لبنیات هم از سفره مردم حذف می شود!

مدیر یک واحد صنعتی تولید لبنیات گفت: با افزایش قیمت شیر و به تبع آن افزایش مجدد قیمت لبنیات، این اقلام کم کم از سبد خانوار حذف می‌شوند و اینجاست که باید دولت هزینه‌های بیشتری را برای کمک به حفظ سلامت جامعه صرف کند.
تصویر لبنیات هم از سفره مردم حذف می شود!

به گزارش سایت خبری پرسون، عباس داوودآبادی اظهار کرد: پیش از این قیمت شیر درب دامداری از سوی دولت ۴۱۵۰ تومان به ازای هر کیلوگرم اعلام شده بود، اما در واقعیت، شیر به قیمت بالای ۴۵۰۰ عرضه شد یا حتی به ۵۰ هزار تومان نیز رسید، از طرفی قیمت گذاری لبنیات بر اساس شیر ۴۱۵۰ تومانی از سوی دولت انجام می‌شد در حالی که شیر اصلا به این قیمت به دست ما نمی‌رسید.

وی با اشاره به افزایش قیمت شیر درب دامداری توسط دولت به ۶۴۰۰ تومان، افزود: امسال افزایش قیمت انرژی، افزایش ۴۰ درصدی حقوق، افزایش قیمت شیر تا ۶۴۰۰ درب دامداری و از همه مهمتر هزینه‌های حمل و نقل سبب شده که تولید کننده نتواند با قیمت قبل به تولیدات خود ادامه داد و در نهایت مجبور به افزایش قیمت شود، چراکه در غیر این صورت مجبور به تعطیلی واحد صنعتی و بیکاری نیروهای کار خواهد شد.

مدیرکارخانه شرکت لبنیات تصریح کرد: ۷۰ درصد بهای تمام شده لبنیات تولید شده از سوی کارخانجات مربوط به شیر خام است و با این افزایش قیمت شیر(۶۶۰۰) برای مثال قیمت پنیر ۴۰۰ گرمی که عمده مردم از آن استفاده می کنند از ۱۴هزار و ۵۰۰ تومان به حدود ۲۴ هزار تومان رسیده است. قیمت شیر از درب دامداری ۶۴۰۰ است که برای بنده ۶۶۰۰ تمام می‌شود، اما قیمت‌گذاری‌ها بر مبنای همان ۶۴۰۰ تومان انجام می‌شود.

داوودآبادی با اشاره به قطعی برق اضافه کرد: قطعی برق نیز یکی از مشکلات دامنگیر صنعت است که سبب اختلال در روند تولید می‌شود.

وی ادامه داد: لبنیات جزو مایحتاج ضروری مردم است که افزایش قیمت آن قدرت خرید را کاهش می‌دهد و عملا سفره مردم روز به روز کوچکتر شده و لبنیات از سبد خانوار حذف می‌شود و همین امر بر روند تولید و اشتغال تاثیر مستقیم خواهد داشت. به عنوان یک صنعت لبنی مخالف افزایش قیمت شیر خام هستیم.

مدیر کارخانه شرکت لبنیات خاطرنشان کرد: مردم از وضعیت کنونی لبنیات و قیمت آن گلایه‌مند هستند و مصرف لبنیات توسط خانوارها کم شده است. مسلما با افزایش قیمت شیر و به تبع آن افزایش مجدد قیمت لبنیات، این اقلام کم کم از سبد خانوار حذف می‌شوند و اینجاست که باید دولت هزینه‌های بیشتری را برای کمک به حفظ سلامت جامعه صرف کند.

وی عنوان کرد: در حوزه حمل و نقل راننده اصلا بر اساس نرخ بارنامه کرایه دریافت نمی‌کند و مبلغی نیز به عنوان پشت بارنامه دریافت می‌کند، البته مشکلات و افزایش هزینه های ۴ برابری رانندگان نیز بر کسی پوشیده نیست و نمی‌توان اعتراض کرد.

داوودآبادی با اشاره به اینکه برای مثال قیمت یک دبه ماست به ۵۰ هزار تومان رسیده است، افزود: به هیچ وجه از این افزایش قیمت راضی نیستیم چراکه سبب کاهش تقاضا از سوی مصرف کننده می‌شود و در نهایت کارخانه متضرر خواهد شد.

وی در خصوص انتظار از دولت جدید گفت: ساماندهی بازار یکی از مواردی است که باید مورد توجه دولت باشد چراکه تمام اقشار اعم از دامدار و تولیدکننده لبنیات و ... مشکلاتی دارند که باید رفع شود. متاسفانه هزینه‌های دامداران نیز افزایش چند برابری داشته است.

داوودآبادی بیان کرد: علیرغم اینکه دولت قیمت شیر را افزایش داده، اما به بنده اجازه افزایش قیمت محصولات لبنی را نمی‌دهد، با تعطیل کردن کارخانه چندین خانوار دچار مشکل و بیکار می‌شوند. در خصوص رفع بلاتکلیفی واحدهای تولیدی لبنی از سوی انجمن فرآورده های لبنی ایران برای رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، وزیر صمت، وزیر جهادکشاورزی، سازمان حمایت از مصرف کننده، ستاد تنظیم بازار و... نامه ارسال شد، اما متاسفانه بازهم تصمیمی اتخاذ نشد.

منبع: ایسنا

332019