تکنیک هایی برای بهبود کیفیت هوای خانه

در گزارش زیر تکنیک های ساده اما کاربردی برای بهبود کیفیت هوای داخل منزل وجود دارد که ما آن ها را در این مطلب بررسی می کنیم.
تصویر تکنیک هایی برای بهبود کیفیت هوای خانه

به گزارش سایت خبری پرسون، هوای آلوده در سراسر جهان هر سال باعث مرگ بیش از ۷ میلیون نفر می شود و انگار از آن هیچ گریزی نیست. عمل ساده نفس کشیدن، ۹ نفر از ۱۰ نفر را در معرض خطر بیماری ها و سکته قلبی و عفونت های تنفسی و سرطان ریه قرار می دهد. این آلاینده ها همه جا هستند و به ما آسیب می زنند، به ویژه در فضاهای بسته. بنا بر پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا، آلودگی هوای فضاهای بسته معمولا بین ۲ تا ۵ برابر بیشتر از فضای باز است.

«ماتیو اس جانسون» پژوهشگر ارشد ایرلبز که فناوری تصفیه هوا را ابداع کرده، می گوید: هوای فضاهای سربسته، حاوی همه آلاینده هایی است که در فضای باز وجود دارد. به علاوه در داخل ساختمان کارهایی مانند آشپزی و نظافت انجام می دهیم که با این کار گازهایی از محصولات پاک کننده در فضا منتشر می شود. به همین دلیل در این بخش به ارائه راه کارهایی به منظور بهبود کیفیت هوای خانه می پردازیم.

عوارض آلوده بودن هوای خانه

آلودگی هوای خانه می تواند باعث مشکلات و بیماری های مختلفی برای ساکنین خانه های بدون تهویه کافی شوند. از جمله این مشکلات ایجاد ناراحتی های تنفسی، ایجاد حساسیت یا آلرژی، گرفتگی گلو، خستگی، گیجی و غیره شود. عواملی که موجب این مشکلات می­شوند شامل دما و رطوبت نامناسب، انواع میکروبها و گازهای خطرناک مثل مونوکسید کربن و دی اکسید کربن می باشد.

هدف از تهویه خانه داشتن هوایی مطبوع روح و جسم انسان است که دارای دما و رطوبت مناسب بوده و همچنین خالی از بوهای نامطلوب و آلودگی بوده و اکسیژن و جریان کافی در آن باشد.

دمای مناسب خانه حدود 22 تا 28 درجه سانتیگراد و رطوبت آن 60 تا 70 درصد است. همچنین میزان جریان هوای 5 تا 10 لیتر بر ثانیه مناسب می باشد. برای رسیدن به این استانداردهای فیزیکی می توان از وسایل گرم کننده و سرد کننده مناسب برای رسیدن به دمای مناسب استفاده کرد. همچنین می توان خشکی هوا را با دستگاه­های بخور یا تهویه مطبوع یا تبخیر آب افزایش داد. یا اینکه رطوبت آن را با دستگاه رطوبت گیر (خشک کن) پایین آورد. جریان هوا را نیز می توان با باز گذاشتن در یا پنجره، سیستم تهویه یا فن به اندازه مورد نیاز رساند. جریان هوا اکسیژن کافی را به منزل وارد می کند.

به منظور کاهش بو و آلودگی های میکروبی و شیمیایی نیز بایستی ابتدا منابع ایجاد آلودگی و بوهای نامطلوب در خانه را شناسایی کرد و سپس آنها را تا حد امکان از بین برد. در ادامه ضمن اشاره به منابع آلودگی داخل منازل و محیط های بسته، راهکارهای کنترلی نیز ارائه می گردد.

نکاتی پیرامون بهبود کیفیت هوای داخل منزل

خانه باید محلی سالم و امن برای زندگی باشد که یکی از شرایط مهم آسایش آن تهویه مناسب آن است. آلودگی هوای خانه موجب ایجاد مشکلات خطرناکی برای سلامت افراد می شود بنابراین باید با روش هایی مناسب هوای خانه را از آلودگی رفع و پاکسازی کنیم.

