خفگی مرغ‌ها به دلیل قطع مکرر برق

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان مرکزی گفت: زمانی که برق مرغداری‌ها قطع می‌شود؛ گاز داخل سالن‌ها افزایش یافته و باعث خفگی مرغ‌ها می‌شود. تعداد زیادی از واحدها موتور برق و ژنراتور ندارند و در چنین شرایطی پس از یکی دو ساعت قطعی برق، زنده ماندن مرغ در سالن‌های نگهداری، شدنی نیست.
تصویر خفگی مرغ‌ها به دلیل قطع مکرر برق

به گزارش سایت خبری پرسون، احمد بزچلویی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان مرکزی بیان کرد: مدتی مرغ در بازار کم شده بود چراکه منافع مرغدار لحاظ نمی‌شد و مرغ خارج از مسیر خود و به صورت قطعه بندی و با قیمت بالاتر، از مرغدار خریداری و به سایر شهرستان ها ارسال می شد، در واقع تولید سرجای خودش بود، اما به سبب قیمت پایین و ضرر و زیان ناشی از آن، کشتارگاه مرغ را کمتر در سطح شهر توزیع می کرد و باقی را برای جبران ضرر به صورت قطعه بندی با قیمت بالاتر به فروش می رساند یا به دیگر استانها ارسال می کرد.

وی افزود: در حال حاضر قیمت به تعادل رسیده و بازار نیز نرمال شده و مرغ در سطح شهر وجود دارد، با قیمت فعلی مرغدار و کشتارگاه متحمل ضرر نمی شوند. مرغدار قیمت مصوب هر کیلو ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان را نمی پذیرفت چراکه هزینه های جانبی از جمله کارگر و تامین نهاده و ... بالا بود و قیمت ها صرفه نداشت، لذا مرغدار مجبور به فروش مرغ به صورت قطعه بندی می شد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان مرکزی با اشاره به اینکه در خصوص تامین نهاده ماه گذشته کمی مشکل وجود داشت، تصریح کرد: در حال حاضر مشکل رفع شده، اما باز هم نهاده به موقع به دست مرغدار نمی رسد و گاها یک ماه تاخیر دارد و به همین سبب مرغدار مجبور به خرید نهاده از بازار آزاد می‌شود.

بزچلویی اضافه کرد: اصلی ترین مشکل مرغداران، موضوع حمل و نقل است، چراکه با وجود اینکه کرایه ها افزایش داشته، اما باز هم رانندگان حاضر نیستند بار را به قیمت فعلی به دست مرغدار برسانند و تقاضای پشت بارنامه دارند و مرغدار نیز مجبور است این نرخ را پرداخت کند چراکه با موجود زنده طرف است و نمی تواند ریسک کند.

وی دیگر مشکل مرغداری ها را عدم کیفیت مناسب جوجه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به مشکلی که در گذشته برای مرغ های مادر در نتیجه معدوم سازی ها ایجاد شد، مرغ مادر کاهش یافت و به دنبال آن جوجه کاهش یافت و در حال حاضر نیز جوجه های موجود کیفیت مناسبی ندارند و همین موضوع باعث شده است که مرغداران تلفات بالایی را متحمل شوند. مرغ های مادر معمولا باید ۶۰ هفته نگهداری شوند، اما وزارت جهاد کشاورزی به سبب کمبود موجود دستور داد مرغ مادر بیشتر نگهداری شود و در نتیجه جوجه تولیدی کیفیت بالایی ندارد، البته الان کمی وضعیت بهتر شده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان مرکزی با اشاره به قطعی‌های برق خاطرنشان کرد: قطعی برق نیز خسارت زیادی را بویژه در فصل گرما برای مرغداران به همراه دارد چراکه در مرغداری تهویه ها باید ۲۴ ساعته فعالیت داشته باشند، زمانی که برق قطع شود گاز داخل سالن‌ها افزایش یافته و باعث خفگی مرغ‌ها می‌شود. تعداد زیادی از مرغداری‌های موتور برق و ژنراتور ندارند یا ژنراتور آنها دچار خرابی است و در چنین شرایطی پس از یکی دو ساعت قطعی برق، زنده ماندن مرغ در سالن‌های نگهداری، شدنی نیست.

بزچلویی ادامه داد: بنابراین قطعی برق باعث شده مرغ‌ها بواسطه گازگرفتگی و گرما تلف شوند و زیان قابل توجهی به مرغداری‌ها وارد کرده است، مطالبه مرغداران این است که حداقل برای قطعی برق از پیش اطلاع رسانی شود زیرا در صورتی که برق بدون برنامه قبلی قطع شود حتی ژنراتور نیز کاربرد نخواهد داشت. تهیه ژنراتور برای مرغداری حدود ۲۰۰ میلیون تومان هزینه در پی دارد.

وی تصریح کرد: قطعی برق در اوج گرما سبب از بین رفتن ۳۵ درصد سرمایه مرغداری می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان مرکزی ادامه داد: تعطیلی واحدها نسبت به قبل کمتر شده و حتی برخی واحدها به سبب بهبود قیمت ها احیا شده اند. در صورتی که تامین نهاده و قیمت آن به همین شکل پیش رود و قیمت جوجه از حدود ۱۰هزارتومان به حدود ۶ هزارتومان برسد مشکلی برای مرغداری ها ایجاد نخواهد شد.

منبع: ایسنا

337608