پرسون گزارش می‌دهد:

روایتی از سلیمه مزاری/ از تولد و تحصیل در ایران تا اسارت در افغانستان

سلیمه مزاری به عنوان فرماندار یک شهرستان در افغانستان تا لحظات آخر در برابر طالبان مقاومت کرد و اکنون به اسارت این گروه درآمده است.
تصویر روایتی از سلیمه مزاری/ از تولد و تحصیل در ایران تا اسارت در افغانستان

به گزارش سایت خبری پرسون، زمانی که بحث پیشروی طالبان در کشور افغانستان آغاز شد، در میان تمام اخبار منفی، انتشار تصاویر و اطلاعاتی از یک زن افغان با واکنش‌های مثبتی میان مردم مواجه شد.

سلیمه مزاری در سال 1359 در تهران متولد شده در دانشگاه خوارزمی جامعه شناسی خوانده و در 30 سالگی برای خدمت به کشورش بازگشته است. وی ازدواج کرده و 3 فرزند دارد. سلیمه در روزهای پرالتهاب پیشروی طالبان، بخشدار ولسوالی چهارکنت و در خط مقدم مبارزه بود. شهرستان چهارکنت یک منطقه کوهستانی دورافتاده است که در میان کوه‌ها و دره‌ها واقع شده است و کمتر از یک ساعت با مزارشریف در ولایت بلخ فاصله دارد.

وی در رابطه با شغل خود می‌گوید: "وقتی من وظیفه بخشداری را شروع کردم فکر کنم ما یک شش ماهی راحت بودیم. زمزمه اینکه طالبان مردم را تحت فشار قرار می‌دادند که زکات بدهید یا تسلیم شوید، به گوش می‌رسید، اما جنگ که شروع شد الان دو سال و نیم می‌شود که ما با طالبان جنگ داریم".

همچنین سلیمه در خصوص طالبان گفته است که "طالبان کسانی هستند که اولین کاری که می‌کنند حقوق انسانی را زیرپا می‌گذارند، جلوی تحصیل زنان را می‌گیرند و مانع از این می‌شوند که جوانان ما شغلی داشته باشند."

اسارت سلیمه مزاری توسط طالبان

سلیمه مزاری از نیروهای تحت امر خود خواسته بود در صورتی که در دام طالبان افتاد، وی را کشته و مانع اسارت‌اش شوند. اما حال با تسلط طالبان بر افغانستان خبرها حاکی از اسارت وی است.

در شرایطی که اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان بدون هیچ مقاومتی کابل را تقدیم طالبان کرد و آنها را در آغوش کشید، این زن تا لحظه آخر مقاومت کرد. اقدام سلیمه مزاری در جامعه افغانستان نماد مبارزه با مردسالاری و تأکیدی بر شایستگی به حق زنان است. وی الهام بخش دختران این کشور است که این روزها صحبت‌های ضد و نقیضی در رابطه با آینده آنان می‌شود.

طالبان در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که دانشگاه هرات به زودی بازگشایی می‌شود و دختران نیز اجازه تحصیل دارند؛ با این اظهارنظرها که حاکی از تفاوت‌هایی در رفتار طالبان است باید منتظر ماند و دید آنها با سلیمه مزاری چه می‌کنند.

332466