دانشجویان آموزش مجازی را به حضوری ترجیح می‌دهند

رییس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد 75 درصد از دانشجویان آموزش مجازی را به آموزش حضوری ترجیح می‌دهند.
تصویر دانشجویان آموزش مجازی را به حضوری ترجیح می‌دهند

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی امروز در نشست خبری مجازی عنوان کرد: امروز روز خبرنگار است و این روز برای دانشگاه آزاد که مجموعه‌ای از رسانه‌ها را در دل خود دارد روز مهمی است.

وی ادامه داد: تحولات اجتماعی و فناورانه بسیار جدی در دنیا در حال انجام است. شاید آنچه که تحت عنوان جلوه پنجم تمدن انقلاب صنعتی غرب می‌توان به آن توجه داشت بحث فضای مجازی و همزمانی آن با پاندمی جهانی کرونا بوده است که تحولات گسترده‌ای نسبت به تحولات قبلی داشته است.

وی افزود: اکنون اتفاق جدی و جدیدی در حال رخ دادن است زیرا خبرنگاری دیگر، تک خبری نیست زیرا هر نفر از مردم خودشان یک تک خبرنگار هستند. با این حال حرفه خبرنگاری از بین نمی‌رود بلکه به عنوان یک حرفه ارتقاء سطح پیدا می‌کند. خبرگاری پیچیده بوده و با فناوری عجین شده است.

وی درباره روند واکسیناسیون در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تقریبا ۷۶ مرکز واکسیناسیون ایجاد شده است و ما در ارتباط هماهنگ با دانشگاه علوم پزشکی این کار را پیش بردیم و اسامی هیات علمی و کارکنان به ستاد ملی مقابله با کرونا منتقل شده است و امیدواریم تا ده روز آینده مرحله اول واکسیناسیون اساتید تمام شود.

طهرانچی گفت: ما تلاش می‌کنیم فضاسازی لازم را انجام دهیم امیدواریم در تعامل با وزارت بهداشت و درمان و استقرار دولت جدید این مراکز پر تلاش‌تر کار کنند. البته در کنار سرعت واکسیناسیون رسالت کمک به جو اجتماعی در انجام واکسیناسیون نیز مهم است.

وی تاکید کرد: در برخی نقاط سعی می‌کنند به مردم القا کنند که واکسن نزنند و نسبت به واکسیناسیون‌ عدم رغبت داشته باشند. در حالی که کشور وقتی بیمه می‌شود که تعداد زیادی واکسن بزنند. بنابراین یکی از رسالت‌های دانشگاه‌ها تشکیل کارگروه‌های فرهنگی و اجتماعی است که این القائات را بررسی کنند.

طهرانچی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه انتظارت شما از وزیر علوم آینده و مسئولان آتی آموزش عالی چیست؟ گفت: انتظاری که نه تنها از وزیر بلکه از نظام آموزش عالی کشور وجود دارد این است که دانشگاه‌ها بتوانند آینده ساز فرزندان کشور باشند. وقتی ۷۰۰ هزار نفر به کنکور پزشکی می‌روند نشان می‌دهند که مردم نمره قبولی به نظام آموزش عالی نمی‌دهند.

وی افزود: نظام آموزش عالی باید آینده ساز باشد و نسبت به اشتغال جوانان بسترسازی کند. همچنین باید از این قلعه منزوی که در آن قرار دارد بیرون بیاید. ما هر حرکتی را شروع کردیم که بتوانیم نظام آموزش عالی را از این بن بست در بیاوریم. به عنوان مثال در دوره رشته روانشناسی بالینی و روانشناسی سلامت دانشگاه آزاد ضمن حفظ دروس این دو رشته، باید ۶۰۰ ساعت کارورزی و مهارت افزایی برای دانشجویان در نظر گرفته شود که در جلسه شورای گسترش به من گفتند چرا این کار را کرده‌اید؟

رییس دانشگاه آزاد گفت: ما انتظار داریم وزارت علوم در آینده جوانان نقش آفرینی کنند.

وی درباره افزایش شهریه بیان کرد: متاسفانه در پایان دولت دوازدهم اتفاقات عجیبی بدون حتی پشتوانه قانونی افتاد که حتی عدالت در آموزش عالی ما را با چالش مواجه کرده است. از یک طرف سه سال تورم بالای ۲۵ درصد پشت سر هم داشتیم و از یک طرف دیگر مجموعه اساتید و کارکان ما باید احساس تفاوت با نظام دولتی داشته باشند. بی‌تدبیری یک سری تبعیض گسترده ایجاد می‌کند اما سقف مجاز شهریه ما را وزارت علوم تعیین می‌کند.

وی درباره میزان افزایش شهریه گفت: برای افزایش شهریه دانشجویان جدید هنوز هیات امنای مرکزی تشکیل نشده اما ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش شهریه دارند و سایر دانشجویان ۲۰ درصد افزایش شهریه دارند. اما سعی می‌کنیم که هزینه‌های دانشجویان و دانشگاه را ببینیم.

طهرانچی درباره خسارت‌های کرونا به دانشگاه‌ها گفت: کرونا خسارت بزرگ درآمدی به دانشگاه آزاد اسلامی وارد کرد و هیچ کمکی به این خسارت‌ها نشد. ولی برای جبران آن تلاش شد که بودجه غیر شهریه‌ای برای دانشگاه‌ آزاد در نظر گرفته شود. یکی از بودجه‌های غیرشهریه‌ای ما بودجه پژوهشی است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی درباره استقبال دانشجویان از آموزش مجازی گفت: ما یک نظرسنجی کردیم که ۷۵ درصد دانشجویان آموزش مجازی را به آموزش حضوری ترجیح می‌دهند.

طهرانچی در پایان اظهار داشت: ۴۰درصد پرستاران در دانشگاه آزاد تربیت می‌شوند ولی اساسا نظام دولتی قدر این را نمی‌داند. ما کمک نمی‌خواهیم ولی می خواهیم امتیازاتی را که برای دانشگاه‌های دولتی قائل می‌شوند برای ما هم قائل شوند.

منبع: ایلنا

330122