۸۵۰۰ هکتار از اراضی دشتیاری سیستان و بلوچستان با تکمیل یک طرح آبخیزداری سیراب می‌شود

فرماندار دشتیاری در جنوب سیستان و بلوچستان و همجوار سواحل مکُران سیراب شدن هشت هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی پایین دست و افزایش تولید و اشتغال را نتیجه تکمیل طرح آبخیزداری در بخش باهوکلات این شهرستان دانست.
تصویر ۸۵۰۰ هکتار از اراضی دشتیاری سیستان و بلوچستان  با تکمیل یک طرح آبخیزداری سیراب می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون از سیستان و بلوچستان، عادل عفتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: ۲۱ هزار نفر اهالی روستایی پایین‌دست از منفعت ساخت بندآبخیزداری نلینت بخش باهوکلات بهره‌مند می‌شوند.

وی بیان کرد: این طرح با هدف انتقال روان آب‌های حاصل از بارندگی به اراضی کشاورزی و جنگلی و مرتعی پایین دست از خردادماه ۱۳۹۸ اجرایی شده است.

فرماندار دشتیاری در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: کنترل سیلاب، مدیریت روان آب و کنترل فرسایش خاک، توسعه کشت سیلابی در دشت دمپگ و شهبیکزهی، احیای مراتع و توسعه فعالیت‌های دامداری، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش فعالیت‌های وابسته به کشاورزی، جلوگیری از مهاجرت ساکنان منطقه و افزایش امید به تولید و زندگی از دیگر اهداف اجرای این طرح آبخیزداری است.

او با اشاره به اینکه این طرح در ۲ فاز ادر حال اجراست، خاطرنشان کرد: در فاز نخست عملیات اجرایی به میزان ۶۹ هزار مترمکعب پِی کنی، خاکبرداری ۱۳۵ هزار مترمکعب و خاکریزی متراکم ۳۲ هزار مترمکعب، عملیات سنگی ملاتی با طول هزار و ۲۰۰ متر با عرض نهایی تاج به اندازه پنج متر با هزینه‌ای بیش از ۵۳ میلیارد ریال انجام شده است.

عفتی ادامه داد: در فاز دوم نیز عملیات سنگی و ملاتی به میزان هزار و ۸۰۰ متر مکعب، عملیات ریپ رپ (استحکام بخشی تاج و بدنه سازه) به میزان هشت هزار و ۵۰۰ مترمکعب و حمل و پخش مصالح تونان به میزان ۱۸ هزار مترمکعب در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه ساخت بند خاکی نلینت یکی از خواسته‌های دیرینه مردم منطقه دشتیاری بوده و بارها اعضای شوراهای اسلامی، کشاورزان و قشرهای مختلف مردم پیگیر آن بودند، خاطرنشان کرد: کشاورزی یکی از ظرفیت‌های مهم بخش دشتیاری است و کشاورزان برای کارهای آبخیزداری و حل مشکلات منطقه پیگیری‌های زیادی انجام دادند.

منبع:ایرنا

328412