سیگارهای الکترونیکی به عروق خونی آسیب می‌زنند

تحقیقات نشان می‌دهد مصرف سیگارهای الکترونیکی همانند سیگارهای معمولی به عروق خونی آسیب می‌زند.
تصویر سیگارهای الکترونیکی به عروق خونی آسیب می‌زنند

به گزارش سایت خبری پرسون،نتایج بررسی‌ها حاکی از آن است که آئروسل یا ذرات هواپخش (سوسپانسیون ذرات جامد یا قطره‌های مایع در گاز) ناشی از دستگاه ویپ ممکن است به اندازه دود سیگارهای نیکوتینی روی عروق خونی انسان تاثیر بگذارد.

در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام گرفت مشخص شد عملکرد اندوتلیوم - لایه ای از سلول ها که به کنترل لخته شدن خون، سطح فشار خون و عملکرد سیستم ایمنی کمک می کند و عروق خونی را سالم نگه می دارد - پس از پنج دقیقه قرار گرفتن در معرض آئروسل های ناشی از ویپ به طور قابل توجهی مختل می شود.

به گفته متخصصان آمریکایی، عروق خونی موش هایی که در معرض دود سیگار و آئروسل های ویپ و معلق در هوا قرار گرفته اند ۶۷ درصد درگیر شده که می تواند نشانه ای از سکته مغزی و بیماری قلبی باشد.

محققان اظهار داشتند: هنگام استنشاق ذرات معلق یا غبار چه از تنباکو یا ماری جوانا ناشی شود و چه از دود یا آئروسل، همگی تاثیر یکسانی دارند.

محققان آمریکایی تاکید کردند: تحقیقات ما تایید کننده یافته های قبلی است که نشان داده استعمال ویپ بدون ضرر نیست و تاکید کننده اهمیت آگاهی بخشی بیماران در مورد خطرات ناشی از دود این وسیله و تاثیر آن بر عملکرد قلب و عروق است.

بر اساس تحقیقات انجمن قلب آمریکا، سیگارهای الکترونیکی اغلب به عنوان جایگزینی با میزان خطر کمتر برای سیگارهای سنتی معرفی می شوند هرچند این تصور صحیح نیست و این وسیله نیز برای قلب و عروق مضر است.

منبع: ایسنا

334213