افتتاح ۳۰۰ هکتار سامانه نوین آبیاری در دلگان سیستان و بلوچستان

مدیر جهاد کشاورزی دلگان سیستان و بلوچستان از بهره‌برداری ۳۰۰ هکتار سامانه نوین آبیاری همزمان با دهه کرامت به منظور استفاده بهینه از منابع آبی در این شهرستان خبر داد.
تصویر افتتاح ۳۰۰ هکتار سامانه نوین آبیاری در دلگان سیستان و بلوچستان

به گزارش سایت خبری پرسون از سیستان وبلوچستان، شهناز رفعت پور روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهارداشت: سرمایه‌گذاری این طرح‌ها بیش‌از ۵۰ میلیارد ریال بوده که از محل اعتبارات دولتی و خودیاری کشاورزان تامین و پرداخت شده است.

وی ادامه داد: شهرستان دلگان در اجرای سامانه های نوین آبیاری در سطح سیستان و بلوچستان پیشتاز بوده است به طوری که تاکنون ۱۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان مجهز به این سامانه‌ها شده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی دلگان تصریح کرد: به منظور توسعه سامانه‌های آبیاری نوین ۸۵ درصد هزینه راه‌اندازی آن را دولت و تنها ۱۵ درصد توسط کشاورزان پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: سیستان وبلوچستان جزو استان‌های کم بارش و از نظر منابع آبی در محدویت قرار داردکه بکارگیری سامانه‌های نوین آبیاری ضرورت بخش کشاورزی این استان است.

رفعت پور اظهارداشت: متقاضیان با داشتن مجوز برداشت آب و مدارک کامل زمین می‌توانند از طریق سامانه طرح توسعه ساماندهی نوین آبیاری نام نویسی‌ کنند تا نسبت به اجرای سامانه نوین آبیاری برای اراضی زراعی و باغات آنان از سوی سازمان جهاد کشاورزی اقدام شود.

وی گفت:صرفه جویی در مصرف آب، سرعت بالای رویش گیاه، به کارگیری کود همزمان با آبیاری، جلوگیری از رشد بی رویه علف‌های هرز، صرفه جویی در مصرف انرژی، برداشت راحت تر محصولات و افزایش کمی و کیفی محصولات از مزایای به کارگیری روش‌های آبیاری نوین به شمار می‌رود.

گلمورتی مرکز شهرستان دلگان در ۴۸۵ کیلومتری جنوب غربی زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.

منبع:ایرنا

327230