عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با پرسون:

دولت سیزدهم باید به ظرفیت‌های بخش خصوصی توجه کند/ به وزرایی که تفکر دولتی دارند رأی اعتماد نمی‌دهیم

متأسفانه مدیران ما در زمینه برنامه‌ریزی و استفاده از ظرفیت‌های دولتی، مدیران ضعیفی هستند و برای این‌که بر حوزه مدیریتی خود تسلط و اشراف داشته باشند، صفر تا صد کارهای تصدی‌گری را تحت کنترل و مدیریت خود می‌گیرند در صورتی که اگر مدیران ما مدیران توانمندی باشند چنین کارهایی را واگذار می‌کنند و خودشان بیش‎تر بحث برنامه‌ریزی و نظارت را دنبال می‌کنند و این کاری است که باید در دولت سیزدهم انجام شود.
تصویر دولت سیزدهم باید به ظرفیت‌های بخش خصوصی توجه کند/ به وزرایی که تفکر دولتی دارند رأی اعتماد نمی‌دهیم

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و عضو فراکسیون تولید ملی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص عدم نگاه به بخش خصوصی در دولت قبل و بررسی صلاحیت وزرا با نگاه به مقوله تعارض منافع بیان کرد: منابع محدودی در اختیار بخش دولتی است و دولت امکان و ظرفیت انجام همه فعالیت‌ها را ندارد. راندمان و کارایی بخش خصوصی به مراتب بیش‌تر از بخش دولتی است چرا که بخش خصوصی برای خودش کار می‌کند و انگیزه دارد که بتواند فعالیت‌ها را با کم‌ترین هزینه و بیش‌ترین راندمان و کارایی انجام دهد.

قادری ادامه داد: از طرف دیگر بسیاری از فعالیت‌ها جنبه تصدی‌گری دارد و دولت‌ها معمولاً در تصدی‌گری‌ها ورود پیدا نمی‌کنند. کار دولت‌ها برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری است، اگر دولت در حوزه‌های تصدی‌گری ورود پیدا کند از نقش و وظیفه نظارتی و برنامه‌ریزی خود غفلت می‌کند و نمی‌تواند به خوبی به وظایف و مسئولیت‌های خود عمل کند.

یکی از مواردی که از وزرا سؤال خواهیم کرد این است که آیا حاضرند حوزه کاری خود را سبک کنند و چابک‌سازی را در دولت دنبال کنند یا نگاه‌شان نگاه دولتی و تفکرشان تفکر دولتی است؟ ما نباید به مدیرانی که تفکر دولتی را دنبال می‌کنند رأی اعتماد دهیم و نباید اجازه دهیم بر مسند کارها قرار گیرند

وی همچنین تصریح کرد: در همه کشورهای دنیا مرسوم است که در تقسیم کار، اولویت را به بخش خصوصی می‌دهند و فقط فعالیت‌هایی را که بخش خصوصی نمی‌تواند انجام دهد، توسط دولت انجام می‌شود. متأسفانه در کشور ما عکس این اتفاق می‌افتد یعنی هر فعالیتی که بخش دولتی نتواند انجام دهد را به بخش غیردولتی واگذار می‌کنند و این کار کاملاً غلط است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‎که منابع ما در بخش دولتی محدود است، اظهار داشت: عقل و منطق ایجاب می‌کند که در وهله اول از ظرفیت بخش غیردولتی استفاده کنیم و اگر به دلایلی نظیر عدالت اجتماعی، راندمان، کارایی و ... واگذاری کار به بخش خصوصی امکانپذیر نباشد، آن کار باید توسط دولت انجام شود تا کار روی زمین نماند.

قادری در ادامه تشریح کرد: متأسفانه مدیران ما در زمینه برنامه‌ریزی و استفاده از ظرفیت‌های دولتی، مدیران ضعیفی هستند و برای این‌که بر حوزه مدیریتی خود تسلط و اشراف داشته باشند، صفر تا صد کارهای تصدی‌گری را تحت کنترل و مدیریت خود می‌گیرند در صورتی که اگر مدیران ما مدیران توانمندی باشند چنین کارهایی را واگذار می‌کنند و خودشان بیشتر بحث برنامه‌ریزی و نظارت را دنبال می‌کنند و این کاری است که باید در دولت سیزدهم انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: وقتی افراد درگیر فعالیت‌های تصدی‌گری باشند راحت‌تر می‌توانند در اشتغال و منافع دیگری که مد نظرشان است، سهیم باشند و این یکی از مواردی است که سبب شده که از ظرفیت بخش‌های غیردولتی استفاده نکنند و تصدی‌گری‌ها را واگذار نکنند.

عضو فراکسیون تولید ملی در ادامه گفت: یکی از مواردی که از وزرا سؤال خواهیم کرد این است که آیا حاضرند حوزه کاری خود را سبک کنند و چابک‌سازی را در دولت دنبال کنند یا نگاه‌شان نگاه دولتی و تفکرشان تفکر دولتی است؟ ما نباید به مدیرانی که تفکر دولتی را دنبال می‌کنند رأی اعتماد دهیم و نباید اجازه دهیم بر مسند کارها قرار گیرند.

وی افزود: باید مدیران کلان‌نگر، مدیرانی که به خوبی می‌توانند از منابع محدودِ موجود در جامعه به درستی استفاده کنند و همه ظرفیت‌ها را به خدمت گیرند، مدیرانی که بتوانند چهارچوب و قواعدی را برای عملکرد مناسب بخش خصوصی تدوین کنند و بتوانند به درستی محدوده را مدیریت کنند و عملاً تضاد منافع نداشته باشند را انتخاب کنیم.

جعفر قادری در پایان بیان داشت: در حال حاضر بخش عمده‌ای از منابع بخش خصوصی در کشورهای همسایه در زمینه عمران و آبادی صرف می‌شود در حالی‌که این استحقاق وجود دارد که این منابع در کشور خودمان پذیرفته شود و به جای این‌که بخواهیم مشکلات دیگران را حل کنیم مشکلات مردم خود را حل کنیم.

332931