کاهش بیماری قلبی با رژیم غذایی مناسب

به گفته محققان، خوردن غذاهای مغذی‌تر و گیاهی برای داشتن قلبی سالم در هر سنی مفید است.

تصویر کاهش بیماری قلبی با رژیم غذایی مناسب

به گزارش سایت خبری پرسون، بر اساس یک مطالعه طولانی ۳۰ ساله، داشتن رژیم غذایی گیاهی در دوران جوانی با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در سنین میانسالی همراه است.

یک مطالعه دیگر ۱۵ ساله هم نشان داد که خوردن غذاهای گیاهی بیشتر که باعث کاهش کلسترول می‌شود، با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در زنان یائسه ارتباط دارد.

در این دو مطالعه جداگانه که معیارهای مختلف مصرف غذای گیاهی سالم تجزیه و تحلیل شد، محققان دریافتند که هم افراد بزرگسال جوان و هم زنان یائسه که رژیم غذایی‌شان عمدتاً گیاهی بود، کمتر دچار سکته قلبی شدند و با احتمال کمتر ابتلا به بیماری قلبی عروقی روبرو بودند.

طبق توصیه انجمن قلب آمریکا، الگوی کلی رژیم غذایی سالم بر مصرف انواع میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، لبنیات کم‌چرب، مرغ و ماهی بدون پوست، آجیل و حبوبات و روغن‌های گیاهی غیر گرمسیری تأکید می‌کند. همچنین مصرف محدود چربی اشباع، چربی ترانس، سدیم، گوشت قرمز، شیرینی و نوشیدنی‌های شیرین را توصیه می‌کند.

«یونی چوی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه مینه سوتا، در این باره می‌گوید: «تحقیقات قبلی بر روی مواد مغذی یا غذاهای تک متمرکز بود، اما اطلاعات کمی در مورد رژیم غذایی گیاهی و خطر طولانی‌مدت بیماری‌های قلبی عروقی وجود دارد.»

محققان رژیم غذایی و بروز بیماری قلبی را در ۴۹۴۶ فرد بزرگسال مورد بررسی قرار دادند. شرکت‌کنندگان در زمان ثبت نام (۱۹۸۵-۱۹۸۶) در این مطالعه ۱۸ تا ۳۰ ساله بودند و در آن زمان عاری از بیماری‌های قلبی عروقی بودند.

چوی در ادامه افزود: «رژیم غذایی بسیار مغذی و گیاهی برای سلامت قلب و عروق مفید است. رژیم گیاهی لزوماً گیاهخواری نیست. مردم می‌توانند از بین غذاهای گیاهی که تا حد امکان طبیعی هستند و فرآوری بالایی ندارند، انتخاب کنند. ما فکر می‌کنیم که افراد می‌توانند گه‌گاه از محصولات حیوانی مانند مرغ سرخ‌نشده، ماهی سرخ‌نشده، تخم مرغ و لبنیات کم‌چرب استفاده کنند.»

330398