پرسون گزارش می‌دهد؛

علت واقعی کمبود سرم در کشور چیست؟

مسئولان علت کمبود سرم را افزایش مصرف داروی رمدسیویر به دلیل اوج گیری شیوع کرونا می‌دانند؛ زیرا هر واحد از این دارو با یک واحد سرم تزریق می‌شود.
تصویر علت واقعی کمبود سرم در کشور چیست؟

به گزارش سایت خبری پرسون، بعد از این که شقایق دهقان، بازیگر با انتشار یک ویدیو از ابتلای مجدد خود به کرونا خبر داد و با در دست داشتن یک سرم گفت، سرم موجود نیست و اطرافیان‌اش آن را به زحمت برای او یافته‌اند. توجه به این موضوع جلب شد که چرا سرم به عنوان یک محصول دارویی ابتدایی باید در کشور ما در اوج موج پنجم کرونا و روزهای سیاه ابتلای هموطنان‌مان به کرونا کمیاب شده باشد؟

علت اصلی کمبود سرم

گفته می‌شود که با افزایش مصرف داروی رمدسیویر به دلیل اوج‌گیری شیوع کرونا تقاضا برای سرم نیز با افزایش یافته است. زیرا هر واحد از این دارو با یک واحد سرم تزریق می‌شود. بنابراین مصرف رمدیسیویر، مصرف سرم را نیز افزایش داده و باعث کمبود آن شده است.

عامل کمبود سرم، قطعی برق است

محمود نجفی‌عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران در خصوص کمبود سرم در کشور می‌گوید که واردات محصولات اولیه برای بسته بندی سرم به دلیل برخی مشکلات ارزی با محدودیت مواجه شد و تولید سرم نیز در برخی واحدها تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی همچنین قطعی برق را در کمبود سرم تزریقی در بازار موثر دانسته و گفته است که "قطعی برق، فعالیت کارخانجات را به میزان حداقل چهار ساعت در روز متوقف کرد و این مساله نیز به کاهش تولید در شرکت‌های سرم‌سازی دامن زد."

همچنین نجفی عرب به نکته‌ای دیگر نیز در این رابطه اشاره می‌کند؛ "قیمت فرآورده‌های دارویی در ایران به دلیل قیمت‌گذاری دستوری، همواره نسبت به بازارهای کشورهای اطراف پایین‌تر است و قاچاق معکوس این فرآورده‌ها به ویژه در مورد عراق و منطقه کردستان عراق بسیار مشاهده می‌شود. سرم هم از این قاعده مستثنی نبوده و قاچاق معکوس احتمالاً سبب کاهش موجودی بازار از این محصول شده است."

واکنش فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران

علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران گفته که کمبود سرم موضوعی جدی است و فشار زیادی بابت کمبود سرم به بیمارستان‌ها وارد شده است.

وی همچنین به اختلالات تامین اکسیژن در بیمارستان‌ها نیز اشاره می‌کند؛ "برخی از بیمارستان‌های تهران اکسیژن ساز دارند، اما مصرف اکسیژن در بیماران کرونایی افزایش پیدا می‌کند و این موضوع بار زیادی از لحاظ تامین اکسیژن به بیمارستان‌ها تحمیل می‌شوند."

کمبود سرم‌ تزریقی تا اوایل هفته آینده رفع می‌شود

محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در خصوص کمبود سرم اعلام کرد که "از دیروز مجوز دادیم که به اندازه نیاز یک ماه‌ سرم را از هند و ترکیه حمل کنند که شرکت‌ها بلافاصله اقدام کردند که از اوایل هفته آینده سرم به وفور موجود می‌شود. البته مشکل‌مان برای مراکز درمانی با این بخشنامه رفع شده و بیمارانی که رمدسیویر دریافت می‌کنند هم به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. داروخانه‌های سرپایی هم تحمل کنند که اوایل هفته آینده سرم را مجددا در مراکز سرپایی هم توزیع می‌کنیم."

بعد از آشکار شدن مشکلات مربوط به کمبود سرم، احساس مسئولیت برخی مسئولان نیز شدت گرفت. برای مثال فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان از آمادگی این بنیاد برای تسریع در واردات واکسن و سرم خبر می‌دهد و یا مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو واردات از سایر کشورها را مطرح می‌کند و یا ظرفیت تولید یک کارخانه سرم سازی با یک تصمیم سریع 50 درصد افزایش می‌یابد. مسلم است یک مسئول وظیفه شناس با جان مردم بازی نمی‌کند و قبل از وقوع چنین مشکلاتی تدبیر لازم را اتخاذ می‌کند. چرا در موج‌های قبلی کرونا، سرم کمیاب نشد و حال در آستانه انتقال دولت شاهد چنین وضعیتی هستیم؟

329502