عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت و گو با پرسون:

با افزایش قیمت شیر خام، لبنیات گران نمی‌شود/ لزوم پرداخت یارانه به تولیدکنندگان

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برای جلوگیری از ضرر دامداران، باید چندین ماه به صنایع لبنی یارانه شیر پرداخت شود تا مردم توانایی خرید لبنیات و پروتئین را داشته باشند.
تصویر با افزایش قیمت شیر خام، لبنیات گران نمی‌شود/ لزوم پرداخت یارانه به تولیدکنندگان

به گزارش سایت خبری پرسون، دامداران معتقد هستند که تولید شیر خام به ضرر آنها تمام شود و اخیرا شاهد اعتراض‌هایی از سوی این صنف بودیم. برخی خبرها حاکی از نامه رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به رئیس جمهور و درخواست اصلاح نرخ شیرخام و افزایش آن به 6400 تومان در هر کیلوگرم است. اما نظر دامداران افزایش قیمت مصوب دولتی از 4500 به 8500 است.

با توجه به این که افزایش نرخ شیر خام سبب افزایش قیمت محصولات لبنی می‌شود؛ این موضوع در جریان است و تا به حال نتیجه قطعی اعلام نشده است.

برای بررسی بیشتر این موضوع خبرنگار پرسون، گفت‌و‌گویی با پرویز اوسطی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی داشته که به شرح ذیل است.

اوسطی بیان کرد: تصمیم گیرنده اصلی قیمت شیر خام ستاد تنظیم بازار است؛ اما موضوع این است که هزینه‌های تمام شده تولید حیاتی است و باید پرداخت شود. زیرا اگر تولیدکننده دچار مشکل شود؛ تنظیم بازار تحقق نمی‌یابد.

وی ادامه داد: افزایش قیمت شیر قطعا تأثیر منفی بر تولید سایر محصولات و قدرت خرید مردم دارد. بنابراین افزایش قیمت نباید به کل زنجیره تسری پیدا کند؛ باید چندین ماه به صنایع لبنی یارانه پرداخت شود تا گرانی در بازار رخ ندهد و مردم توانایی خرید لبنیات و پروتئین را داشته باشند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: پیشنهاد مجلس اختصاص یارانه به صنایع لبنی و عدم تغییر قیمت‌ها است. در واقع باید هزینه‌های تولید به تولیدکنندگان پرداخت شود.

اوسطی در پایان با بیان این که تصمیم نهایی بر عهده ستاد تنظیم بازار است، گفت: به دلیل وضعیت خشکسالی پرداخت یارانه به صورت موقت است تا بازار به تعادل رسد.

323327