رییس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد:

پزشک متخصص به تعداد کافی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری از جذب پزشکان متخصص و فوق‌تخصص خبر داد و گفت: تا حد زیادی نیاز استان در این حوزه تامین شده است و کمبود جدی وجود ندارد.
تصویر پزشک متخصص به تعداد کافی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد

به گزارش سایت خبری پرسون، مجید شیرانی رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری روز دوشنبه همزمان با یکم شهریور زادروز حکیم بوعلی‌سینا و روز پزشک در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: حدود ۳۰۰ پزشک متخصص و فوق تخصص و ۴۰۰ پزشک عمومی در سیستم دولتی استان وجود دارد که متناسب با سطح‌بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مناطق مختلف استان مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: اگرچه در برخی تخصص‌های پزشکی نظیر جراحی قلب، متخصص گوش و حلق و بینی و آنژیوی قلب با کمبود متخصص روبرو هستیم اما این کمبود مقطعی است و به طور کلی می‌توان گفت کمبود جدی در این خصوص در استان وجود ندارد.

شیرانی، تمام‌وقت بودن پزشکان استان در سیستم دولتی را از دیگر نقاط قوت در حوزه سلامت استان دانست و گفت: بسیاری از پزشکان به صورت تمام‌وقت با دانشگاه علوم پزشکی همکاری دارند که این موضوع سبب شده است تا خدمات ارزان‌تری با تعدد پزشکان در مراکز دولتی به مردم ارائه شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری در عین حال کمبود امکانات رفاهی در استان را یکی از چالش‌های جدی در خصوص ناتوانی در جذب پزشکان دانست و گفت: بسیاری از پزشکان پس از آنکه دوره طرح خود را در استان سپری می‌کنند به علت اینکه در مناطق مختلف استان امکانات رفاهی و خدماتی ناچیز است و انتظارات قشر پزشک را برآورده نمی‌کند، از استان خارج می‌شوند.

شیرانی در ادامه با انتقاد از نحوه مالیات‌گذاری بر عملکرد پزشکان سیستم دولتی، تصریح کرد: در سیستم دولتی مالیات بر عملکرد پزشکان ۳۵ درصد لحاظ می‌شود که این موضوع انگیزه را برای ماندگاری پزشکان در این سیستم کاهش می‌دهد.

وی افزود: علاوه‌بر آن عملکرد پزشکان، پلکانی حساب می‌شود به این صورت که هر پزشکی که فعالیت بیشتری داشته باشد، درصد کمتری به عملکرد وی اضافه می‌شود که این موضوع نیز چالشی برای حوزه پزشکی است و می‌طلبد در این خصوص تجدیدنظر شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری در پاسخ به این سوال که آیا بیکاری در قشر پزشکان نیز وجود دارد؟ اظهار داشت: به طور طبیعی فضا برای کار در رشته پزشکی وجود دارد اما از آنجا که جذب نیروهای جوان در مناطق محروم است به سبب نبود امکانات و خدمات در این مناطق، پذیرش کار از سوی نیروها، کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرد از همین رو ممکن است برای پیدا کردن کار در منطقه مورد نظر خود مدتی بیکار باشند.

شیرانی با قدردانی از تلاش پزشکان استان در عرصه‌ خدمات‌رسانی به مردم به ویژه در شرایط ناشی از شیوع کرونا، تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا باعث شد تا بار دیگر اهمیت جایگاه پرتلاش و توانمند پزشکی کشور یادآوری شود و روز پزشک فرصتی را فراهم کرده است تا از تلاش این قشر پرافتخار کشور و استان تقدیر شود.

چهارمحال و بختیاری در دوران شیوع ویروس کرونا، شهیده دکتر رضوان نورمند چالشتری فلوشیب الکتروفیزیولوژی بالینی قلب را از دست داد.

منبع: ایرنا

333693