راه‌اندازی شهرک زیست فنارانه بوشهر به ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

تکمیل زیرساخت‌‌های شهرک زیست فناورانه استان بوشهر به 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
تصویر راه‌اندازی شهرک زیست فنارانه بوشهر به ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

به گزارش سایت خبری پرسون، یکی از نهادهایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام راحل راه‌اندازی شد جهاد دانشگاهی است که این نهاد در 16 مرداد سال 1359 فعالیت خود را آغاز کرد.

جهاد دانشگاهی که در سه حوزه علمی، آموزشی و پرورشی فعالیت می‌کند نقش مهم و تاثیرگذاری در تحقق مطالبات جامعه هدف و خودکفایی کشور در عرصه برنامه‌های فناوری دارد.

جهادگران دانشگاهی با روحیه جهادی و تفکر انقلابی و رویکرد خودکفایی تاکنون پروژه‌ها و برنامه‌های متعددی بر اساس نیاز جامعه طراحی، تدوین، عملیاتی و راه‌اندازی کرده است.

مأموریت عمده جهاد دانشگاهی در عرصه تحقیقات علمی و گسترش فعالیت‌‌های فرهنگی است که در این راستا گام‌های مهم و موثر برداشته شده است.

جهاد دانشگاهی بوشهر در سال 1396 فعالیت خود را آغاز کرد و از زمان تأسیس تاکنون در این مدت کوتاه بر اساس ظرفیت‌های استان بوشهر و مطالبات جامعه طرح‌های مهم طراحی و اجرا کرده است.

برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جهاد دانشگاهی تدوین شد

رئیس جهاد دانشگاهی بوشهر با بیان اینکه این نهاد با بهره‌گیری از توانمندی جوانان تحصیل‌کرده و کارآفرین طرح‌های مهم اجرا کرده است اظهار داشت: در این راستا برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جهاد دانشگاهی تدوین شده است.

علی احمدی‌زاده با بیان اینکه در عرصه پژوهش و فناوری برای خودکفایی علمی تلاش‌های زیادی شده است خاطر نشان کرد: یکی از ظرفیت‌های مهم استان ساحلی بوشهر، طرح‌های آبزی‌پروری است که پرورش ماهی در قفس در دستور کار استان قرار دارد.

وی تأمین زیرساخت‌های پرورش ماهی در قفس در دریا را یکی از برنامه‌های جهاد دانشگاهی دانست و بیان کرد: برای تأمین بچه ماهی سی‌باس طرح آن تدوین و عملیاتی شد که در این راستا ضمن تخصیص 8 میلیارد تومان از محل اعتبارات اقتصاد مقاومتی، همین میزان اعتبار در سفر رئیس جمهور به بوشهر مصوب شد که تخصیص نیافت.

رئیس جهاد دانشگاهی بوشهر با اشاره به تولید بچه ماهی با تلاش کارشناسان تصریح کرد: در این راستا مرکز تولید و تکثیر بچه ماهی برای پرورش با ظرفیت یک میلیون قطعه وارد مدار تولید شد.

ظرفیت تولید پرورش ماهی در قفس استان بوشهر 200 هزار تن است

احمدی‌زاده ظرفیت تولید پرورش ماهی در قفس را 200 هزار تن در سال دانست و افزود: با تکمیل زنجیره تولید برای پرورش ماهی در قفس در خلیج‌فارس تولید این آبزی فراهم می‌شود که نقش مهمی در تأمین نیاز جامعه و صادرات دارد.

وی با بیان اینکه قبلاً بچه ماهی با تخصیص ارز از کشورهای تایلند و استرالیا وارد می‌شود خاطر نشان کرد: اکنون در بوشهر ضمن تولید بچه ماهی برای پرورش در قفس در خلیج فارس، تولید غذای آبزیان پرورشی آغاز شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی بوشهر از آغاز ساخت مجتمع آبزیان دریایی تحت عنوان شهرک زیست فناورانه خبر داد و افزود: این شهرک در راستای طرح کسب دانش فنی تولید و تکثیر سالانه 5 میلیون قطعه بچه ماهی سی‌باس در شهرک زیست فناورانه دلوار عملیات اجرایی آن آغاز شد.

احمدی‌زاده با بیان اینکه طرح یاد شده در قالب طرح‌های 31 گانه اقتصاد مقاومتی کشور مصوب شده است تصریح کرد: در سفر رئیس جمهور با انعقاد تفاهم‌نامه 8 میلیارد تومان اعتبار مصوب شد که محقق نشد.

وی ضرورت تکمیل این شهرک را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: برای تکمیل زیرساخت‌های شهرک زیست فناورانه اقتصاد دریا محور و اقتصاد کرانه‌ای استان بوشهر نیاز به 30 میلیارد تومان است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر از تبدیل این استان به هاب نفت، گاز، آبزی‌پروری و اقتصاد کرانه‌ای خبر داد و خاطر نشان کرد: در این راستا با مدیریت جهادی و انقلابی، طرح‌های یاد شده اجرایی و راه‌اندازی می‌شود

احمدی‌زاده با بیان اینکه در یک سال گذشته، بیش از 16 تفاهم‌نامه با ‌دستگاه‌های مختلف منعقد شده است افزود: در این راستا 4 سند مهم پژوهشی استان شامل سند اجتماعی استان، ارتقا جایگاه زنان و خانواده، اشتغال و توانمندسازی زنان سرپرست خانواده به این نهاد واگذار شده است.

وی آغاز فعالیت ، مرکز افکارسنجی، مرکز خون بند ناف و سلول‌های بنیادی، مرکز آموزش نفت و گاز، آموزش الکترونیکی را دیگر برنامه‌های جهاد دانشگاهی بوشهر دانست و گفت: به‌زودی آزمایشگاه ژنتیک، درمان ناباروری با تلاش جهاد دانشگاهی راه‌اندازی می‌شود.

منبع: تسنیم

329265