نقش کابینه حسن روحانی در تنش آبی کشور؛

همه مقصر هستند الا دولت!

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در روزهای پایانی عمر دولتش با سبک و سیاق همیشگی تقصیر ناکارآمدی‌ها و وضعیت کنونی کشور در تمام بخش‌ها را به گردن زمین و زمان می‌اندازد، الا کم‌کاری و اتخاذ تصمیمات اشتباه در دوره هشت ساله ریاست‌جمهوری اش.
تصویر همه مقصر هستند الا دولت!

به گزارش سایت خبری پرسون، این روزها تورم و گرانی زندگی مردم را تحت تاثیر شدیدتری قرار داده و بسیاری از کارشناسان افزایش قیمت‌ها را اقدامی تعمدی از سوی دولت دوازدهم می‌دانند. یا این‌که در نمونه‌ای دیگر قیمت مرغ در حال پرواز است و دولت نتوانسته یا نخواسته مشکل این بخش را که راهکارهای ساده‌ای دارد، برطرف کند. در این شرایط روحانی شنبه 2 مرداد در آیین بهره‌برداری از طرح‌های وزارت نیرو اظهاراتی را بیان کرده که با واقعیت‌های موجود در کشور همخوانی چندانی ندارد.

رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که کم‌آبی و بی‌آبی مشکلی است که برای مردم عزیز خوزستانی به وجود آمده، گفته است: ورودی آب سدها در طول ۵۰ سال گذشته کمتر از همه سال‌ها بوده است، یعنی امسال حدود ۵۰ درصد ورودی آب سدها کمتر شده است وقتی آب ورودی کم می‌شود رهاسازی آب دچار مشکل می‌شود، امسال ۱۰ میلیارد متر مکعب آب پشت سدهای خوزستان کمتر از پارسال است و اینها مردم را دچار مشکل می‌کند.

روحانی با بیان این‌که با کم شدن آب سدها، نیروگاه‌های برقابی دچار مشکل می‌شوند به اقدامات انجام شده دولت برای تامین آب خوزستان اشاره کرد و افزود: سال گذشته بخش بزرگی از اعتبارات مربوط به آب‌رسانی دزفول، اندیمشک، شادگان، مسجدسلیمان، آبادان، خرمشهر، ایذه، باغ‌ملک پرداخت شد.

* طی هشت سال اخیر دولت زیربار هیچ کدام از اشتباهات خود و مصائبی که برای مردم به وجود آورده نرفته و خشکسالی را دلیل اصلی وضعیت کنونی خوزستان معرفی کرده است.

وی این را هم گفت که «در این دولت کار بسیار عظیمی در مسئله کشاورزی در خوزستان برای توسعه کانال‌کشی و زهکشی انجام شد. یک تحول بزرگ در کشاورزی خوزستان انجام گرفته است.کارنامه دولت یازدهم و دوازدهم در استان خوزستان قابل قبولی است. امسال اگر دچار خشکسالی نمی‌شدیم مردم با این مشکل مواجه نمی‌شدند.»

حسن روحانی در بخشی از سخنانش هم اشاره به اعتراضات اخیر در خوزستان کرده و گفته اعتراض حق روشن مردم است. حالا یک تعداد اندک چند ده نفره را کنار بگذاریم بقیه مردم اعتراض به حقی داشتند و می‌خواستند مشکلات آنها حل شود. مشکلات خودشان و کشاورزی‌شان و دام‌شان و این حق مردم بود.

بنا به این گزارش؛ حدود 10 روز از اعتراض خوزستانی‌ها به کم‌آبی و بی‌آبی می‌گذرد، بخشی از این اعتراض به واسطه خشک شدن هورالعظیم و گرفتاری مضاعف مردم بوده است. احتمالا سرگردانی گاومیش‌ها در برهوت هورالعظیم را دیده‌اید، تصاویری که دل هر بیننده‌ای را به درد آورده است. همانگونه که اشاره شد طی هشت سال اخیر دولت زیربار هیچ کدام از اشتباهات خود و مصائبی که برای مردم به وجود آورده نرفته و خشکسالی را دلیل اصلی وضعیت کنونی خوزستان معرفی کرده است. اما آیا این‌گونه است؟ در یک نمونه به ماجرای خشک شدن هورالعظیم اشاره می‌شود که اساسا ارتباطی به کم‌بارانی ندارد.

بنابر آنچه معاون عیسی کلانتری بیان کرده هورالعظیم به درخواست شرکت نفتی چینی و با مجوز شورای عالی امنیت ملی خشک شده است.

احمدرضا لاهیجان‌زاده، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در این‌باره گفته است: ژاپنی‌ها حاضر بودند برای استخراج نفت در حوزه‌های آزادگان و یادآوران با فناوری سطح بالا مانند استخراج نفت در دریا، از این حوزه‌ها بهره‌بردای کنند.

وی ادامه داد: این در حالی بود که چینی‌ها برای کاهش هزینه‌ها حاضر به انجام این کار نشدند و پیشنهاد خشک‌شدن هور العظیم را دادند که متاسفانه شورای عالی امنیت ملی هم آن را می‌پذیرد.

وی یادآور شد: شرکت ژاپنی برای استخراج نفت از میادین حوزه هورالعظیم مطالعات گسترده‌ای را انجام داده بود و بر اساس این طرح قرار بود همه تاسیسات نفتی در آب نصب شود و در آب کار کنند.

وی با بیان این‌که سال 89 طرح توسعه این میادین به شرکت‌‎‌های چینی واگذار شد، گفت: متاسفانه اتفاق ناگواری روی داد و به این شرکتها اجازه داده شد در محیط غیرآبی کار کنند.

* تنها چند روز از عمر دولت دوازدهم باقیمانده و دولتی‌ها در این روزها به شدت به دنبال پر کردن روزمه خود با افتتاح پروژه‌های مختلف هستند. پروژه‌هایی که بعضا نیمه‌تمام بوده و مصائب فراوانی را برای دولت بعدی به وجود خواهد آورد.

خشک شدن هورالعظیم نشان می‌دهد دولت حسن روحانی که از سال 92 تا امروز هیچ توجهی به این اتفاق ناگوار نداشته است، مانند سایر بخش‌های اقتصادی. اگر این‌چنین نبود که رئیس شورای عالی امنیت ملی مجوز خشک کردن هورالعظیم را همان سال اول شروع فعالیتش لغو می‌کرد تا پس از هشت سال موجبات اعتراض خوزستانی را فراهم نیاورد و در این بین خشکسالی را عامل کم‌آبی و بی آبی معرفی کند.

واقعیت آن است که نیمی از عمر دولت روحانی صرف مذاکرات برجامی، وعده‌های پس از خروج آمریکا از این قرارداد و... گذشت و به حل مشکلات مردم در بخش‌های مختلف کمترین توجهی نشد. امروز مردم تاوان اعتماد دولت روحانی به آمریکایی و بی‌توجهی به ظرفیت‌های داخلی را پس می‌دهند که قطعا تا سال‌های اثرات آن باقی خواهد ماند. دولت سیزدهم کار سختی را برای جبران کم‌کاری عظیم دولت روحانی در پیش دارد.

گزارش از علی درخشان

327925