رونیکا رجبی:

کشف و پیگیری یک استعداد در زنجان و نتایجی که به بار آمد

«رونیکا رجبی» دختر ۶ ساله زنجانی است که این روزها به دلیل استعداد خاصی که دارد، بیش از سایر هم‌سالانش مورد توجه قرار گرفته است.
تصویر کشف و پیگیری یک استعداد در زنجان و نتایجی که به بار آمد

به گزارش سایت خبری پرسون از استان زنجان، او یک دهه نودی است. همانند هم‌سالانش شیرین‌زبان و حاضرجواب. انگار به او موقع آفرینش یک دایره‌ لغت گسترده برای تفاوت با سایر نسل‌ها اعطا شده است. رونیکا رجبی، کودکی است که به صورت خودآموز زبان انگلیسی یاد گرفته و می‌تواند این زبان را بخواند و بنویسد.

به گفته پدرش، می‌تواند زبان انگلیسی را که کاملاً به‌ صورت خودآموز آموخته، بنویسد و بخواند و زبان اسپانیایی که دومین زبان بین‌المللی است را نیز متوجه شده و به آن زبان صحبت کند. رونیکا به همراه اعضای خانواده‌اش مهمان خبرگزاری ایسنا (منطقه زنجان) بود.

وقتی پشت میز نشست، برای دیده شدن، باید گردن بکشد. نگاهش به خواهر کوچک‌ترش است که نسبت به محیط جدید ناآشنا بوده و بی‌قراری می‌کند. برای اینکه حواسش را پرت کنم، در مورد علایق‌اش می‌پرسم، زبان‌هایی که یاد گرفته و می‌خواهد بیاموزد.

مادر رونیکا در رابطه با نحوه کشف استعداد فرزندش، می‌گوید: رونیکا از ابتدا به قصه‌گویی علاقه داشت و در سن ۲ سالگی به نقاشی و قصه‌گویی بیش از هر چیزی توجه نشان می‌داد و آشنایی رونیکا با زبان انگلیسی به زمانی برمی‌گردد که انیمیشن‌هایی به این زبان تماشا می‌کرد.

وی می‌افزاید: رونیکا کم‌کم کلمات انگلیسی و بعد خواندن و نوشتن انگلیسی و صحبت کردن آن را به صورت کاملاً خودآموز یاد گرفت و پس از مدتی، رونیکا برای اولین‌بار توانست صفحه‌ای از کتاب داستان فارسی را به انگلیسی توضیح دهد.

پدر رونیکا نیز تشویق و ایجاد زمینه را عامل مهمی در پیشرفت فرزندش در یادگیری زبان انگلیسی و اسپانیایی عنوان کرده و می‌گوید: فرزندم، هم انگلیسی می‌خواند و هم می‌تواند بنویسد و به جای همه شخصیت‌های کارتونی می‌تواند انگلیسی صحبت کند، به همین خاطر برای پیشرفت دخترم از هیچ کاری دریغ نخواهم کرد.

وی می‌افزاید: همسرم تاثیر زیادی در آموزش رونیکا دارد و حتی الان که رونیکا کلاس‌های آموزشی برای چند کودک ۶ تا ۱۲ ساله دارد نیز توسط همسرم نظارت و مدیریت می‌شود و در این کلاس‌ها که البته الان به خاطر کرونا تعطیل شده، کودکان با بازی، کلمات انگلیسی را یاد می‌گیرند.

کم‌کم یخ رونیکا آب می‌شود و شروع به صحبت کردن می‌کند، او از علاقه‌اش برای یادگیری همه زبان‌های دنیا گفته و اظهار می‌کند: دوست دارم همه زبان‌ها را یاد بگیرم و به سایر بچه‌ها نیز یاد بدهم. دوست دارم که دامپزشک شوم و به همه حیوانات کمک کنم.

رونیکا رجبی ادامه می‌دهد: یاد دادن زبان انگلیسی به دیگر بچه‌ها را دوست دارم و می‌خواهم این کار را بیشتر و حتی در سال‌های آینده ادامه دهم. الان می‌توانم به جز زبان انگلیسی، زبان اسپانیایی را نیز متوجه شوم و این زبان را نیز خودآموز و بدون مربی یاد گرفته‌ام.

کارشناس ارشد مترجمی زبان که سال‌ها سابقه تدریس زبان انگلیسی به کودکان را دارد، در رابطه با سن مناسب یادگیری زبان انگلیسی و یا هر زبان دیگری به کودکان، می‌گوید: زمان مناسب آغاز آموزش به کودکان، به شخصیت و علاقه کودک بستگی دارد و نمی‌توان نسخه واحدی برای همه کودکان پیچید ولی باید توجه داشت که یادگیری زبان در خردسالی، امری کاملاً غیرارادی بوده و وقتی کودکان در معرض یک زبان قرار می‌گیرند، بر اساس استعداد و توانایی که دارند، آن را در سطوح‌ مختلف می‌آموزند.

فرانک بیات با بیان اینکه استعداد کودکان را باید کشف کرد و در فضای رشد آن قرار داد، می‌گوید: البته نباید این نکته را فراموش کرد که همه نباید در یک زمینه واحد رشد کنند، چون استعدادها مختلف بوده و شرایط افراد و خانواده‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است.

یک کارشناس روان‌شناسی و آموزش نیز در این رابطه معتقد است که کودکان را نباید برای یادگیری تحت فشار قرار داد، می‌گوید: قطعاً رونیکا خود علاقه نشان داده و خانواده نیز توانسته شرایط را برای رشد و بالندگی وی فراهم کند. البته نباید این نکته را نیز فراموش کرد که رونیکا هنوز کودک است و باید کودکی کند و قطعاً والدین او باید به این نکته توجه داشته باشند.

اعظم نوری با یادآوری این مطلب که هیچ انسانی کامل نیست، می‌افزاید: کودکانی همچون رونیکا حاصل تیزبینی والدین در شناسایی استعداد کودک‌شان هستند ولی این نسخه که همه کودکان باید همچون رونیکا باشند غلط است، چون خود رونیکا تمایل به یادگیری در این حوزه را داشته و طرح استعداد او فقط به این دلیل است که والدین آگاه شوند که استعداد کودک می‌تواند رشد کند ولی اینکه او را تحت فشار گذاشت، به هیچ وجه روند درستی در تربیت نبوده و آسیب‌زا است. فرزند هر خانواده‌ای هم مانند دیگر کودکان و هم‌کلاسی‌هایش نمی‌تواند کامل باشد، به همین خاطر باید به کودک‌تان اجازه اشتباه کردن بدهید.

نوری ادامه می‌دهد: برخی از والدین بر این باورند که برای پیشرفت فرزندشان در آینده، باید فشار زیادی بر او تحمیل کنند. این فشار برای انجام دقیق و بی‌نقص هر کاری، یکی از مشکلات بزرگ برخی از خانواده‌ها است. باید یاد بگیریم که کودک، کودک است و باید در این فضا بزرگ شده، یاد گرفته و به اوج برسد. قطعاً والدین رونیکا نیز این موضوع را مد نظر دارند و امیدواریم در آینده شاهد رشد بیش از پیش وی باشیم.

منبع: ایسنا

338244