عابدی در گفت‌ و‌گو با پرسون:/ بخش دوم

درباره رفتار طالبان با زنان در فضای مجازی اغراق می‌شود

یک کارشناس مسائل افغانستان بیان کرد: به دلیل اختلافات قومی و فرهنگی مواردی از رفتار نامتعارف با زنان و دختران در افغانستان وجود دارد اما مباحثی که در فضای مجازی گفته می‌شود، عمومیت ندارد. 
تصویر درباره رفتار طالبان با زنان در فضای مجازی اغراق می‌شود

رضا عابدی گناباد، کارشناس مسائل افغانستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت خبری پرسون، بیان کرد: حضور طالبان در افغانستان به نفع منطقه نیست. اما باید در این کشور ثبات ایجاد شود. حکومت مرکزی واقعی در این نقطه از جهان وجود ندارد. ضرب المثل عوامانه‌ای وجود دارد که می‌گوید در افغانستان روزهای زوج، عبدالله، روزهای فرد اشرف غنی و شب‌ها طالبان حکومت می‌کند بنابراین حکومت مرکزی که از حوزه کابل، هرات و قندهار خارج نمی‌شود؛ قطعا سبب رشد جریان‌هایی مانند طالبان است.

عابدی تصریح کرد: برخلاف تمایل دیگران، بخشی از جامعه افغانستان به طالبان به دلایل مذهبی و قومی گرایش دارند. این کشور از خرده گروه‌ها و مذاهب متعددی تشکیل شده و هر کسی که قصد حکومت بر این کشور را دارد؛ باید به سهم اقوام مختلف تاجیک، ازبک، پشتوها، هزاره ها و قزلباش‌ها توجه کند.

وی افزود: طالبان امروز با گذشته حداقل در نوع برخوردها تفاوت‌هایی کرده است. برای مثال رفتار آنها در هرات با مردم و یا اسیران بسیار متفاوت از تجربه دهه 70 یا 80 است، در گذشته سریع قتل عام و یا شکنجه می‌کردند؛ اما اکنون معدود به کشتار دست زدند. آنها سعی دارند از تجربه گذشته درس گیرند و زبان ملایمی داشته باشند. البته ممکن است با رفتار تعادلی، آنها در پشت پرده اهداف شومی داشته باشند.

این کارشناس مسائل افغانستان ادامه داد: به نظر می‌رسد طالبان در آینده نتواند بر کل افغانستان حکومت کند. زیرا چند سالی که در این کشور حاکم بودند، نتوانستند بر کل افغانستان سیطره داشته باشند. قطعا مقاومت‌هایی بر علیه آنان شکل می‌گیرد.

عابدی گفت: تا زمانی که بر اساس مذاکرات بین الافغانی و بدون دخالت سایر کشورها، سرنوشت افغانستان و سهم اقوام و گروه های مختلف در قدرت مشخص نشود، این کشور رنگ آرامش نمی‌بیند. با انحصارگرایی یک گروه دیکتاتوری در افغانستان حاکم می‌شود.

این کارشناس مسائل افغانستان در خصوص رفتار طالبان با زنان و دختران نیز گفت: گروه طالبان یک گروه شبه نظامی است که از گروه‌های مختلفی تشکیل شده و یکدست نیستند؛ در جامعه‌ای با ساختارها و اختلافات قومی رفتار نامتعارف با زنان امکان دارد. اخباری که جدیدا از شهرهای بزرگ افغانستان مانند هرات مخابره می‌شود؛ نشان می‌دهد طالبان رفتار قبلی خود را کنار گذاشته است. قطعا مواردی این چنینی وجود دارد و استثناء است. اما مباحثی که راجع به زنان و دختران افغان در فضای مجازی گفته می‌شود، عمومیت ندارد.

332693