پاکسازی هوای خانه با کاشت گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی به رفع استرس و ایجاد هوای پاک کمک می کنند اما مهمترین توانایی آنها فیلتر کردن طبیعی هوا است. گیاهان آپارتمانی را در قسمت های مختلف خانه قرار دهید تا از توانایی تصفیه هوا توسط آنها بیشترین استفاده را کنید. برخی از گیاهان خانگی محبوب که هوا را تصفیه می کنند شامل گیاه بنجامین ابلق و زبان مادر شوهر است.

پاکسازی هوای خانه با موم شمع

ذرات گرد و غبار شناور در هوا دارای یون های مثبت هستند و در مقابل طبیعت از خود یون های منفی ساتع می کند که به مثبت ها چسبیده و باعث سنگین شدن و سقوط آن ها می شوند. جالب اینجاست که سوزاندن شمع های موم مانند نیز مانند طبیعت عمل کرده و این پدیده را در فضای بسته ایجاد می کند و هوای داخل خانه را تمیز می کند . این شمع ها در حالی که خیلی به آرامی می سوزند و در کوتاه مدت نیاز به تعویض ندارند، می توانند کیفیت هوای خانه را بهتر کنند. اگر شمع از موم خالص ساخته شده باشد، بدون دود و رایحه می سوزد و هوا را آلوده نمی کند. این شمع ها برای کسانی که آسم دارند بسیار مفید است چون ذرات گرد و غبار را از هوا جدا می کنند و هوا را تصفیه می کنند.

پاکسازی هوای خانه با روغنهای گیاهی

برخی روغن ها خاصیت ضد باکتریایی دارند و می توانند جایگزین خوبی برای پاک کننده های شیمیایی باشند. روغن اکالیپتوس، میخک و گل محمدی مثال هایی از این روغن ها هستند که به علت توانایی کشتن ویروس ها و قارچ ها برای تصفیه هوای خانه استفاده می شوند. برای استفاده از این روغن ها فقط کافی است، چند قطره از آن ها را داخل یک ظرف با آب ولرم بریزید و آن ظرف را در اتاقی که وقت خود را در آن می گذرانید، قرار دهید یا با اضافه کردن آن ها به پاک کننده های خانگی تان به بهبود کیفیت هوای خانه یا اتاق تان کمک کنید.

پاکسازی هوای خانه با ذغال فعال

زغال چوب که کربن فعال هم نامیده می شود با جذب سموم و آلاینده ها به تصفیه هوا در داخل خانه کمک می کند. از ویژگی های خوب آن می توان به بی بو بودن و خاصیت جذب کنندگی بالای آن اشاره کرد. یکی از گزینه های موثر و مقرون به صرفه، زغال چوب بامبو است که می توانید آن را در کیسه بگذارید و در اطراف خانه خود قرار دهید تا به بهبود کیفیت هوا کمک کند.

پاکسازی هوای خانه با پاکسازی فیلترهای هوا

یکی از ساده ترین روشها برای تصفیه هوای منزل، تعویض مرتب فیلتر هوا در سیستم گرمایشی و سرمایشی است. فیلترهای هوا باید به طور منظم و برای حداکثر فایده تعویض شوند.

پاکسازی هوای خانه با پنکه های سقفی

در فصول بهار و تابستان، از پنکه سقفی استفاده کنید تا هوا را در خانه به گردش در آورید. پنکه سقفی یک روش عالی برای خنک کردن خانه است و می تواند از طریق تهویه، هوای داخل منزل را پاکسازی کند.

پاکسازی هوای خانه با باز کردن پنجره ها

این روش ساده ترین و ارزان ترین کاری است که می توانید برای بهبود کیفیت هوای داخلی انجام دهید. پنجره ها را فقط پنج دقیقه در روز باز کنید تا از تجمع آلاینده های مضر هوا در داخل منزل جلوگیری کنید.

