پرسون گزارش می دهد؛

کاهش نذورات غذایی در سایه کرونا و گرانی/ افزایش خیرات محصولات بهداشتی و کمک های مومنانه

یکی از رسم و رسوم های ایرانیان تهیه و توزیع نذروات غذایی در ایام مذهبی است، اوج اجرای این رسم در ایام دهه اول محرم شهادت سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) است، در محرم 1400 موج پنجم کرونا و همچنین گرانی محصولات غذایی موجب کاهش تمایل هموطنان به تهیه و توزیع نذورات غذایی شده است؛ اما در این حال طرح های کمک مومنانه و خیرات محصولات بهداشتی افزایش چشم گیری داشته است.
تصویر کاهش نذورات غذایی در سایه کرونا و گرانی/ افزایش خیرات محصولات بهداشتی و کمک های مومنانه

به گزارش سایت خبری پرسون، بر هیچ کس پوشیده نیست افزایش قیمت کالاهای اساسی شامل برنج، روغن، گوشت، مرغ، حبوبات و... در دو سال اخیر کاهش قدرت خرید هموطنان را در برداشته است و از سوی دیگر اجرای دقیق دستور العمل های بهداشتی در برگزاری مراسم مذهبی ایام محرم تهیه و توزیع نذروات را در بین هموطنان به شدت کاهش داده است، در این بین خیران و بانیان نذورات دست از اقدام خیرخواهانه شان برنداشتند و نذورات شان به سمت و سوی اجرای طرح های مومنانه که از سوی رهبر انقلاب مورد تایید و تاکید قرار گرفته است و همچنین خیرات محصولات بهداشتی به دلیل شرایط کرونایی برای نیازمندان سوق داده شده است.

خبرنگار پرسون در این ایام به شکل میدانی در پایتخت گزارشی تهیه کرده است که در ادامه می خوانید:

نذورات خشک برای نیازمندان

البته ناگفته نباشد که گرانی نیز تاثیر مستقیمی به روی کاهش نذورات گذاشته است، برای نمونه تصور کنید اگر یک فردی بخواهد تنها صد عدد آب معدنی کوچک خیرات کند باید 400 هزار تومان هزینه کند، بنابراین مقرون به صرفه نیست.

در ابتدا به بهشت زهرای تهران مراجعه می کنیم، قطعات جدید به دلیل خاکسپاری اموات جدید مکان انبوهی از توزیع نذرات به حساب می آید، در قطعه 307 خانم جوانی را مشاهده می کنم که خود را زهرا معرفی می کند و در مزار مادرش به سوگ نشسته است، او که به تازگی سالگرد مادرش است گفت: طبیعتا در این شرایط کرونا درست نیست به دلیل سلامتی دوستان و آشنایان و مردم جامعه مراسم برگزار کنیم، اما نذورات را باید به اجرا در آوریم تا دعا پشت اموات باشد.

این شهروند تهرانی ادامه داد: امسال نیز همانند سال گذشته به دلیل شرایط کرونایی توزیع نذورات از لحاظ بهداشتی مشکلاتی را دارد، در این حال گرانی مواد غذایی وجود دارد، بنابراین بهترین کار این بود که با همان مبلغ که خانواده در نظر داشتند همانند سال های گذشته مواد غذایی را به شکل خشک در اختیار خانواده های نیازمند قرار دهیم.

وی افزود: البته خانواده ما تصمیم گرفت تعدادی مرغ تهیه کند و آنها را در اختیار خانواده های نیازمند قرار دهد و حتما نیازی نیست نذورات متفاوت باشد با یک کالا نیز امکان پذیر است.

یکی دیگر از شهروندان که به تازگی پدرش را از دست داده است در قطعه 305 به روی نیمکت نشسته است با خبرنگارما هم کلام می شود و می گوید: نزدیک به دو سالی می شود هر هفته برای فاتحه خوانی به مزار پدرم می آیم و مردم نذورات زیادی را برای خیرات اموات شان در این محیط توزیع می کردند، اما این روزها به دلیل شرایط کرونایی کمتر نذورات توزیع می شود.

وی که خود را مرادی معرفی کرد، افزود: البته ناگفته نباشد که گرانی نیز تاثیر مستقیمی به روی کاهش نذورات گذاشته است، برای نمونه تصور کنید اگر یک فردی بخواهد تنها صد عدد آب معدنی کوچک خیرات کند باید 400 هزار تومان هزینه کند، بنابراین مقرون به صرفه نیست.

