بررسی پرسون از یک طرح برد _ برد برای مصرف کننده و تولید کنندگان؛

بازگشت ارزانی لبنیات در صورت توافق دولت جدید با صنعتگران/ توان افزایش تولید و صادرات کالاهای لبنی وجود دارد

دو سال پیش بود که انجمن صنایع لبنی کشور به وزارت صمت نامه ای ارسال کرد تا در صورت موافقت وزارت صمت و دولت قیمت لبنیات برای اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه تنها با سه درصد سود عرضه شود تا از این طرق کمک حال معیشتی برای این دسته از افراد جامعه برای تامین کالاهای لبنی به عنوان مهم ترین کالای اساسی خانوار صورت گیرد.
تصویر بازگشت ارزانی لبنیات در صورت توافق دولت جدید با صنعتگران/ توان افزایش تولید و صادرات کالاهای لبنی وجود دارد

به گزارش سایت خبری پرسون، در این بین دولت نیز اجازه دهد قیمت واقعی کالاهای لبنی در بازار عرضه شود، به نوعی دولت دست از قیمت گذاری دستوری بردارد.

دست اندرکاران صنعت لبنی کشور معتقدند درصورتی که دولت با این اقدام موافقت کند تولید افزایش می یابد و به دنبال افزایش تولید صادرات و ارز آوری به ارمغان می آید و همچنین اشتغالزایی نیز صورت می گیرد.

گرچه دولت حسن روحانی تا پایان فعالیتش روی خوشی به این طرح نشان نداد؛ اما صنعتگران حوزه لبنی همچنان این آمادگی را دارند تا با روی کار آمدن دولت جدید این طرح را که به نوعی برد_ برد برای مصرف کننده و تولیدکنندگان به حساب می آید به اجرا در آورند؛ برای بررسی بیشتر از نحوه اجرای این طرح خبرنگار پرسون گفتگویی با سید محمدرضا بنی طبا مدیر روابط عمومی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی کشور انجام داده است.

دولت جامعه هدف طرح را مشخص کند

انتظار از دولت جدید این است که قیمت گذاری دستوری حذف شود و همانند سایر نقاط دنیا بازار خودش تصمیم گیرنده قیمت شود و دولت تنها نقش نظارتی و حمایتی خود را انجام دهد، همچنین دولت جدید باید شیر و محصولات لبنی را از کالای گروه یک به گروه دو در نظر گیرند و مبلغ مابه التفاوت ارز اختصاصی برای نهاده های دامی وارداتی را مستقیما برای مصرف کنندگان محروم جامعه قرار دهند.

وی در این باره گفت:صنایع لبنی حاضر است که کالاهای لبنی مورد نیاز اقشار با درآمد اندک شامل کارگران، زنان سرپرست خانوار، مدد جویان بهزیستی، کمیته امداد حضرت امام (ره) و....را با سود 3 درصد قرار دهد، به این شکل که تنها با سه درصد سود محصولات لبنی در اختیار دولت برای توزیع بین این اقشار هدف قرار گیرد تا هم این اقشار جامعه در تامین کالاهای لبنی با مشکل مواجه نشوند و هم اینکه چرخه تولید بچرخد.

این مقام صنعت لبنی افزود: انتظار از دولت جدید این است که قیمت گذاری دستوری حذف شود و همانند سایر نقاط دنیا بازار خودش تصمیم گیرنده قیمت شود و دولت تنها نقش نظارتی و حمایتی خود را انجام دهد، همچنین دولت جدید باید شیر و محصولات لبنی را از کالای گروه یک به گروه دو در نظر گیرند و مبلغ مابه التفاوت ارز اختصاصی برای نهاده های دامی وارداتی را مستقیما برای مصرف کنندگان محروم جامعه قرار دهند.

بنی طبا در پاسخ به این سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه در صورت موافقت دولت با اجرای این طرح نحوه توزیع کالاهای لبنی به چه شکل خواهد بود؟ پاسخ داد: دولت شبکه توزیع دارد و می تواند با انتخاب جامعه هدف مشخص براساس میزان استانداردهای جهانی مصرف کالا را برای این افراد در نظر بگیرد.

صنعت لبنی حاضر است تا دولت طرح جدید برای افزایش تولید دهد

فصل گرما شیر گران می شود، هزینه های بسته بندی نیز گران شده است، از سوی دیگر همه صنایع در ابتدای سال افزایش قیمت داشته اند، افزایش هزینه حمل و نقل و این روزها خشکسالی، کمبود علوفه و افزایش قیمت نهاده های دامی وارداتی افزایش قیمت شیر دامداران را به وجود آورده است؛ همه اینها باعث کاهش حاشیه سود صنعت لبنی شده است.

او یاد آور شد: این طرح مربوط به دو سال پیش بود که انجمن فرآورده های لبنی نامه ای را به آقای «مدرس خیابانی» قائم مقام وقت وزارت صمت نوشت و وی نیز نامه را در اختیار آقای «رحمانی» وزیر سابق صمت قرار داد و آقای رحمانی نیز نامه ای به آقای رئیس جمهور نوشته اند که این طرح اجرا شود که تا این زمان این نامه بی پاسخ مانده است.

