معاون دامپزشکی استان زنجان هشدار داد:

مخاطرات جدی عرضه مرغ در مراکز زنده‌فروشی طیور/پرنده‌های مهاجر؛ مخزن آلودگی برای مرغداری‌ها

معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان با تاکید بر وجود مخاطرات جدی در خصوص عرضه مرغ در مراکز زنده‌فروشی طیور گفت: مردم از خرید مرغ از مراکز زنده ‌فروشی طیور خودداری کنند.

تصویر مخاطرات جدی عرضه مرغ در مراکز زنده‌فروشی طیور/پرنده‌های مهاجر؛ مخزن آلودگی برای مرغداری‌ها

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، مجید اسکندرپور در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی سایت خبری پرسون با اشاره به ممنوع بودن عرضه مرغ در مرکز زنده‌فروشی طیور اظهار کرد: عرضه مرغ در مراکز زنده‌فروشی طیور با مخاطرات جدی همراه است.

وی افزود: از آنجایی که هیچ کنترلی بر ورود و خروج مرغ‌های مراکز زنده‌فروشی طیور و نمونه‌گیری از آنها وجود ندارد، اغلب این مرغ ها در معرض بیماری‌هایی همچون آنفولانزای حاد پرندگان و سالمونلا قرار دارند.

معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان تصریح کرد: پرندگان موجود در مراکز زنده ‌فروشی طیور اغلب پرندگان پیری هستند که کیفیت گوشت آنها بسیار پایین‌تر از پرندگان جوان است.

اسکندرپور با بیان اینکه مراکز فوق اغلب طیور تخم‌گذار مسنی را خریداری می‌کنند که در پایان دوره و عمر مفید خود قرار دارند و باید به کشتارگاه انتقال داده شوند عنوان کرد: طیور این چنینی عمر مفید خود را به پایان رسانده‌اند و اغلب ناقل انواع بیماری‌ها و آلودگی‌ها هستند به همین دلیل مصرف آن‌ها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان متولی برخورد با مراکز زنده‌فروشی طیور را شهرداری خواند و تصریح کرد: این ارگان باید طبق ضوابط نسبت به ساماندهی این مراکز و جمع کردن آنها اقدام کند.

وی به مسئله پرنده‌های مهاجر اشاره و عنوان کرد: پرنده‌های مهاجر مخزن آلودگی هستند و آن ها با توقف در زیستگاه‌ها، سدهای خاکی، رودخانه‌ها و تالاب‌ها برای استراحت منجر به انتقال بیماری به مرغداری‌ها و روستاها می‌شوند.

اسکندرپور خاطرنشان کرد: کانون‌های بیماری در بسیاری از کشورهای همسایه و حتی برخی از استان‌های ما طی سال ۹۹ وجود داشت که با آنها مبارزه شد اما استان زنجان عاری از هرگونه کانون آلودگی بوده و هست.

معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان به بازارچه‌های محلی عرضه اردک، غاز و مرغ‌های محلی در شمال کشور اشاره و تاکید کرد: این بازارچه‌های محلی در خطه شمال کشور به علت همجواری نزدیکتر با پرندگان مهاجر بیشتر در معرض آلودگی و بیماری‌ها قرار دارند.
فاطمه شمشیرگر _استان زنجان

302126