اگر واکسن نزدید از دو ماسک استفاده کنید

یکی از متخصصان گفت: با اینکه استفاده از ماسک می‌تواند جلو انتقال ویروس را بگیرد اما با توجه به جهش جدید ویروس شاید دیگر ماسک همانند گذشته کارایی لازم را نداشته باشد.
تصویر اگر واکسن نزدید از دو ماسک استفاده کنید

به گزارش سایت خبری پرسون، کارشناسان اظهار کردند: نوع دلتا به‌ راحتی گسترش می‌یابد و ممکن است بیماری شدیدتری نسبت به گونه‌های قبلی ویروس ایجاد کند بنابراین استفاده از ماسک در محیط داخلی توصیه شده است. اما آیا ماسک‌هایی که افراد طی یک سال و نیم گذشته استفاده کردند در برابر نوع دلتا نیز محافظت ایجاد می‌کنند؟

جوزف تیل، استادیار پزشکی بالینی خانواده و سلامت جامعه در دانشکده پزشکی پرلمن دانشگاه پنسیلوانیا ایالات‌متحده گفت: «با ویروسی که اکنون به راحتی منتقل می‌شود مطمئنا نسبت به گذشته در معرض خطر بیشتری قرار داریم.»

البته علت سرایت بیشتر دلتا مشخص نیست و به عقیده کارشناسان احتمالا افراد آلوده به این نوع، ذرات ویروسی بیشتری تولید می‌کنند یا ویروس در عفونت سلول‌ها موثرتر شده است.

احتمالا به دلیل سرایت‌پذیری بیشتر نوع دلتا، کارایی برخی از ماسک‌ها نیز کمتر خواهد بود.

ترسا سویت، دانشیار گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی دانشگاه درکسل (Drexel) پیشنهاد می‌کند، به دلیل انتقال بیشتر این نوع، برای محافظت در برابر ذرات ویروسی، ماسک با کیفیت بالاتری تولید شود.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری با توجه به افزایش تعداد مبتلایان، بیماران بستری شده در بیمارستان و مرگ‌ومیر ناشی از نوع دلتا، استفاده از ماسک و شواهدی مبنی بر اینکه افراد واکسینه‌شده مبتلا به کووید قادر به انتقال ویروس هستند، توصیه جدیدی برای استفاده از ماسک صادر کرده اما ماسک خاصی را توصیه نکرده است.

دپارتمان بهداشت عمومی فیلادلفیا که استفاده از ماسک در داخل خانه را توصیه کرده اما آن را اجباری اعلام نکرده است، تاکید کرد: استفاده از ماسک مهمترین عامل در پیشگیری از ابتلا به بیماری است و برای افراد واکسینه‌نشده استفاده از دو ماسک توصیه می‌شود.

جیمز گر، سخنگوی این مرکز گفت: «ما فقط خواهان استفاده از ماسک هستیم و به‌طور کلی، هرچه تعداد لایه ماسک بیشتر باشد محافظت بیشتری ایجاد خواهد کرد.»

حتی به افراد واکسینه‌شده توصیه می‌شود که از ماسک با محافظت بیشتر استفاده کنند. متخصصان تاکید کردند که واکسیناسیون بهترین محافظت ممکن در برابر دلتا یا هر نوع دیگر کووید-۱۹ است.

سویت بیان کرد: به‌طور قطعی می‌دانیم که واکسن در جلوگیری از عفونت‌های جدی، بستری شدن در بیمارستان و مرگ بسیار موثر است.

به گفته مرکز منابع کرونای جان هاپکینز، خطر انتشار ویروس توسط افراد واکسینه‌شده موجب تغییراتی در انتشار ویروس در جمعیت عمومی می‌شود. یک فرد واکسینه‌شده در صورت قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا حتی به نوع دلتا نیز مبتلا نمی‌شود اما موارد نادری از ابتلا این افراد گزارش شده است که کمتر از آنچه تصور می‌شود غیر معمول است و خطر بسیار کم بیماری جدی برای فرد واکسینه‌شده وجود دارد.

سویت خاطرنشان کرد: افراد واکسینه‌شده بیمار برای افراد واکسینه نشده، افراد دارای نقص ایمنی و کودکان زیر ۱۲ سال که واجد شرایط دریافت واکسن نیستند، خطر ایجاد خواهند کرد. آنان همچنین می‌توانند عاملی در توسعه انواع دیگر شاید نوعی بدتر از دلتا باشند.

وی ادامه داد: هرچه تعداد مبتلایان در سطح جامعه کمتر باشد وضعیت بهتری خواهیم داشت.

ماسک‌ها می‌توانند کمک‌کننده باشند اما مهم است که ماسک شما چقدر کارآمد باشد و صورت شما را پوشش دهد. به گفته کارشناسان، ماسک‌های N۹۵ که توسط موسسه ملی ایمنی و بهداشت کار مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، بهترین گزینه هستند.

آن میلر، مدیر اجرایی پروژه N۹۵ یک موسسه غیرانتفاعی می‌گوید: «من شخصا توصیه می‌کنم به سراغ ماسکی بروید که بر اساس استاندارد آزمایش شده است.»

ماسک‌های جراحی ارزان‌تر هستند و اگر با دقت مورد استفاده قرار گیرند (بدون کشیدن مکرر آنها به بالا یا پایین) کارایی خواهند داشت و ماسک‌های پارچه‌ای نیز اگر چند لایه باشند یا دو برابر شوند می‌توانند مفید باشند.

وی هشدار داد: زمان مواجهه احتمالی نیز اهمیت دارد و برخی از ماسک‌ها برای حضور در مکان‌های خرید مناسب نیستند.

سویت توصیه کرد: اگر قرار است مدت طولانی در یک فضای بسته کوچک حضور داشته باشید باید از ماسک بهتری استفاده کنید. اگر بیرون هستید و فقط وارد یک مغازه شده و سپس خارج می‌شوید ممکن است نیاز به ماسک خاصی نداشته باشید اما این موضوع به خطرپذیری شخصی شما نیز بستگی دارد و این‌که شما چقدر مایل به خطر کردن هستید.

این خطرپذیری شامل سوالاتی ازجمله ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت یا سایر مشکلات خود ایمنی است که حتی در صورت واکسیناسیون مستعد ابتلا به عفونت هستند یا خیر. آیا کودکان خردسال یا سالمندان در خانه شما حضور دارند و یا در تجمعات مملو از افرادی حضور دارید که وضعیت واکسن آنان مشخص نیست.

تیل می‌گوید: «همه این تصمیمات بر اساس شرایط فردی است و خطرپذیری شما در آن نقش دارد.»

منبع: ایسنا

329703