کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

حضور ایران در رده کشورهای قدرتمند در حوزه دریاها/ نیروی دریایی یکی از مؤلفه‌های تصمیم‌ساز در آبراه‌های بین‌المللی

بعد از تجربه موفق ایران در ایجاد امنیت دریایی در مقابل دزدان دریایی و ایجاد امنیت خاطر برای تجار و کشتی‎‌های بین‌المللی، حرکت کشتی‌های ایران در یک مسیر طولانی از اقیانوس اطلس، دور زدن آفریقا، حرکت به سمت دریای بالتیک، حضور در خلیج فنلاند و ورود به سن پترزبورگ به نظام بین الملل ثابت کرد که کلاس نیروی دریایی ایران در رده کلاس کشورهای قدرتمند است و یگان رزم نیروی دریایی ایران به عنوان یکی از مؤلفه‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز در آبراه‌های بین‌المللی ماندگار شد.
تصویر حضور ایران در رده کشورهای قدرتمند در حوزه دریاها/ نیروی دریایی یکی از مؤلفه‌های تصمیم‌ساز در آبراه‌های بین‌المللی

روح الله مدبر کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص رژه دریایی روسیه و حضور ناوگروه ارتش ایران در این رزمایش اظهار داشت: این رژه از بُعد تاریخی این روز، برای روس‌ها بسیار حائز اهمیت است و این روز در روسیه تعطیل رسمی است چرا که بیانگر پیروزی ارتش جوان روسی در حوزه نیروی دریایی به ارتش قدرتمند سوئد در سال 1714 بود.

مدبر ادامه داد: در آن زمان روسها ناوی را ساخته بودند که به کمک آن نبرد جانانه‌ای در مقابل سوئد داشتند، ارتش سوئد را شکست دادند و بخش عمده‌ای از اروپای شرقی در اختیار امپراتوری روسیه قرار گرفت. به همین دلیل این روز برای روس‌ها بسیار مهم است.

وی خاطر نشان کرد: روس‌ها این مانور را در حاشیه خلیج فنلاند که به بندر سن پترزبورگ می‌رسد، انجام می‌دهند. از آنجایی که این روزها یکجانبه‌گرایی آمریکا و تهدیدهای غرب در اطراف روسیه به شدت افزایش پیدا کرده است این مانور اهمیت ویژه بین‌المللی پیدا کرده است.

هم‌پیمانی با ارتش روسیه، حضور در این رژه و آمادگی برای اقدامات عملیاتی جهت تأمین امنیت در دریاها نشان‌دهنده این است جمهوری اسلامی ایران در رده چهار کشور محدود در حوزه دریاها قرار گرفته و به زودی می‌توانیم از ظرفیت دیپلماسی نظامی دریایی خود برای افزایش توان و اقتدار داخلی و افزایش توان قدرت چانه‌زنی در حوزه دیپلماسی سیاسی استفاده کنیم

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: پوتین رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه در صحبت‌های خود در این رزمایش تأکید کرد که روسیه قادر به شناسایی دشمن در هر سطحی از دریا، هوا و زمین است و در صورت لزوم اقدامات و عملیات‌های پیش‌دستانه و غافلگیرانه‌ را انجام خواهد داد و این نکته بسیار مهمی است. پوتین همچنین اشاره کرد که ما با متحدان خود هم‌پیمان هستیم و از آن‌ها دفاع خواهیم کرد و در مقابل یکجانبه‌گرایی خواهیم ایستاد.

مدبر همچنین گفت: رژه دریایی روسیه امسال بسیار متفاوت از سال های قبل بود هم به لحاظ سطح حضور ناوگان نیروی دریایی و هم حضور قدرتمند ناوگان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران.

وی در ادامه تشریح کرد: بعد از تجربه موفق ایران در ایجاد امنیت دریایی در مقابل دزدان دریایی و ایجاد امنیت خاطر برای تجار و کشتیهای بین‌المللی، حرکت کشتی‌های ایران در یک مسیر طولانی از اقیانوس اطلس، دور زدن آفریقا، حرکت به سمت دریای بالتیک، حضور در خلیج فنلاند و ورود به سن پترزبورگ به نظام بین الملل ثابت کرد که کلاس نیروی دریایی ایران در رده کلاس کشورهای قدرتمند است و یگان رزم نیروی دریایی ایران به عنوان یکی از مؤلفه‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز در آبراه‌های بین‌المللی ماندگار شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: طبق کنوانسیون حقوق دریاها کم‌تر کشورهایی در نظام بین‌الملل هستند که کلاس کشتیرانی آن‌ها این ظرفیت را دارد که با یگان‌های پشتیبان قابل حرکت است. حرکت با یگان پشتیبان نشان‌دهنده این است که این کلاس‌ رزم قابلیت یک عملیات فرا منطقه‌ای دارد.

روح الله مدبر در پایان گفت: هم‌پیمانی با ارتش روسیه، حضور در این رژه و آمادگی برای اقدامات عملیاتی جهت تأمین امنیت در دریاها نشان‌دهنده این است جمهوری اسلامی ایران در رده چهار کشور محدود در حوزه دریاها قرار گرفته و به زودی می‌توانیم از ظرفیت دیپلماسی نظامی دریایی خود برای افزایش توان و اقتدار داخلی و افزایش توان قدرت چانه‌زنی در حوزه دیپلماسی سیاسی استفاده کنیم.

330264