کاهش تعداد بیماران بستری کرونا در استان اردبیل

مجموع بستری مبتلایان کرونا در استان اردبیل با ۱۹۳ نفر کاهش نسبت به بالاترین رکورد ثبت شده در ۲ هفته پیش، به ۷۰۴ فرد بیمار رسید.
تصویر کاهش تعداد بیماران بستری کرونا در استان اردبیل

به گزارش سایت خبری پرسون از اردبیل، در ادامه روند نزولی شیوع کرونا در استان اردبیل، آمار مبتلایان جدید نیز با ۸۲ نفر کاهش نسبت به بالاترین رکورد ثبت شده در ۲ هفته پیش، به ۱۰۷ نفر طی شبانه‌روز گذشته کاهش یافت.

بر اساس اعلام این مرجع، با وجود کاهش شمار مبتلایان بستری، آمار جان‌باختگان کرونا در استان اردبیل همچنان بالاست به طوری که در شبانه روز گذشته ۱۰ نفر از بیماران بستری جان خود را به علت ابتلا به ویروس کرونا از دست دادند.

به گزارش دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، با فوت این ۱۰ نفر از مبتلایان کرونا در استان اردبیل طی شبانه‌روز گذشته، شمار مجموع جان‌باختگان پنج موج شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان به ۲ هزار و ۳۰۳ نفر رسید.

بنا به اعلام این ستاد، در پی کاهش شدت شیوع کرونا در استان اردبیل، هم‌اکنون شهرستان‌های کوثر، نیر، نمین و اصلاندوز در وضعیت زرد، شهرستان گرمی در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های اردبیل، خلخال، سرعین، مشگین‌شهر، پارس‌آباد و بیله‌سوار همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: روند افزایشی موج پنجم شیوع کرونا در استان که از حدود یک ماه پیش آغاز شده بود، در روزهای اخیر متوقف شده است ولی این استان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد.

شهرام حبیب‌زاده با هشدار نسبت به احتمال افزایشی شدن روند شیوع کرونا در استان اردبیل در صورت عادی‌انگاری توسط شهروندان افزود: آمار مراجعه روزانه افراد مشکوک به ابتلای کووید.۱۹ به مراکز درمانی استان همچنان بالاست به طوری که در شبانه روز گذشته ۸۵۳ فرد مبتلا تحت نظر قرار گرفته و خدمات درمانی دریافت کردند.

وی خواستار پرهیز از دورهمی و عادی‌انگاری بیماری کووید.۱۹ و نیز استفاده مستمر از ماسک توسط شهروندان شد و گفت: بستری شدن ۱۱۶ نفر از مبتلایان به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی این استان، نشان دهنده شدت شیوع کرونا در این استان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل علت کاهش شیوع و روند به نسبت پایدار بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل طی روزهای اخیر را رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان و اثرگذاری خدمات درمانی ارائه شده عنوان کرد.

وی اضافه کرد: با وجود کاهش کم بستری‌ها، کمبود فضای لازم برای بستری بیماران کرونایی در استان همچنان پابرجاست و در زمینه پذیرش و درمان مبتلایان به خصوص در تامین تخت، پرستار و اکسیژن کافی مشکل جدی وجود دارد.

حبیب زاده تنها چاره کنترل وضعیت کنونی و ادامه کاهش سیر شیوع کرونا در این استان را رعایت جدی و سختگیرانه دستورالعمل‌های بهداشتی ذکر کرد.

وی سرعت انتشار سویه دلتای ویروس کرونا را مثل ویروس آبله مرغان ذکر کرد و ادامه داد: این سویه کرونا مسری‌ترین ویروس شناخته شده است به طوری که ۱۰ ثانیه تنفس در هوای آلوده یا در کنار یک فرد آلوده می‌تواند باعث ابتلا شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل بیان کرد: علایم این نوع ویروس شبیه سرماخوردگی است که با آبریزش بینی شروع شده و بعد از گذشت چند روز علائم حاد یعنی درگیری ریوی بروز می‎‌کند.

وی اظهار کرد: در شبانه روز گذشته ۱۲۱ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل نیز پس از بهبودی نسبی و ادامه درمان در منزل ترخیص شدند.

حبیب زاده، نزدن ماسک را مساوی با ابتلا دانست و تاکید کرد: تمامی افرادی که حتی دو دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، باید ماسک بزنند، فاصله‌ اجتماعی را رعایت کنند و از ازدحام و دورهمی و حضور در مراسم پرتعداد و فضاهای سربسته پرهیز کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل تاکید کرد: با توجه به شیوع کرونای هندی در استان و سرعت بسیار زیاد آن در سرایت‌پذیری و درگیری سنین پایین، باید در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بویژه رعایت فاصله ۱.۵ متری، زدن ماسک و کاهش دورهمی دقت شود تا بتوانیم این خیز را مهار کرده و وارد وضعیت بحرانی‌تر نشویم.

وی اضافه کرد: افرادی که حتی علایم خفیف مثل آبریزش از بینی دارند به مراکز ۱۶ ساعته در سطح استان مراجعه کنند تا تست تشخیصی انجام شده و تحت قرنطینه خانگی و درمان قرار گیرند و افراد در تماس با این افراد نیز توسط مراقبان بهداشتی رهگیری شده و در دوره کمون تحت مراقبت قرار بگیرند تا چرخه ویروس هر چه سریع‌تر مهار شود.

حبیب زاده، برگزاری هرگونه تجمع را موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین خطر در روزهای آینده، برگزاری هر نوع مراسم در فضای سربسته و مسقف و سفر تابستانی شهروندان است و باید این مساله به شکل درست و مطابق با توصیه‌های بهداشتی مدیریت شود.

وی افزایش میزان سفرهای درون و برون استانی را زنگ خطری برای شیوع گسترده موج پنجم کرونا ذکر کرد و خواستار تعطیلی سفرهای غیرضروری و همه دورهمی‌ها مانند شب‌نشینی و مراسم دید و بازدید جمعی شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اضافه همچنین با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

حبیب زاده در ادامه اعلام کرد: از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون ۴۴۱ هزار و ۵۳۲ دُز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در استان اردبیل تزریق شده است.

وی افزود: تاکنون ۳۰۹ هزار و ۳۰۸ دُز واکسن نوبت اول و ۱۳۲ هزار و ۲۲۴ دُز واکسن نوبت دوم در استان اردبیل تزریق شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به تداوم فرایند واکسیناسیون کرونا در این استان، سرعت واکسیناسیون در این استان را کاملا مطلوب خواند و افزود: امیدواریم با ادامه همین روند، تا آخر مرداد ماه، تمام گروه‌های سنی و بسیاری از گروه‌های شغلی واکسینه شوند.

حبیب زاده تاکید کرد: حتی افرادی که ۲ دُز واکسن کرونا زده‌اند و ۲ هفته از زمان واکسیناسیون آنها گذشته است، باید ماسک زده و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند چون واکسیناسیون باعث پیشگیری از ابتلا نمی‌‍‌شود و تنها در پیشگیری از مرگ و میر موثر است.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه سال گذشته با ۲۲ فوتی، بیشترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۸۹ نفر و بالاترین رکورد بستری همزمان مبتلایان نیز با ۸۹۷ نفر در روز ۳۱ مردادماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

منبع: ایرنا

337700