر و سایر محصولات لبنیاتی در کشور، اظهار داشت که باید با همکاری و هماهنگی دولت با بخش خصوصی و کشاورزان و دامداران بازار این صنعت در کشور را رونق و ثبات بخشید.

سبد خالی از لبنیات!

در سال و ماه های گذشته شاهد افزایش شدید محصولات لبنی در فروشگاه ها بوده ایم و این مهم سبب شده تا محصولات لبنی در سبد غذایی بسیاری از خانواده های ایرانی نقش کم رنگی پیدا کند؛ تهدیدی بزرگ که جدا از موضوع سلامت شهروندان مبحث ناکارآمدی مسولان در مدیریت اوضاع اقتصادی را نیز به نمایش گذاشته است.

در کنار همه افزایش قیمت هایی که در جامعه شاهد هستیم، ماجرای افزایش روزانه و بعضاً ساعتی قیمت محصولات لبنی مثل شیر و پنیر و ماست نیز ماجرای عجیب و قابل تأملی است که تقریباً همه ما آن را تجربه کرده ایم.

تجربه اینکه برای خرید یک محصول لبنی به فروشگاه مراجعه کرده ایم و خیلی زود متوجه شدیم که قیمت درج شده روی محصول با قیمت آخرین باری که از آن نوع محصول لبنی خریده بودیم، به شدت متفاوت است و افزایش یافته است.

همانطور که اشاره شد این موضوع در سال و ماه های گذشته در مورد بسیاری از محصولات مثل پنیر، بستنی، شیر و ماست تکرار شده و تقریباً محدود به یک برند خاص و یا محصول خاص هم نیست.

با این همه آنچه اینجا نگرانی ها را نسبت به شرایط کنونی و آینده افزایش می دهد مسئله نبود نظارت کافی و نیز عدم کنترل قیمت ها توسط مسولانی است که گویا اساساً این موارد برای آنها اهمیتی ندارد.

حال اینکه می دانیم به واسطه همین موضوعات بسیاری از خانواده ها دیگر توان خرید محصولات لبنی و مصرف آنها را از دست داده اند و این مهم سبب شده تا با مشکلات فراوانی به لحاظ سلامتی چه در شرایط کنونی و چه در آینده رو به رو شوند.

اتفاقی که به طور قطع سلامت مردم ایران را در آینده تهدید می کند و جامعه را در معرض تهدیدهای بسیار جدی قرار خواهد داد.

در این میان و در تازه ترین واکنش های مجازی شاهد این هستیم که شهروندان از افزایش قیمت هر دبه ماست سون ۲۲۰ گرمی تولید شرکت کاله که اخیراً از ۳۷ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان افزایش یافته است، به شدت گلایه مند هستند.

توضیح اینکه ماست سون در ابتدای سال ۱۴۰۰ به قیمت ۲۶ هزار تومان عرضه می شد ولی به ناگهان در نیمه های بهار ۳۲ هزار تومان قیمت خورد و در ادامه در اواخر بهار قیمت این دبه ماست به رقم ۳۸ هزار تومان رسید.

در ادامه در نیمه های تابستان و در کمتر از پنج ماه از آغاز سال، شاهد این هستیم که قیمت این محصول به رقم باور نکردنی ۵۰ هزار تومان رسیده است؛ اتفاقی که معنای دیگرش افزایش صد درصدی این محصول از ابتدای سال تاکنون است.

این وضعیت سبب شده تا واکنش های اجتماعی به این موضوع نیز شکل بگیرد.

در همین راستا کاربری در توئیتر با اشاره به همین افزایش قیمت نوشت: تو مملکتی که قیمت ویندوز سون از ماست سون ارزونتره حرف از پیشرفت تکنولوژی و فرهنگ نزنید.

کاربر دیگری نیز نوشته است: این کاله چندبار در سال قیمت محصولاتش را گرون میکنه؟! از فروردین تا حالا قیمت ماستسون دو برابر شده!!!!

مروری بر کامنت های قدیمی کاربران در توئیتر نیز نشان می دهد که به صورت مشخص این محصول در یک روند نسبتاً طولانی افزایش وحشتناک قیمت ولی مستمر را تجربه کرده و رویه مورد اشاره تنها مرتبط به امروز و دیروز نیست!

به طور مثال در تاریخ ۲۲ آگوست ۲۰۱۸ کاربری در مورد روند افزایشی قیمت ماست سون نوشته بود: آقا ماستِ سونِ کم چرب شده ۱۳۵۰۰ تومان. هفته پیش بود ۹۵۰۰ تومان!!!!یعنی حدود ۴۰%افزایش قیمت .شیرِ کم چرب کاله ۳۷۰۰ تومان شده. هفته پیش ۳۲۰۰ تومان بود. یعنی حدودا”۱۰%افزایش.

این رویه البته تنها مخصوص محصول مورد اشاره نیست و تقریباً در همه حوزه ها و محصولات دیده می شود ولی اهمیت محصولات لبنی به ویژه برای حفظ سلامتی شهروندان، موضوعی نیست که به توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

به ویژه به این دلیل که می دانیم ابداً این افزایش قیمت ها به سود و نفع تولید کننده های اصلی تمام نمی شود و بخش اعظمی از سودش در جیب واسطه ها و کارخانه ها می شود.

با توجه به این مهم باید از مسولان امر پرسید وقتی توامان شاهد گلایه و نارضایتی دامدارن و تولیدکنندگان اصلی محصولات لبنی هستیم، ذینفعان اصلی این افزایش قیمت ها چه کسانی هستند و چرا نمی توان این بازار را به نوعی که هم مصرف کننده و هم تولید کننده اصلی منتفع شوند، مدیریت کرد؟

سایت «پرسون»، در سلسله گزارش هایی به گرانی کالاها و محصولات پرداخته است.

حال با بازدید اخیر معاون اول رییس جمهور از یکی از شرکت های بزرگ لبنی و رد و بدل شدن مشکلات و خواسته های احتمالی و با وجود مشکلات عدیده ای که هموطنانمان در خصوص قیمت ها مخصوصا قیمت لبنیات دارند، امیدواریم که به زودی زود شاهد تاثیرات این بازدیدها در بازار و سفره مردم ایران باشیم. سفره ای که جانی برای کوچک شدن، برایش باقی نمانده است!

350279