با پرسون سفر کنید؛

دیدنی های جذاب شهر تبریز

شهر پر راز و رمز تبریز، پایتخت استان آذربایجان شرقی، نفش زیادی در زمینه های اقتصادی و سیاسی کشور از قدیم تا کنون داشته است.
تصویر دیدنی های جذاب شهر تبریز

به گزارش سایت خبری پرسون، شهر تبریز با قدمتی بیش از 3500 سال،مرکز استان آذربایجان شرقی ، با 2167 کیلومترمربع مساحت و با حدود دو میلیون نفرجمعیت، بزرگترین شهر شمال غرب کشور و سومین شهر بزرگ ایران بعد از تهران و مشهد می باشد. تبریز مکان های جذاب و دیدنی بسیاری دارد که هر ساله تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب می کند. در ادامه مکان های دیدنی این شهر زیبا را معرفی می کنیم.

ارگ علیشاه تبریز

ارگ علیشاه یا ارگ تبریز از معروف‌ترین بناهای این شهر تاریخی‌ست که قدمت آن به دوره ایلخانی بازمی‌گردد و امروزه به عنوان یکی از نمادهای تبریز در میان مردم شناخته می‌شود. البته آنچه که اکنون در تبریز مشاهده می‌شود، تنها بازمانده‌های ایوان جنوبی سازه اصلی ارگ علیشاه است که با 33/5 متر ارتفاع، تنها گوشه‌ای از عظمت بنای اولیه را نشان می‌دهد.

روایت‌های متفاوتی از هدف ساخت ارگ علیشاه وجود دارد؛ برخی دلیل ساخت آن را ایجاد مسجدی عظیم به دستور تاج الدین علیشاه گیلانی (وزیر مقتدر سلطان محمد خدابنده الجایتو) در دوره ایلخانی می‌دانند؛ اما برخی بر اساس تحقیقات دیگر می‌گویند سازه کنونی ارگ نه یک مسجد که یک آرامگاه است.

ارگ علیشاه بلندترین بنای آجری شهر تبریز است که عرض دهانه ایوان آن به 30 متر می‌رسد و دیواره‌هایی با عرض 10.5 متر دارد. مهمترین ویژگی ارگ علیشاه که با نام‌های طاق علیشاه، مسجد علیشاه، ارگ تبریز و یا ارک علیشاه نیز شناخته می‌شود، طاق بزرگ آن است که عرضی بیشتر از طاق کسری (1) دارد و آن را از دیگر بناهای تاریخی ایران متمایز کرده است.

در پانزدهم دی ماه 1310 خورشیدی، ارگ تبریز و محوطه باستانی آن با شماره 170 و با عنوان مسجد علیشاه وارد فهرست آثار تاریخی ملی ایران شده است.

پارک ایل گلی

اولین جایی که در تبریز به هر مسافری برای گشت و گذار پیشنهاد می‌شود، پارک مشهور ایل گلی است. ایل گلی که به نام‌های ائل گلی، ائل گولی، شاه گلی و شاه گولی نیز خوانده و نوشته می‌شود، مهم‌ترین گردشگاه و مجموعه تفریحی تبریز است و در جنوب شرقی این شهر قرار دارد. پارک ایل گلی، گردشگاهی به شکل اکثر باغ‌های قدیمی ایرانی ست که با یک استخر (دریاچه) و عمارت کلاه فرنگی (کاخ ایل گلی) در میان و باغی بزرگ در اطراف ساخته می‌شدند. البته جذابیت‌های ائل گلی محدود به این استخر و باغ نمی‌شود و وجود امکانات و تفریحاتی مانند مرکز مینی گلف، شهربازی، پیست اسکیت، زمین‌های ورزشی و شکم‌گردی باعث شده است این مجموعه انتخاب نخست تبریزی‌ها و گردشگران برای تفریح و گردش باشد.

این پارک دیدنی به دلیل وجود عمارت تاریخی کاخ ایل گلی در آن، در 27 بهمن 1387 با شماره 24774 در فهرست آثار ملی ایران نیز قرار دارد.

بازار تبریز

سفرمان به سمت دیار اولین‌ها را آغاز می کنیم و راهی بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده ایران و وسیع‌ترین مجموعه مسقف و به هم پیوسته آجری جهان می‌شویم؛ بازاری کهن با طول یک کیلومتر که از میان حوادث و رویدادهای مختلف تاریخی گذر کرده و امروز، به عنوان میراثی ارزشمند به دست ما رسیده است. بازار تبریز 6500 حجره، 40 نوع شغل و صنف، 20 راسته، 35 سرا، 25 تیمچه، 11 دالان و چندین مدرسه، مسجد، کاروانسرا و حمام دارد که تمام این بخش‌ها در کنار هم کامل‌ترین سازمان اجتماعی (1) را در میان بازارهای ایران به وجود آورده‌اند.