مرادی ادامه داد: حتی خرما و گردو و حلوا تهیه آن بسیار گران است، بنابراین بهترین کار در این شرایط کرونایی که بسیاری از افراد جامعه شغل شان را از دست داده اند و یا اینکه درآمدشان کاهش پیدا کرده است این است که این نوع نذورات مواد غذایی برای این خانواده ها صرف شود، حتی اگر هم برای یک خانواده یک بسته معیشتی فراهم شود بسیار بهتر است تا با توزیع نذورات بین مردم کمک به انتشار ویروس کرونا کنیم و هم اینکه هزینه بالا به دوش خانواده ها تحمیل شود.

یکی دیگر از شهروندان تهرانی که در بهشت زهرا (س) حضور دارد و شاهد گفتگوی ما با شهروندان است، رو به خبرنگار ما کرد و گفت: در این شرایط اقتصادی و کرونایی عده ای هستند که معیشت روزمره شان با مشکل فراهم می شود و همچنین بسیاری از مهاجران افغانستانی که به دلیل ناامنی در افغانستان به کشور مان آمده اند با مشکل تهیه غذا مواجه اند که کمک به این افراد در ایام محرم کمک بزرگی به آنها خواهد کرد.

کاهش خرید ظروف یک بار مصرف

ما در غرب تهران در منطقه 5 ایستگاه صلواتی برپا می کنیم و همه ساله بین عزاداران حسینی نذوراتی شامل خوراک عدسی، خوراک لوبیا و... پخش می کردیم، اما این روزها به دلیل گرانی حبوبات تصمیم گرفتیم مدل نذورات مان را تغییر بدهیم و ساندویج را به عنوان یک تغذیه ارزان قیمت در نظر گرفته ایم.

به میدان گمرک تهران یا همان انبار نفت سابق مراجعه می کنیم، تعداد قابل توجهی از عمده فروشی های ظروف یک بار مصرف در این نقطه از پایتخت وجود دارد که کالا هایی مانند لیوان، ظرف، قاشق و.... در بسته بندی های مختلف مقابل فروشگاه های خود نگهداری می کنند اما خبری از خریدار آنها نیست.

به یکی از این فروشگاه ها مراجعه می کنیم، فروشنده این فروشگاه خود را علی معرفی کرد و گفت: بازار ظروف یک بار مصرف بسیار وخیم است کرونا موجب شده تا مردم کمتر نذورات گرم تهیه کنند و این امر باعث کاهش فروش ظروف یک بار مصرف شده است.

او ادامه داد: البته گرانی نیز تاثیر مستقیمی به کاهش خرید دارد چرا که این روزها ظروف یک بار مصرف قیمت کمتر از یک هزار تومان در بازار پیدا نمی شود بنابراین افراد تمایل کمتری به توزیع نذورات دارند.

در این بین یکی از شهروندان که برای خرید نایلون ساندویج وارد فروشگاه می شود، به خبرنگار پرسون گفت: ما در غرب تهران در منطقه 5 ایستگاه صلواتی برپا می کنیم و همه ساله بین عزاداران حسینی نذوراتی شامل خوراک عدسی، خوراک لوبیا و... پخش می کردیم، اما این روزها به دلیل گرانی حبوبات تصمیم گرفتیم مدل نذورات مان را تغییر بدهیم و ساندویج را به عنوان یک تغذیه ارزان قیمت در نظر گرفته ایم.

گرانی 300 درصدی مواد غذایی

بیش از 300 درصد مواد غذایی از دو سال پیش تاکنون افزایش قیمت در برداشته است و این افزایش قیمت طبیعتا باعث کاهش نذورات در بین شهروندان می شود.

به قطب خرید و فروش مواد غذایی تهران چهار راه مولوی مراجعه می کنیم، خرید و فروش مواد غذایی در این بازار نیز طبق مشاهدات خبرنگار ما نسبت به سال های گذشته بسیار کاهش پیدا کرده است، به یکی از بنکداری های این محیط مراجعه می کنیم که در حال بالا و پایین کردن اجناس داخل مغازه اش است، او در این باره گفت: گرانی عاملی شده که نذورات مردم کاهش پیدا کند، برای نمونه اگر یک شهروند بخواهد تنها یک چای که در ایستگاه های صلواتی خیرات می شود را متحمل شود باید نزدیک به 400 هزار تومان هزینه کند.

