یک مقام مسئول در گفتگو با پرسون عنوان کرد؛

ورشکستگی در کمین کبابی‌ها

رئیس اتحادیه کباب و حلیم و پزندگان غذاهای سنتی گفت: کرونا کمر صنفی تهیه غذا را خم کرده است و برخی از واحد های صنفی ورشکسته شدند و در این میان دولت گذشته هیچ نوع حمایتی انجام نداده است.
تصویر ورشکستگی در کمین کبابی‌ها

حسین محمدی رئیس اتحادیه کباب و حلیم و پزندگان غذاهای سنتی در گفتگو با خبرنگار حوزه اقتصادی سایت خبری پرسون اظهار داشت: ویروس کرونا طی 20 ماه اخیر بسیاری از اصنافی که در حوزه تهیه غذا فعالیت داشته اند را با مشکلات جدی اقتصادی مواجه کرده است و در این بین نیز دولت گذشته هیچ نوع خدماتی را به این صنف از جمله کاهش مالیات، هزینه بیمه کارگران، یارانه برای حامل های انرژی، پرداخت وام و... نداشته است.

قیمت ها متفاوت است، برای نمونه بستگی به نوع وزن، برند عرضه کننده غذا، خدمات، سرویس، ظرف تهیه غذا، بسته بندی و....دارد؛ اما کف قیمت یک پرس چلوکباب 50 هزار تومان است.

وی افزود: خوشبختانه اعلام شده است که 80 میلیون دوز واکسن کرونا به هموطنان تزریق شده که امید داریم با ایمن سازی شهروندان شرایط به حالت عادی برگردد تا مجددا رونق به کسب و کار این صنف برگردد.

این مقام صنفی ادامه داد: در ایام اوج گیری کرونا ستاد ملی مبارزه با کرونا در مرحله نخست فعالیت این صنف را تعطیل کرد و از سوی دیگر هموطنان تمایلی به تهیه غذا نداشتند که این دو عامل وضعیت اقتصادی این صنف را به شدت دچار مشکل کرد، اما این روزها کمی شرایط بهتر شده و رونق کسب و کار دوباره به این صنف در حال برگشت است.

محمدی خاطر نشان کرد: 20 هزار واحد صنفی عضو اتحادیه کباب و حلیم و پزندگان غذاهای سنتی هستند که اگر در نظر بگیریم در هر واحد صنفی تنها 5 نفر مشغول به کار باشند جمعیتی حدود 100 هزار نفر در تهران از این صنف امرار معاش می کنند، البته ناگفته نباشد که در برخی از تالارها و رستوران ها بیش از 5 نفر مشغول به کار هستند بنابراین دولت باید توجه بیشتری به این صنف داشته باشد تا سیل بیکاری در جامعه به وجود نیاید.

او گفت: 14 هزار واحد صنفی جواز دار در تهران مشغول به کار هستند و 6 هزار واحد دیگر در حال تهیه جواز و مرحله تشکیل پرونده اند، که متاسفانه کرونا مشکلات اقتصادی را برای برخی از این واحد های صنفی به وجود آورده است.

رئیس اتحادیه کباب و حلیم و پزندگان غذاهای سنتی در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه قیمت یک پرس چلوکباب چه میزان مصوب شده است؟ پاسخ داد: قیمت ها متفاوت است، برای نمونه بستگی به نوع وزن، برند عرضه کننده غذا، خدمات، سرویس، ظرف تهیه غذا، بسته بندی و....دارد؛ اما کف قیمت یک پرس چلوکباب 50 هزار تومان است.

وی خاطر نشان شد: افزایش قیمت در محصولات تهیه غذا براساس قیمت تمام شده است برای نمونه در صورت بالا رفتن هزینه خرید برنج، روغن، گوشت، مرغ، حبوبات و... قیمت غذا نیز بالا می رود، ناگفته نباشد گرانی مواد غذایی عاملی شده تا شهروندان کمتر اقدام به خرید از مراکز تهیه غذا کنند.

خوشبختانه با روی کار آمدن دولت سیزدهم توزیع مرغ و روغن براساس قیمت مصوب بین واحدهای صنفی تهیه غذا صورت می گیرد و این اقدام در دولت گذشته صورت نمی گرفت، همچنین جا دارد از مسئولان مربوط در وزارت صمت که همراهی خوبی با اصناف دارند تشکر کنم.

محمدی تصریح کرد: خوشبختانه همکارانم در واحدهای تهیه غذا کارت سلامت و دوره های آموزش بهداشتی دیده اند و توجه ویژه ای به نکات بهداشتی دارند و هموطنان با خیال آسوده همانند گذشته خرید خود را انجام دهند.

این مقام صنفی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار پرسون درباره اینکه آیا دولت مواد اولیه تهیه غذا را به شکل سهمیه ای در اختیار واحد صنفی تهیه غذا قرار می دهد؟ پاسخ داد: خوشبختانه با روی کار آمدن دولت سیزدهم توزیع مرغ و روغن براساس قیمت مصوب بین واحدهای صنفی تهیه غذا صورت می گیرد و این اقدام در دولت گذشته صورت نمی گرفت، همچنین جا دارد از مسئولان مربوط در وزارت صمت که همراهی خوبی با اصناف دارند تشکر کنم.

گفتگو از: محمد خادمی

368092

مطالب مرتبط