برخورد جناحی اصولگرایان با برجام

حسن بهشتی پور کارشناس بین‌الملل برجام را توافقی به نفع دو طرف خواند که باید از آن حمایت کرد.
تصویر برخورد جناحی اصولگرایان با برجام

به گزارش سایت خبری پرسون، در هفته جاری گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر کرد و با رئیس سازمان انرژی اتمی به توافق رسید، تا ضبط فعالیت‌های هسته‌ای ایران از سرگرفته شود. در رابطه با این توافق واکنش اصول‌گرایان نسبت به توافق مشابه در دولت روحانی متقاوت بود. آن‌ها تفاهم اخیر را بسیار هوشمندانه توصیف کردند، در حالیکه توافق در دولت روحانی را خیانتکاراته می‌دانستند.


محمد مهاجری فعال سیاسی اصول‌گرا بعد از این توافق در توئیتر خود نوشت:"توافق ایران با آژانس‌هسته ای، پیروزی بزرگ رئیسی است. او با یک تیر، هم گروسی را راضی کرد، هم مردم را امیدوار ساخت، هم مصوبه مجلس را به دیوارمیخ کرد، هم قالیباف و ذوالنور را ناک اوت کرد، هم تفکر جلیلی را بایگانی کرد، هم دلواپسان را به "به به" گفتن واداشت."

همچنین صادق زیباکلام نیز در یادداشتی در باره این موضوع اصول‌گرایان در مورد توافق نوشت: «اصول‌گریان تندرو یا دلواپسان به‌رغم آنکه ماه‌ها فرصت داشتند، اما هر قدر که زمان می‌گذرد، مشخص‌تر می‌شود که هیچ برنامه و دستور‌العملی برای برنامه‌های هسته‌ای کشور ندارند. فی‌الواقع به جز مشتی شعار و کلی‌گویی چیز دیگری در خصوص برنامه‌های هسته‌ای کشور ندارند. به بیان ساده‌تر تند‌روها در حقیقت زندانی شعار‌هایی هستند که در تمام هشت سال دولت روحانی می‌دادند.»


زیباکلام ادامه داد:"با اینکه گام‌هایی که در آن دولت برداشته شد به رغم بعضی ضعف‌هایی که به همراه داشت، اما به خیر و صلاح منافع ملی‌ بود، اما تندرو‌ها به جز مخالفت و کارشکنی واکنش دیگری نسبت به آن برنامه‌ها نشان ندادند. صدر تا ذیل آن برنامه‌ها، مذاکرات، برجام، توافق با آژانس و اصولا هر تحولی که پیرامون مساله هسته‌ای در دولت آقای روحانی صورت گرفت را محکوم کردند. اما آن موضع‌گیری‌ها به جز یک مانور یا ژست سیاسی واقعا چیز دیگری نبود."

اصول‌گرایان با مذاکره و برجام برخورد جناحی می‌کنند

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه منافع جناحی و گروهی در داخل باعث شده برجام تاکنون به نتیجه نرسد، اظهارداشت: با توجه به اینکه توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اهمیت بسیاری برخوردار است، باید این موضوع را به فال نیک گرفت، زیرا که باعث خواهد شد یک قدم برای احیای برجام رو به جلو برداشته شود که این موضوع صد درصد به نفع منافع ملی و به خصوص مردم است که طی ۳.۵ سال اخیر به دلیل خروج آمریکا از برجام فشار بسیار زیادی را متحمل شده‌اند.

وی افزود: برخی از اصول‌گرایان با نگاهی که به برجام دارند، به نوعی با این قضیه به صورت جناحی برخورد کردند و حالا که خود در قدرت هستند، توافق با آژانس را بسیار مناسب ارزیابی می‌کنند، در صورتی که پایه تفاهمی که در هفته اخیر بین دولت رئیسی و آژانس منعقد شد، در زمان دولت حسن روحانی گذاشته شد، بنابراین این که توافق دولت روحانی با آژانس در بهمن ماه زیان‌بار و خسارت بار بوده، اما توافق اخیر دولت جدید بسیار مناسب بوده، به هیچ عنوان نمی‌تواند صحیح باشد، زیرا دو تفاهمی که انجام شد در یک راستا و به نفع منافع ملی کشور بوده و نباید به این دو تفکیک قائل شد.

بهشتی‌پور با تاکید بر اینکه توافقات انجام شده بین ایران و آژانس به نفع هر دو طرف است، اظهار کرد: ایران با توجه به اینکه می‌داند در صورتی فیلم‌های تاسیسات هسته‌ای در اختیار آژانس قرار می‌گیرد که برجام احیای شده و تحریم‌ها برداشته شود. از طرف دیگر آژانس نیز می‌دنند که از فعالیت‌های هسته‌ای ایران به صورت آفلاین فیلمبرداری می‌شود و بعد از توافق احتمالی که صورت می‌گیرد می‌تواند به این فیلم‌ها دسترسی پیدا کند، این راه‌حل یک توافق میانه است که انجام شده و به نظر می‌رسد بهترین راهبردی است که می‌توانست در این باره مورد استفاده قرار بگیرد و باید این توافق را به فال نیک گرفت و از آن حمایت کرد.

وی با اشاره به اینکه مذاکرات باید هر چه زودتر انجام شود و این مسئله به نفع مردم است، اضافه کرد: در حال حاضر با توجه وجود تحریم‌ها علیه اقتصاد کشورمان، مردم فشار بیش از حدی را تحمل می‌کنند، بنابراین باید با اجرای برجام این فشار‌ها از روی مردم برداشته شود، بر همین اساس هر چه سریع‌تر و زودتر می‌بایست، توافقات انجام شود، زیرا ادامه وضعیت فعلی به نفع کشور ما نخواهد بود، چون فشار فزاینده به مردم همچنان ادامه دارد.

این تحلیل‌گر با اشاره به اینکه در داخل نیز باید اصلاحات ساختاری انجام شود، افزود: مذاکرات همزمان باید با انجام جراحی اقتصادی در داخل صورت گیرد، زیرا این کار باعث می‌شود که توان ما در مذاکرات نیز افزایش پیدا کند و فشار کمتری به مردم وارد شود بنابراین باید در این زمینه نقشه راه مناسبی داشت، در حال حاضر باید از هرگونه نگاه جناحی و سیاسی به برجام و توافق با آمریکا پرهیز شود و با توجه به منافع ملی و مصالح مردم مذاکرات را پی گرفت.

منبع:فرارو

350238