واکسن هراسی؛ زخم کاری این روزها!

این روزها انتشار اخباری در فضای مجازی حواشی فراوانی را به همراه داشته و موجی از واکسن هراسی را به وجود آورده است و موجب شده این سوال به شدت افکار عمومی را به خود مشغول کند اینکه آیا واکسن های کرونا می توانند باعث مرگ شوند؟
تصویر واکسن هراسی؛ زخم کاری این روزها!

به گزارش سایت خبری پرسون، چندماهی است که از آغاز واکسیناسیون علیه ویروس کرونا می گذرد اما همچنان حرف و حدیث ها درباره زدن و یا نزدن واکسن ادامه دارد.

این روزها فضای مجازی پر شده از متن ها و ویدیوهایی درباره واکسن. عده ای زدن واکسن را توصیه میکنند و عده ای دیگر با دلایلی هرچند بدون سند، مردم را به نزدن واکسن ترغیب می کنند.

ماجرا از اینجا آغاز شد که یکی از برجسته ترین اساتید ویروس شناسی در جهان «لوک مونتنیه» در صحبت هایش اینگونه بیان کرد که «تمام افراد واکسینه شده کرونا حداکثر طی ۲ سال فوت خواهند کرد.»

این صحبت ها در فضای مجازی طوفان به پا کرده و افکار عمومی را چه در ایران و چه در بسیاری از کشورهای خارجی نگران کرد. گفته شده که این ویروس شناس این گونه بیان کرد: «برای افرادی که به هر شکلی واکسن کرونا را دریافت کرده اند هیچ شانس زنده ماندن وجود ندارد.»

یک ویروس شناس ایرانی درباره شایعه مرگ دریافت کنندگان واکسن کرونا پس از دو سال می گوید: پروفسور لوک مونتنیه برنده جایزه نوبل، فردی است که اولین بار عامل بیماری ایدز را کشف کرد و انتشار دهندگان چنین اخبار غیرواقعی تصورشان بر این است اگر از قول ایشان حرفی بزنند مورد قبول عموم قرار می گیرد درحالی که ترجمه سخنان وی نشان می دهد اصلا چنین حرفی زده نشده و این شایعه از سوی گروه های مخالف واکسن مطرح می شود.

این روزها باورهای غلط درباره واکسیناسیون بدون اسناد علمی مطرح می شود. مانند اینکه هیچ سند علمی درباره نرفتن به حمام بعد از تزریق واکسن وجود ندارد. هیچ سند علمی جامعی درباره عدم مصرف مولتی ویتامین، سایر ویتامین‌ها و... پس از تزریق واکسن وجود ندارد. هیچ تداخل جدی بین مصرف واکسن کرونا و مصرف داروهای روزانه افراد بیمار وجود ندارد مگر پزشک تشخیص دهد. هیچ سند علمی درباره فوت افراد دو سال بعد از تزریق وجود ندارد. هیچ سند علمی برای فشار دادن محل تزریق برای جذب بهتر واکسن وجود ندارد. هیچ سندی وجود ندارد که فرد قبل از بروز علائم شایع پس از تزریق واکسن ( تب، درد، بدن درد و...) داروی خاصی مصرف کند.

اولین واکسن در دسترس، بهترین واکسن است. قرار نیست پس از دریافت واکسن ۱۰۰ درصد ایمن شوید و اصلا مبتلا نشوید. ۲ هفته بعد از تزریق دُز دوم واکسن به حداکثر ایمنی می‌رسید ولی بازهم احتمال ابتلا به بیماری به صورت خفیف وجود دارد. قرار نیست بعد از تزریق واکسن، ماسک را کنار بگذاریم، دورهمی بگیریم و نکات بهداشتی را رعایت نکنیم. تا واکسینه شدن ۸۰ درصد و خروج از گرفتاری واریانت‌ها باید رعایت‌ها به جد ادامه یابد. بالاترین تاثیر واکسن‌ها بر کاهش قابل توجه بستری و فوت است، اما بازهم ۱۰۰ درصد نیست. پس اگر شنیدیم کسی بعد از دریافت واکسن باز هم مبتلا شده است زیاد نگران نباشیم و واکسن را جدی بگیریم. به دلیل واکسن زدن نه تست کرونای کسی مثبت می‌شود ‌و نه به بیماری مبتلا می‌شوید. نیازی به قرنطینه کردن هم نیست. البته ممکن است کسی قبل از واکسن زدن به ویروس آلوده شده و بعد مبتلا شود.