مدیر روابط عمومی انجمن فرآورده های لبنی کشور تصریح کرد: اگر دولت معتقد بود که می خواهد از مصرف کننده و دهک های کم درآمد جامعه حمایت کند پس چرا این طرح را اجرا نکرد؟ یا اینکه اگر این طرح را قبول ندارند یک طرح دیگر انتخاب کنند.

بنی طبا در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه به تازگی برخی از کالاهای لبنی افزایش قیمت داشته اند، علت این افزایش قیمت چیست؟ گفت: فصل گرما شیر گران می شود، هزینه های بسته بندی نیز گران شده است، از سوی دیگر همه صنایع در ابتدای سال افزایش قیمت داشته اند، افزایش هزینه حمل و نقل و این روزها خشکسالی، کمبود علوفه و افزایش قیمت نهاده های دامی وارداتی افزایش قیمت شیر دامداران را به وجود آورده است؛ همه اینها باعث کاهش حاشیه سود صنعت لبنی شده است.

وی اظهار داشت: ما اگر بخواهیم قیمت مان را کاهش دهیم باید کارگر را اخراج کنیم، این که نمی شود به تولید کننده فشار آورند و قیمت گذاری دستوری را در نظر گیرند، طبق قانون سود هر صنعتی 14 درصد است، اما کارخانه های لبنی زیر 10 درصد سود برداشت می کنند، در حال حاضر حاشیه سود کارخانه های لبنی که در بورس وجود دارند 3 درصد است، که پایین ترین سود در بین صنایع کشور به حساب می آید..

باید سرانه مصرف لبنیات در کشور را بالا برد

این افزایش سرانه مصرف باعث کاهش هزینه های درمانی در طول سال برای افراد جامعه خواهد شد و از بسیاری از بیماری ها مقابله و پیشگیری خواهد شد، بنابراین بالا بردن سرانه مصرف لبنیات بسیار مهم است که متاسفانه در این زمینه اقداماتی از سوی مسئولان برای بالا بردن این سرانه صورت نگرفته است.

او به بازار داخلی نیز اشاره کرد، گفت: 16 میلیون تن ظرفیت اسمی و 12 میلیون تن ظرفیت واقعی صنعت لبنی کشور در سال است که 30 تا 40 درصد ظرفیت آن خالی است، برخی از کارخانه ها تعطیل و نیمه تعطیل هستند، حالا برای اینکه در این صنعت رونق تولید را محقق کنیم باید سرانه مصرف را بالا بریم، در کشور ما به شکل خوش بینانه سالانه مصرف برای هر ایرانی 70کیلو است، در برخی کشورها 120 کیلو و سرانه جهانی 150 کیلو و در کشورهای توسعه یافته بیش از 200 کیلو در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول در صنعت لبنی ادامه داد: این افزایش سرانه مصرف باعث کاهش هزینه های درمانی در طول سال برای افراد جامعه خواهد شد و از بسیاری از بیماری ها مقابله و پیشگیری خواهد شد، بنابراین بالا بردن سرانه مصرف لبنیات بسیار مهم است که متاسفانه در این زمینه اقداماتی از سوی مسئولان برای بالا بردن این سرانه صورت نگرفته است.

مدیر روابط عمومی انجمن لبنیات کشور معتقد است:حدود 70 درصد کالا های لبنی در حوزه قیمت گذاری دستوری دولت صورت می گیرد، در حالی که هزینه های بسته بندی، حقوق کارگر، هزینه سوخت، بیمه کارگر، هزینه استهلاک دستگاه های کارخانه ها و.. افزایش پیدا می کند، شیر خام که مصوب دولت است 4500 تومان اعلام کرده اند، درحالی که یک بار هم صنعتگران لبنی به این قیمت نخریده اند و کارخانه ها با قیمت بیش از 5 هزار تومان خریداری می کنند.

وی گفت: مسئولان عنوان می کنند که چون ما ارز 4200 تومانی به نهاده های دامی داده ایم از این طرف کارخانه های لبنی باید جبران این ارز را انجام دهند، در ابتدای زنجیره تولید مواد خام لبنی (شیر) غیر شفاف است و دستوری قیمت گذاری می شود، کارخانه های لبنی که نباید ضرر بدهند؛ در این صورت کارخانه ها بسته خواهند شد.

بنی طبا در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر 400 برند تولید لبنی در کشور وجود دارد و باید بین این کارخانه ها رقابت پذیری صورت گیرد و با قیمت گذاری دستوری کاری پیش نخواهد رفت، به طور نمونه قیمت گذاری دستوری در صنعت فولاد برداشته شد؛ نه تنها افزایش قیمت به وجود نیامد بلکه به دلیل رقابتی بودن بازار قیمت کاهش پیدا کرد، اگر واقعا دولت می خواهد از مصرف کننده و تولید کننده حمایت کند باید قیمت دستوری را بردارد، اگر واقعا آن دامدار به شکل بهینه و صنعتی فعالیت می کند باید در بازار رقابتی حضور داشته باشد.

گفتگو از: محمد خادمی

327942