تزریق ۱۶۰ هزار دز واکسن کرونا در سیستان و بلوچستان

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان از تزریق 160 هزار واکسن کرونا در این استان خبر داد.
تصویر تزریق ۱۶۰ هزار دز واکسن کرونا در سیستان و بلوچستان

به گزارش سایت خبری پرسون از سیستان و بلوچستان، سیدمحمد هاشمی‌شهری رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهارداشت: هم استانی‌های عزیزمان که دوز اول واکسن برکت را تزریق کرده‌اند و هم‌اینک نوبت تزریق دز دوم واکسن آنها فرارسیده نگران تاخیر بوجود آمده نباشد با پیگیری‌های انجام شده بزودی محموله‌های جدید واکسن وارد سیستان و بلوچستان خواهد شد.

وی با بیان اینکه در بررسی‌های پژوهشگران فاصله بین ۲ دز اول و دوم واکسن در صورت افزایش نگران‌کننده نیست افزود: در واکسن برکت فاصله بین تزریق ۲ دز ۴ هفته است و می‌شود تا پنج یا ۶ هفته هم لحاظ شود و در واقع این اتفاق ممکن است باعث شود میزان آنتی بادی‌های تولید شده بیشتر و سطح ایمنی بدن افزایش یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان خاطر نشان کرد: مراسم ماه محرم بایستی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده همه افراد از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و در فضای باز و یا دارای تهویه هوا برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه کرونا در سیستان و بلوچستان روند نزولی به خود گرفته و هرگونه جابجایی جمعیت می‌تواند استان را وارد فاز جدیدی از بیماری کند افزود: در شمال و مرکز استان بیماران بستری، سرپایی و فوت شده کاهش قابل توجه ای داشته ولی متاسفانه همچنان دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر از پیک سوم این بیماری خارج نشده است.

هاشمی ادامه داد: در حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر ۲ برابر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بستری تنفسی وجود دارد که لازم است مردم نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و انجام واکسیناسیون اهتمام ورزند زیرا تنها راه مهار و کنترل این ویروس استفاده از همین مکانیسم است.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان؛ با افزوده شدن یک‌هزار و ۲۰ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۰۴ هزار و ۶۷۸ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: همچنین با فوت ۹ مورد جدید، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۳۰۳ نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۸۳۶ بیمار حاد تنفسی و ۳۰۹ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی گفت: تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است.

هاشمی از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌ها در سطح کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است.

وی بیان کرد:‌ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات مورد نیاز بیماران کرونایی نداریم.

منبع:ایرنا

331054