او محاسباتش را این طور بیان کرد: بهترین چای این روزها در بازار کیلویی 250 هزار تومان، قند 15 هزار تومان که نیازی به سه کیلو قند دارد، لیوان یک بار مصرف که 200 عدد لیوان نزدیک به 60 هزار تومان و اگر هل و چوب دارچین نیز برای عطر چای استفاده شود برای این میزان باید 50 هزار تومان دیگر هزینه کند.

این بنکدار چهار راه مولوی ادامه داد: شما تصور کنید اگر یک شهروند بخواهد تنها 100 عدد غذای قیمه به عنوان معروف ترین غذای ایام محرم با اجناس با کیفیت به عنوان نذورات توزیع کند باید 2 میلیون تومان هزینه کند، برای نمونه برای صد نفر باید 15 کیلو برنج فراهم شود که اگر برنج درجه یک ایرانی استفاده شود کیلویی 40 هزار تومان 600 هزار تومان برای خرید برنج، 100 هزار تومان هزینه روغن 5 کیلویی جامد، یک مثقال زعفران 80 هزار تومان، هزینه گوشت در کمترین حالت 800 هزار تومان ، رب دو قوطی 30 هزار تومان، لپه 4 کیلو 180 هزینه تومان و... هزینه خواهد شد.

وی تصریح کرد: شاید این روزها میزان دخل مغازه ما نسبت به دو سال گذشته افزایش داشته باشد اما میزان حجم معاملات بسیار کاهش داشته چرا که شهروندان قدرت خریدشان کمتر شده است.

به یکی دیگر از بنکداری های این محله مراجعه می کنیم این بنکدار که خود را رحمت معرفی می کند، به خبرنگار ما گفت: بیش از 300 درصد مواد غذایی از دو سال پیش تاکنون افزایش قیمت در برداشته است و این افزایش قیمت طبیعتا باعث کاهش نذورات در بین شهروندان می شود.

وی افزود: این روزها که شهروندان برای خرید نذورات به ما مراجعه می کنند تصمیم گرفته اند نذورات شان را در قالب کمک به نیازمندان انجام دهند و از ما در خواست می کنند به شکل بسته بندی شده سبد کالا برای نیازمند فراهم کنیم.

این بنکدار چهار راه مولوی ادامه داد: اگر در تبلیغات تلویزیون مشاهده کرده باشید کارخانه های بزرگ محصولات غذایی نیز این روزها تهیه و توزیع بسته های معیشتی را تبلیغ و ترویج می کنند.

کاهش 75 درصدی تقاضای دام زنده

به طور معمول در محرم هر ساله از ابتدای ماه تا اربعین بیش از 2 میلیون راس دام زنده سبک و 150 هزار راس دام زنده سنگین برای نذورات خریداری می‌شد، اما با توجه به شرایط بازار پیش بینی ما این است که امسال با کاهش بیش از 75 درصدی، تقاضا برای دام‌ها زنده به بیش از 500 هزار راس نرسد.

در این میان منصور پوریان رئیس شورای تامین دام کشور از کاهش ۷۵ درصدی تقاضای دام زنده برای نذورات ماه محرم سالجاری خبر داد و گفت: هیئت‌های مذهبی به خرید گوشت یخی به جای دام زنده به دلیل ارزان‌تر بودن روی آورده‌اند.

وی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه رکود در بازار محرم امسال بی‌سابقه است، اظهار کرد: هر سال 20 تا 15 روز قبل از ماه محرم سفارشات را برای خرید دام‌های زنده را دریافت می‌کردیم، اما امسال سفارشات از یک یا دور روز پیش با کاهش چشمگیر آغاز شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: به طور معمول در محرم هر ساله از ابتدای ماه تا اربعین بیش از 2 میلیون راس دام زنده سبک و 150 هزار راس دام زنده سنگین برای نذورات خریداری می‌شد، اما با توجه به شرایط بازار پیش بینی ما این است که امسال با کاهش بیش از 75 درصدی، تقاضا برای دام‌ها زنده به بیش از 500 هزار راس نرسد.

