به گزارش سایت خبری پُرسون، سید جواد حسینیکیا، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به مشکلات خودروسازان از جمله زیان انباشته، کمبود ارز و بدهیهای قطعهسازان گفت: این مشکلات باعث کاهش ظرفیت تولید و محدودیت در عرضه خودرو شده است.» وی بر لزوم افزایش تولید، بهبود کیفیت و تشکیل جلسات کارشناسی برای ارائه راهکارهای تخصصی تأکید کرد.
ضرورت حمایت مالی و ارزی از صنعت
نمایندگان مجلس اعلام کردند که مطالبات قطعهسازان در حال پیگیری است و بانکهای عامل موظف به تأمین نقدینگی خودروسازان هستند. همچنین ارز مورد نیاز برای خودروهای وارداتی از طریق ثبت سفارش تخصیص خواهد یافت. شهباز حسنپور، عضو کمیسیون، تأکید کرد که صنعت خودرو و قطعهسازی پس از بیش از پنج دهه داخلیسازی باید بتواند ارزآوری قابل توجهی داشته باشد.
قیمتگذاری دستوری؛ مانع نوآوری
زهرا سعیدی، عضو کمیسیون صنایع، به مشکلات اسقاط خودروها، خودروهای دست دوم و قیمتگذاری دستوری اشاره کرد و گفت: قیمتهای دستوری مانع سرمایهگذاری در پلتفرمهای جدید و توسعه فناوری شده و کیفیت خودروها را کاهش داده است. وی بر حمایت مالی و فنی از قطعهسازان و اصلاح روند قیمتگذاری برای ایجاد بازار رقابتی تأکید کرد.
برنامههای آینده و سیاستهای کلیدی
در این نشست همچنین سید محمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت، به اهمیت سرمایهگذاری در صنعت خودرو، تعرفه خودروهای وارداتی، اجرای آییننامههای کیفیت خودرو و افزایش سهم ساخت اتوبوسهای حمل و نقل جادهای پرداخت. کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد که برای ارتقای کیفیت و کاهش قیمت خودرو، گزارشهای دورهای هر سه ماه یکبار ارائه خواهد شد.
منبع: ایرنا