شهریه دانشگاه‌ آزاد در سال تحصیلی جدید افزایش یافت

ترم جدید دانشگاه‌های آزاد به زودی آغاز می‌شود و این در حالی است که دانشگاه آزاد از افزایش شهریه برای ترم جدید خبر می‌دهد.

تصویر شهریه دانشگاه‌ آزاد در سال تحصیلی جدید افزایش یافت

به گزارش سایت خبری پرسون، نیمی از تابستان گذشت و سال تحصیلی جدید به زودی آغاز می‌شود، دانشجویان تقریبا از زمان شیوع ویروس منحوس کرونا، از حضور در کلاس‌های درس و فضا‌های علمی دانشگاهی محروم شدند اما امسال طبق گفته مسئولان، با انجام واکسیناسیون دانشجویان، اساتید و کارکنان امکان دارد تا بار دیگر آموزش‌ها به صورت حضوری برگزار شود.

طبق هر سال با آغاز ترم جدید در دانشگاه‌های آزاد، شهریه‌های دانشگاهی نیز افزایش پیدا می‌کند و با وجود مجازی شدن آموزش شهریه در دانشگاه آزاد افزایش پیدا کرد و دانشجویان از افزایش شهریه‌ها گله‌مند بودند و تقاضای تفاوت میزان شهریه بین آموزش‌های مجازی و حضوری داشتند.

این در حالی است که ۱۷ مرداد ماه، محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور، از افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی شهریه‌های دانشگاه تهران خبر داد و گفت: متاسفانه در پایان دولت دوازدهم، اتفاقات عجیبی درباره افزایش‌های قیمت رخ داد. اتفاق‌هایی هم افتاده که در حال حاضر آموزش عالی ما را با چالش عدالت در درون آموزش عالی مواجه کرده است. به طور مثال با اجرای طرح همسان سازی، در حال حاضر درصد وسیعی از اساتید حقوق دیگری می‌گیرند که این اقدامات نشان داد پشتوانه فکری دقیقی وجود ندارد.

طهرانچی بیان کرد: از یک طرف سه سال تورم بالای ۲۵ درصد را شاهد بودیم و از طرف دیگر کارکنان مجموعه دانشگاه آزاد احساس تفاوت آنچنانی با نظام دولتی داشته و دارند. با توجه به وجود تورم بالا و افزایش هزینه‌ها در سبد خانواده، امکان اینکه خانواده‌ها بتوانند شهریه زیادی بپردازند وجود ندارد.

وی افزود: بنابراین با اتفاقاتی که در دولت افتاده، از طرفی دانشجویان و هم خانواده‌ها دچار مشکل هستند و از سوی دیگر خانواده دانشگاه آزاد احساس تبعیض دارد. در حال حاضر شاهد هستیم بین کارمندان ستادی وزارت علوم و بقیه کارکنان تفاوت وجود دارد و اعضای هیات علمی پژوهشگاه‌ها درباره تبعیض گسترده انتقاداتی را مطرح کرده اند. این وضعیت نشان می‌دهد بی تدبیری، تبعیض گسترده‌ای را به وجود آورده است.

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه سقف مجاز افزایش شهریه دانشگاه آزاد را وزارت علوم تعیین می‌کند، گفت: ما دو دسته دانشجو داریم؛ نخست دانشجویان سال‌های قبل که شهریه ثابت این دانشجویان بدون تغییر باقی بماند، ۴۰ درصد شهریه را شهریه ثابت تشکیل می‌دهد و ۶۰ درصد شهریه متغیر است و شهریه متغیر دانشجویان سال‌های قبل سرجمع، کمتر از ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت.

طهرانچی تصریح کرد: درباره دانشجویان جدید نیز هنوز هیات امنای مرکزی تشکیل نشده، اما ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش شهریه خواهند داشت و سقف وزارت علوم برای افزایش شهریه ۲۵ درصد است. ما رشته به رشته و دانشگاه به دانشگاه مراعات می‌کنیم و تلاش می‌کنیم سبد هزینه خانواده و هم هزینه‌های سازمان را در نظر بگیریم.

همچنین در دی ماه سال گذشته حیدری معاون پارلمانی دانشگاه آزاد در باره افزایش شهریه‌های این دانشگاه، اظهار کرد: شهریه روند منطقی دارد و از زمانی که دانشگاه آزاد احداث شده است تا امسال روند هر ساله‌ آن مشخص بوده است. برای اولین بار به خاطر شرایط کرونایی از زمان احداث دانشگاه همیشه افزایش شهریه به صورتی بوده است که هیئت امنای مرکزی طبق روندی خاص شهریه‌ها را چند درصد افزایش می‌دادند، اما برای اولین بار بخاطر شرایط کرونایی، هیئت امنای مرکزی تصمیم گرفت افزایش شهریه را به هیئت امنای استانی واگذار کند زیرا در این شرایط نمی‌شد در تهران باشیم و بتوانیم برای دورترین نقاط تصمیم‌گیری کنیم.

او افزود: ما به هیئت امنای مرکزی ابلاغ کردیم که نسبت به شرایط هر استان بسنجید. در خیلی از رشته کاهش شهریه را شاهد بودیم، در خیلی از رشته‌ها ثبات داشتیم و در بعضی از رشته‌ها افزایش شهریه داشتیم و این افزایش به صورت منطقی و طبق روال سال‌های قبل بوده است.

حیدری با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد در بحث کرونا بیش از هزار میلیارد تومان ضرر کرده است، گفت: مکاتبات مختلفی با دولت کردیم که اگر دانشگاه آزاد را بعنوان بنگاه علمی و اجتماعی قبول دارید و به کسب و کار‌های آسیب دیده کمک می‌کنید به دانشگاه آزاد هم کمک کنید، هیچ کمکی نشد، اما برای دانشگاه‌ها شرایطی را فراهم کردیم تا همه چیز مثل قبل روی روال خود انجام شود.

او افزود: دانشگاه آزاد مفتخر است که در کل کشور فضای مجازی را به راه انداخت که به نحو احسن در حال اجرا است. من تعجب می‌کنم این اتفاقات خوب به این گستردگی دیده نمی‌شود و فقط افزایش شهریه‌ها را می‌بینید.

یک از دانشجویان این دانشگاه که در یکی از رشته های ریاضی تحصیل می کند، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این باره اظهار کرد: ترم گذشته ۱۸ واحد و یک درس کارگاهی برداشتم که شهریه آن ۷ و نیم میلیون تومان شد؛ در حالی که ترم گذشته، بابت ۱۶ واحد ۶ میلیون تومان پرداخت کردم.

وی افزود: در این ترم که دروس عملی به صورت مجازی ارائه می‌شود، کلاس از کیفیت مناسبی برخوردار نیست؛ به طوری که استاد یک فیلم از یوتیوب دانلود و برای ما پخش می‌کند؛ این روش را خودمان می‌توانیم انجام دهیم و نیازی به کلاس مجازی نیست!

افزایش شهریه در هر دانشگاهی منطقی و مطابق قانون است و دانشگاه آزاد تقریبا بزرگ‌ترین دانشگاهی در منطقه است که دانشگاه به صورت حضوری فعالیت می‌کند و بیش از یک میلیون و ۵۶ هزار دانشجو دارد و هر ساله تعداد دانشجویان این دانشگاه افزایش پیدا می‌کند، بنابراین انتظار می‌رود تا مسئولان این دانشگاه در کنار افزایش شهریه به دغدغه دانشجویان نیز توجه داشته باشند و میزان کیفیت ارائه خدمات خود را برای رفاه بیشتر دانشجویان افزایش دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

330690