رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشت عمومی اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان:

نشانه‌های گوشت قرمز سالم چیست؟

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشت عمومی اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه رنگ گوشت قرمز باید روشن و طبیعی بوده و به تیرگی متمایل نشود گفت: نیز موارد خون‌مردگی، قارچ‌زدگی و ذرات خارجی نباید در گوشت مشاهده شود.
تصویر نشانه‌های گوشت قرمز سالم چیست؟

به گزارش سایت خبری پرسون از استان زنجان، علی نوری رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشت عمومی اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان، در رابطه با ویژگی‌های ظاهری گوشت قرمز سالم، اظهار کرد: سطح خارجی گوشت نباید مرطوب یا خیس باشد و هیچ‌گونه بوی غیرطبیعی مثل بوی ترشیدگی و تعفن نباید استشمام شود و در محل اتصال گوشت به استخوان نیز نباید بوی غیرطبیعی به مشام برسد؛ زیرا وجود بوی غیرطبیعی در این قسمت نشانه فساد عمقی در لاشه گوشت است.

وی با تاکید بر اینکه موارد خون‌مردگی، قارچ‌زدگی و ذرات خارجی نباید در گوشت مشاهده شود، افزود: گوشت نباید بیش از حد سفت و یا لزج و نرم باشد و چربی‌های گوشت نیز باید سفید و یا متمایل به سفید و بدون هیچ‌گونه بوی نامطبوع باشد، علاوه بر آن ارگان‌هایی مانند کبد (جگر) نباید دچار تورم و کیست و رنگ و بوی غیرطبیعی باشد.

این مسئول با بیان اینکه گوشت نباید خشک و حالت چروکیده داشته باشد، تصریح کرد: محصول خریداری شده باید مهر دامپزشکی داشته باشد. همچنین گوشت‌های بسته‌بندی شده موجود در فروشگاه‌ها باید در یخچال نگه‌داری شود و در مدت معینی بعد از تولید به فروش برسد.

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشت عمومی اداره‌کل دامپزشکی استان با بیان اینکه شهروندان هنگام خرید گوشت حتماً باید به برچسب موجود روی آن دقت کنند تا از تاریخ تولید و تاریخ انقضا اطلاع حاصل شود، گفت: به هیچ‌ وجه نباید گوشت چرخ‌کرده در فروشگاه‌های موجود در سطح شهر به صورت آماده عرضه شود و فقط باید به درخواست مشتری و در حضور او و با رعایت همه مسایل بهداشتی از قبیل شست‌وشوی مناسب دستگاه صورت گیرد.

نوری خاطرنشان کرد: تاریخ تولید و انقضا، کد پروانه بهره‌برداری از اداره‌کل دامپزشکی استان، آدرس محل تولید و شرایط نگه‌داری (تازه صفر تا ۴ درجه سانتی‌گراد و منجمد منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد) مواردی است که مصرف‌کننده حین خرید فرآورده‌های خام دامی بسته‌بندی شده باید به آن دقت کنند.

منبع: ایسنا

337288