او با تاکید بر اینکه بخشی از تقاضا دام‌های زنده در ماه محرم هر ساله مربوط به کشور عراق بود، افزود: با توجه به شدت گرفتن شیوع کرونا در کشور و ممنوعیت صادرات، تقاضای عراق نیز از دست رفته است.

پوریان تصریح کرد: علاوه بر کرونا شرایط بد اقتصادی نیز بر کاهش تقاضا موثر بوده است و هیئت‌ها و گروه‌های مذهبی نیز مانند گذشته توان خرید تعداد زیاد دام برای نذورات را ندارند.

اجرای طرح اطعام و احسان حسینی

در بخشی از نذورات ایام محرم 1400 توزیع بسته های بهداشتی نیز صورت می گیرد که توزیع مواد غذایی و محصولات بهداشتی از سوی کمک های مردمی افزایش داشته است.

مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد حضرت امام (ره) درگفتگو با خبرنگار پرسون با بیان اینکه کمیته امداد حضرت امام (ره) به دلیل شیوع ویروس کرونا در این روزهای حسینی طرح های گوناگون را به اجرا در می آورد، او گفت: و طرح اطعام و احسان حسینی را در ایام محرم وصفر برای نیازمندان و مددجویان به اجرا در می آید.

بختیاری ادامه داد: باتوجه به بیماری کرونا در سال قبل و سال جاری و پیک پنجم ویروس کرونا، مردم می‌توانند در طرح اطعام و احسان حسینی مشارکت کنند. در آشپزخانه‌هایی که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ایجاد شده، تحت عنوان اطعام و احسان حسینی این نذورات به مددجویان و نیازمندان سراسر کشور با هماهنگی گروه‌های جهادی، بسیج، هیات‌ها تکایا و عموم مردم توزیع خواهد می‌شود.

وی اظهار داشت: درسل جاری در اولین روز ماه محرم به یاد شهدای ۷۲ تن کربلا، در هر استان ۷۲ آشپزخانه ایجاد شد، این درحالیست که سال گذشته حدود ۲۷۰۰ آشپزخانه در سراسر کشور ایجاد شد. انتظار ما این است که در سال جاری بیش از ۴۰۰۰ آشپزخانه افتتاح شود.

وی خاطرنشان شد: مردم می‌توانند برای مشارکت در طرح اطعام و احسان حسینی، وجوهات خود را از طریق کد دستوری #۱۲* و شماره کارت ۶۲۷۷۶۰۷۷۷۷۷۷۷۷۷۷ واریز کنند. این وجوهات به صورت فوری به مناطق محروم جهت تهیه غذا و توزیع آن بین مددجویان و نیازمندان تقسیم و پرداخت می‌شود.

رئیس کمیته امداد حضرت امام (ره) عنوان کرد: در بخشی از نذورات ایام محرم 1400 توزیع بسته های بهداشتی نیز صورت می گیرد که توزیع مواد غذایی و محصولات بهداشتی از سوی کمک های مردمی افزایش داشته است.

مشارکت در عزاداری با « پویش نذر سلامت در محرم»

همچنین این دانشگاه آمادگی دریافت نذورات به صورت جیره خشک جهت طبخ غذا در مراکز درمانی استان مرکزی را دارد.

سید محمد جمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک از راه اندازی پویش "نذر سلامت در محرم" به مناسبت آغاز ماه محرم و ایام عزاداری امام حسین (ع) خبرداد.

جمالیان گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا در استان مرکزی و نیاز دانشگاه علوم پزشکی اراک به حمایت از بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی و همچنین مراکز واکسیناسیون ، پویش "نذر سلامت در محرم" با هدف هدایت نذورات در مسیر حفظ و ارتقای سلامتی راه اندازی شده است.

او اضافه کرد: مردم عزیز و عزاداران حسینی در ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام می‌توانند در صورت تمایل نذورات خود را به حساب ۲۰۰۰۵۰۰۰۵۵ بانک رفاه حساب مردمی دانشگاه علوم پزشکی اراک و یا شماره کارت ۵۸۹۴۶۳۷۰۰۰۰۸۹۵۳۹ واریز کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: همچنین این دانشگاه آمادگی دریافت نذورات به صورت جیره خشک جهت طبخ غذا در مراکز درمانی استان مرکزی را دارد.

گزارش از: محمدخادمی

332810