اکثر اجناسی که در بازار تبریز به فروش می‌رسند حال و هوایی سنتی دارند و از کالاهای پیشرفته مانند وسایل کامپیوتری و ... در بازار خبری نیست. از مهمترین اجناسی که در بازار تاریخی تبریز به فروش می رسد می‌توان به فرش دستباف تبریز و آذربایجان، کیف و کفش چرم، ادویه، محصولات گیاهی و دارویی، آجیل، پارچه، شیشه و ... اشاره کرد.

مسجد کبود تبریز

در دوره ترکمانان قراقویونلو و قرن نهم هجری قمری بود که یکی از امرا به نام ابوالمظفر سلطان جهان شاه، دستور ساخت مسجدی را در شهر تبریز داد؛ مسجدی که بعدها ناملایمات زیادی از روزگار دید، زخم هایی بر تنش افتاد و تخریب شد؛ اما باز هم سرپا ماند. این روزها نامش مسجد کبود است که در میان هموطنان آذری زبان با نام گوی مچید (Göy Məscid) شناخته می شود و به نام های دیگری همچون مسجد آبی، عمارت مظفریه و مسجد جهانشاه نیز شهرت دارد.

مسجد کبود یکی از نمونه های برجسته معماری اسلامی تبریز است و به دلیل کاشی کاری های لاجوردی در داخل و خارج بنا به عنوان "فیروزه جهان اسلام" شهرت دارد. در این میان چون اروپایی ها آبی لاجوردی را با نام آبی ایرانی می شناسند، عنوان مسجد آبی را به این بنا داده اند. به جز ایران، ترکیه، افغانستان و ارمنستان هم مساجد آبی دارند؛ اما در مسجد کبود بیش از هر مسجد دیگری کاشی لاجوردی به کار رفته است. معماری آجری، وجود خطوط اسلیمی، کاشی های مزین به طلا، نقوش و تزئینات برجسته و کتیبه هایی به خط کوفی و ثلث در سردر بنا از دیگر زیبایی های این بنای دیدنی به شمار می روند.

این مسجد تنها بخشی از مجموعه ای با نام مظفریه بود که شامل بناهای دیگری مانند مدرسه، خانقاه، کتابخانه، قرائت خانه، حوضخانه و ... می شد؛ اما امروزه از این مجموعه به غیر از مسجد کبود سازه دیگری باقی نمانده است. قرار گرفتن این مسجد در قلب شهر تبریز و همجواری آن با جاده ابریشم نیز بر اهمیت آن می افزود. در نهایت بعد از روزهای بسیار از دوران شکوه این بنای تاریخی و ارزشمند، امروزه تنها بخش هایی از آن بر جای مانده است.

تفرجگاه عینالی تبریز

گشتی که در شهر تبریز بزنید، متوجه رشته کوه هایی سرخ فام می شوید که با زیبایی و شکوه خاصی در قسمت شمالی شهر جای خوش کرده اند و روزگار می گذرانند. رشته کوه هایی که مردم آنها را به نام عینالی می شناسند و سال هاست که میزبان کوه نوردان تبریزی و مردم شهر هستند. در بین این قله ها و تپه-دره ها، کوه عینالی یا به نام دیگر آن کوه عون بن علی، بسیار بین تبریزی ها محبوب است و دلبستگی بسیاری به آن دارند. علاقه مردم به این کوه به اندازه ای‌ست که باور دارند عینالی،‌ تبریز را در دامن خود گرفته و قله 1823 متری آن نزدیک ترین مکان به آسمان برای نیایش و راز و نیاز با خداست. از همین رو توجه بسیار ویژه ای از گذشته تا به امروز به این منطقه شده و تفرجگاه عینالی برای راحتی و گشت و گذار بهتر مردم در این مکان ایجاد شده است؛ تفرجگاهی که از تله کابین تا مسیرهای مختلف کوه نوردی، زیارتگاه و مسجد عون بن علی و دریاچه مصنوعی تا طرح های جنگل کاری و امکانات دیگر را در خود جای داده است. امروز گشت و گذاری در این تفرجگاه تماشایی خواهیم داشت و از قسمت های مختلف آن بازدید خواهیم کرد. همراه ما باشید.

خانه مشروطه تبریز

خانه مشروطه تبریز، بنایی در بافت تاریخی شهر و در محدوده بازار تبریز است که از دوره قاجار به جا مانده و برای مدت‌ها، محل اجتماع مشروطه‌خواهان تبریز بود. خانه‌ای که در سال 1247 خورشیدی، به دستور حاج مهدی کوزه‌کنانی ساخته و به محل رفت و آمد افراد مهم و مشروطه‌خواهان تبدیل شد. این افراد بیش از 100 سال پیش برای تصمیم‌گیری و همفکری در مورد مشروطه در این خانه گرد هم می‌آمدند و فعالیت‌های خود را از این مکان سازماندهی می‌کردند. موضوعی که باعث شد این خانه تاریخی در سال 1375 به عنوان خانه مشروطه تبریز نام‌گذاری شود و با برپایی موزه مشروطه تبریز در آن، اسناد و آثار این دوره از تاریخ ایران به نمایش درآید. شما با بازدید از این مکان تاریخی می‌توانید با حال و هوای مشروطه و مدارک و اسناد مرتبط با آن آشنا شوید.

338066