پاکسازی هوای خانه با لامپهای نمکی

قرار دادن یک لامپ نمک صورتی در اتاق یا روی میز کار، یک راه عالی برای تمیز کردن هوای اطراف شماست. این نوع نمک با کاهش آلودگی هوا، پاتوژن ها و آلرژن ها یک تصفیه کننده هواست که آلاینده های هوا را جذب و آن ها را خنثی می کند. جالب اینجاست که این لامپ ها حتی در حالت خاموشی هم کار می کنند.

پاکسازی هوای خانه با از بین بردن منبع بو

از محصولاتی که مواد آلی فرار کمی دارند در خانه استفاده کنید به این معنی که هنگام رنگ آمیزی یا لکه گیری بخش هایی از خانه مقدار کمتری مواد شیمیایی سمی تولید کنند. از پارچه هایی در خانه استفاده کنید که دارای برچسب عاری از مواد آلی هستند تا مقدار محصولاتی که مواد شیمیایی سمی منتشر می کنند، کاهش یابد.

پاکسازی هوای خانه با استفاده از پاک کننده های طبیعی

استفاده هفتگی از محصولات تمیز کننده، مواد شیمیایی زیادی را وارد خانه می کند. بنابراین محصولات تمیز کننده طبیعی مانند سرکه سفید یا جوش شیرین را برای مقابله با آلودگی جایگزین مواد شیمیایی کنید. سایر گزینه ها از جمله پراکسید هیدروژن و نوشابه بدون برجای گذاشتن اثرات مواد شیمیایی، سطوح را پاک می کنند.

پاکسازی هوای خانه با قرار دادن کفش ها بیرون از اتاق

کفش ها می توانند آلودگی های زیاد مثل آفت کش ها، گرده ها، قارچ ها، باکتری ها یا مدفوع حیوانات را از بیرون وارد منزل کنند. بنابراین کفش ها را بیرون از اتاق قرار دهید.

پاکسازی هوای خانه با استفاده از روغن هایی با نقطه حرارت بالاتر

برای جلوگیری از روغن سوختگی و پر از دود شدن آشپزخانه از روغنی استفاده کنید تحمل حرارت بالا را داشته باشد. روغن زیتون طبیعی در مقایسه با روغن آووکادو، بادام زمینی، کلزا، ذرت و آفتابگردان دود کمتری دارد.اگر طعم روغن زیتون را دوست دارید ، می توانید از روغن زیتون سبک استفاده کنید که تصفیه شده است و می تواند حرارت را تا دمای 486 درجه فارنهایت در مقایسه با روغن زیتون فوق بکر(روغن زیتون طبیعی با کیفیت اما تصفیه نشده) که نقطه حرارت آن 410 درجه است، را تحمل کند.

برای پاکسازی هوای خانه از پاک کننده های شیمیایی کمتری استفاده کنید

بسیاری از پاک کننده های خانگی دارای مواد شیمیایی شیمیایی هستند که باعث تحریک و التهاب چشم ها، بینی، گلو و ریه می شوند. توصیه می شود که هنگام استفاده از این مواد پنجره ها را باز گذاشته یا به جای آن ها از ترکیب آب با سرکه یا جوش شیرین استفاده کنید. سرکه به دلیل خاصیت اسیدی که دارد به عنوان یک تمیزکننده طبیعی شناخته می شود، با کمک سرکه می توان جرم های دیوار و کف خانه را از بین برد و از آن به عنوان پاک کننده استفاده کرد. همچنین برای پاک کردن هوا، می توان به مدت دو ساعت سرکه و آب را جوشاند تا هوای محیط را ضد عفونی شود.

پاکسازی هوای خانه به صورت مداوم خانه را تمیز کنید

جالب است بدانید که پرز فرش ها یکی از بهترین مکان ها برای مخفی شدن گرد و غبار، حشرات، انواع باکتری ها و قارچ ها در بین آن ها است. پس با جارو کشیدن، گردگیری و شست و شوی فرش ها تا حد زیادی به از بین بردن آلاینده های محیط خانه کمک کنید. اما به این نکته دقت کنید که کار مهم دیگری که باید برای تمیز کردن خانه خود انجام دهید، تمیز کردن مرتب و منظم فیلترهای هوا روی سیستم های تهویه، بخاری و جاروبرقی است.

329852