بیایید کمی به عقب برگردیم. به روزهای اول کرونا و به همان زمانی که انتشار ویروس گونه شایعات در روزهای بحرانی اول ورود کرونا در کشور، آسیبی بیشتر و خطرناک تر از خود ویروس در جامعه به همراه داشت.

از آنجایی که مدت هاست کشور ما درگیر مشکلات بزرگ و کوچکی است که نمی دانیم و شاید نمی خواهیم بدانیم که از کجا و چرا نشات گرفته اند، دائما منتظر اخبار بد و غمگین هستیم. حال هر چند وقت یک بار که اتفاقی در کشور به وقوع می پیوندد، به موازات آن بازار داغ شایعات داغ تر نیز می شود و چنان اذهان عمومی را درگیر می کند که دیگر حتی واقعیات را دروغ می پندارند و بالعکس شایعات را باور کرده و آن را راست می دانند.

سوال اینجاست این معضل از کجا سرچشمه می گیرد؟ مسئولانی که در این برهه با پنهان کاری اعتماد مردم را از خود سلب کرده اند و یا کاسبان شایعه که از این موقعیت سواستفاده کرده و مردم را فریب می دهند؟ کدام مقصرند؟

از روزهای اول ورود این ویروس شایعات و حرف های غیر علمی و غیرواقعی اعم از ورود ویروس با سوپ خفاش و یا ترکیب ژن مار و خفاش و یا عمدی بودن ساخت این ویروس و هزار مورد دیگر مطرح شد. حال که راه حلی برای این ویروس منحوس پیدا شده و آن هم واکسیناسیون سراسری است، شایعات درباره این واکسن ها تمامی ندارد و این مسئله ادامه دار شدن شیوع این ویروس را با خود به همراه دارد.

حال مدتی است که اخباری از مرگ افراد بعد از تزریق دو دز واکسن در فضای مجازی منتشر شده و دست به دست می چرخد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون بیش از16 میلیون نفر دوز اول واکسن و کمی بیش از 6 میلیون نفر دوز دوم را دریافت کرده‌اند. حالا در اوج پیک پنجم کرونا با غلبه کردن واریانت دلتا و با بالا رفتن میزان مرگ و ابتلا، تردیدهایی در ارتباط با واکسیناسیون ایجاد شده است. مردم نگران‌اند و این پرسش را مطرح می کنند که چرا برخی با وجود تزریق هر دو دوز واکسن، باز هم جانشان را از دست داده‌اند.

عده ای با این ترس اعلام میکنند که به هیچ عنوان واکسن نمیزنند، عده ای دیگر در انتظار برندهای دیگر واکسن مانند فایزر و مدرنا نشسته اند.

به گفته یک پزشک، افزایش بی‌سابقه تعداد مبتلایان به بیماری و رکوردزنی‌های پیاپی و غم‌انگیز در تعداد مرگ‌ومیرها ما را در صدر کشورهای آلوده به ویروس کرونا قرار داده است؛ امری که ناشی از سرعت کم واکسیناسیون و امتناع گروهی از اقشار جامعه از تزریق آن است.

اینکه بگردیم ببینیم یک نفر که دز اول یا دوم واکسن را زده دوباره مبتلا شده یا فوت کرده است رویکردی کاملا نادرست است در حالی که باید ارزیابی خطر کنیم و ببینیم که خطر بستری یا فوت در واکسن زده ها چقدر و در واکسن نزده ها چقدر است آن موقع قضاوت کنیم که آیا واکسن بزنیم یا نزنیم.

در حال حاضر واکسیناسیون بهترین و موثرترین ابزار کنترل بیماری در دست بشر است و تا حدودی می تواند بار ناشی از اپیدمی را بکاهد اما به تنهایی کافی نیست و باید همراه با سایر اقدامات لازم پیش برود. باید واکسیناسیون به نوعی مدیریت شود به این معنا که اگر می خواهیم تعداد بستری ها و مرگ و میر را کم کنیم علاوه بر تمرکز بر واکسیناسیون باید بر روی گروه هایی که بیشترین خطر بستری و مرگ را دارند هم تمرکز کرد.

این روزها زدن واکسن بهتر از نزدن آن است پس با یک تصمیم نادرست جان خود و سایر هموطنان را به خطر نیاندازیم.

گزارش از مهسا اخلاقی

334063