حضور ناوگان دریایی ایران در رژه دریایی روسیه خط و نشانی برای دشمنان است

حضور قدرتمندانه ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران در رژه دریایی روسیه، خط و نشانی دیگر برای دشمنان و آنانی است که با تحریم و تهدید نظامی به دنبال اعمال تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران هستند.
تصویر حضور ناوگان دریایی ایران در رژه دریایی روسیه خط و نشانی برای دشمنان است

به گزارش سایت خبری پرسون، بنا به اعلام نورنیوز، رژه دریایی سن‌پترزبورگ به مناسبت سیصد و بیست و پنجمین سالگرد تاسیس نیروی دریایی روسیه برگزار شد و ۵۴ ناو دریایی در این رزمایش شرکت کردند.

نکته قابل توجه در این رژه دریایی برای نخستین مرتبه، حضور ناوشکن ایرانی «سهند» و ناو پشتیبانی آن «مکران» بود که از جهاتی اهمیت فراوان داشت:

اول؛ با وجود اقدامات خصمانه دشمنان برای محدودسازی ایران و مانع‌تراشی در برابر توان بومی جمهوری اسلامی، ایران در دوران تحریم با اتکاء به ظرفیت و توان داخلی حضوری فعال در اقیانوس آرام، اقیانوس هند و سایر آبراه‌های بین‌المللی دارد.

دستاورد‌های ایران در حوزه‌های راهبردی از جمله در حوزه نظامی (دریایی) می‌تواند الگویی باشد برای سایر بخش‌ها و صنایع که با تکیه بر ظرفیت‌ها و توان داخلی و اعتماد به متخصصان جوان کشور بدون چشم داشت به خارج می‌توان راه پیشرفت و تولید قدرت را پیمود.

دوم؛ حضور مقتدر ناوگان دریایی ایران در این رژه نشان‌گر ظرفیت‌های عظیم جمهوری اسلامی ایران در عرصه دریانوردی است که جهان نمی‌تواند جایگاه آن در صلح و امنیت جهانی را نادیده بگیرد.

امیر دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش در این خصوص تاکید کرد: «حضور ناو‌های سهند و مکران در خلیج فنلاند رویدادی تاریخی است چرا که ناو‌های ایرانی وارد آب‌های استراتژیک جهان شدند، چیزی که کاملا بی‌سابقه بود.»

این موفقیت که به معنی بازشدن دروازه‌های دریای شمال و فنلاند به روی ناوگان دریایی ایران است سندی بر ظرفیت‌های جهانی قدرت دریایی ایران است که جهان به این اقتدار اذعان و آن را به رسمیت شناخته است.

این امر شکستی سنگین برای کشور‌هایی مانند آمریکاست که با انحصار‌طلبی دریایی به دنبال یک جانبه‌گرایی در صحنه جهانی بوده‌اند حال آنکه جمهوری اسلامی توانسته این انحصار‌طلبی را شکسته و امروز به عنوان یک قدرت در صحنه حضور داشته باشد.

سوم؛ بخش عمده‌ای از تجارت جهانی از طریق دریا صورت می‌گیرد و کشوری که بتواند در این عرصه ایفای نقش داشته باشد می‌تواند گام‌های مهمی برای تولید قدرت اقتصادی بردارد.

بر این اساس نکته مهم نقش توان دریایی در تجارت و شکستن تحریم‌هاست چنانچه این توان دریایی موجب شد تا نفت‌کش‌های سوخت رسان ایران بدون هیچ تهدیدی وارد ونزوئلا شوند و حتی ترامپ مدعی مقابله نظامی با ایران جرات تعرض به نفت‌کش‌های ایرانی را نداشته باشد.

حضور قدرتمندانه ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران در رژه دریایی روسیه، خط و نشانی دیگر برای دشمنان و آنانی است که با تحریم و تهدید نظامی به دنبال اعمال تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران هستند.

چهارم؛ حضور ناوگان دریایی ایران در این مراسم را می‌توان ادامه همگرایی کشور‌های منطقه برای تامین امنیت جمعی و مقابله با تهدیدات از جمله تروریسم دریایی و نیز انحصارطلبی‌ها و جنگ افروزی‌های غرب دانست.

این امر زمانی بیشتر نمود می‌یابد که پیش از این نیز ایران و روسیه بهمن سال گذشته یک مانور دریایی مشترک در شمال اقیانوس هند برگزار کردند. همچنین ایران در دی ۹۸ نیز یک مانور مشترک با چین و روسیه در آب‌های دریای عمان برگزار کرد.

این همگرایی منطقه‌ای دریایی می‌تواند الگویی باشد برای سایر همگرایی‌های امنیتی و نظامی میان تمام کشور‌های منطقه که همچون جمهوری اسلامی همگرایی منطقه‌ای و پایان دادن به حضور بحران‌ساز و غیر سازنده آمریکا و شرکایش را زمینه‌ساز امنیت جمعی منطقه می‌دانند.

با توجه به خروج آمریکا و ناتو از افغانستان، فرصت جدیدی برای کشور‌های منطقه ایجاد شده تا با همگرایی و اتحاد، ضمن مقابله با سناریوی آمریکایی بحران‌سازی پایدار در منطقه، زمینه‌ساز امنیت جمعی با مولفه‌های منطقه‌ای گردند که منافع جمعی بسیاری برای کشور‌های منطقه به همراه دارد.

امروز جمهوری اسلامی نقشی مهم در مقابله با تهدیدات امنیتی در منطقه و جهان در عرصه دریایی، هوایی، زمینی، پدافندی و حتی سایبری دارد. ایران امنیت همسایگان را امنیت خود دانسته و دست هر کشوری را که در امنیت جمعی، چشم به همگرایی منطقه‌ای و دوری از بحران سازانی همچون آمریکا دارد به گرمی فشرده است.

326884