دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان:

زمزمه‌هایی از لغو دایمی کردن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان طنین‌انداز شد

پدیده بازنشستگی از جمله مباحث مربوط به نظام تامین اجتماعی است که در ارتباط با پدیده دیگری موسوم به سالمندی قرار دارد، ‌هرچند سالمندی مساوی با بازنشستگی نیست ولی می تواند یکی از علل بازنشستگی تلقی شود.
تصویر زمزمه‌هایی از لغو دایمی کردن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان طنین‌انداز شد

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، در یک بیان کلی، بازنشستگی را می‌توان حالتی دانست که نیروی انسانی شاغل، با داشتن شرایط معینی از سن و سنوات معینی از خدمت و به موجب حکم مقام دارای صلاحیت احراز می‌کند. بازنشستگی به عنوان پایان کار رسمی و اشتغال اصلی نیروی انسانی می‌تواند پیامدهایی داشته باشد که فراتر از توقف کار بوده و بی توجهی به آن، ‌ تبعاتی را برای جامعه به وجود بیاورد.

در میان موضوعات متعدد مرتبط با موضوع بازنشستگی می‌توان به مسئله معیشت به عنوان مهمترین دغدغه مطرح در خصوص بازنشستگان اشاره کرد. لذا در همین راستا رسیدگی و توجه به وضعیت معیشت مردم، ‌اقشار آسیب‌پذیر و از جمله بازنشستگان، باید در زمره مهمترین اهداف و برنامه‌های دولت‌ها قرار گیرد.

لذا در همین راستا سازمان برنامه و بودجه کشور با هدف حمایت از بازنشستگان و بهبود و ترمیم وضعیت معیشت این قشر جامعه، لایحه دوفوریتی دائمی شدن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان را به هیات دولت ارائه کرده است و قول هایی در رابطه با قانون شدن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان داده شده است. اما اخیرا زمزمه‌هایی از خلف وعده متولیان امر در خصوص دایمی کردن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با بهانه تورم‌زا بودن این موضوع شنیده می‌شود.

برای جویا شدن از چند و چون موضوع حیاتی فوق به سراغ دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان رفته و با ایشان به گپ و گفت نشسته‌ایم.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان در گفت‌وگو با سایت خبری پرسون از زنجان، گفت: زمزمه‌هایی در خصوص لغو دائمی کردن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به گوش می‌رسد.

اصغر نجاری اظهار کرد: تلاش‌ها در حال انجام است که چنانچه نمایندگان انقلابی خلف وعده نکنند، دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اتفاق افتد اما اخیراً زمزمه‌های نقض وعده ‌ها به گوش می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه متولیان امر مدعی هستند که درصورتی که بخواهند بودجه‌ای برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لحاظ کنند این موضوع تورم‌زا خواهد بود افزود: در حالی که این برداشت کاملا غیرکارشناسی و غیرمنطقی است اما متولیان امر در حال حاضر متصور هستند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان با تاکید بر اینکه شنیدن کلمه انقلاب و انقلابی موجب یادآوری سال ۵۷ و فرمایشات امام خمینی (ره) می‌شود، تصریح کرد: امام خمینی فرمودند که این انقلاب برای حمایت از مستضعفان و کم‌برخورداران اتفاق افتاده است و عدالت، آزادی و رفاه حاصل خواهد شد، لذا این دولت انقلابی نیز باید بتواند این کار را انجام دهد و این مسیر را طی کند.

نجاری در خصوص وضعیت کنونی جامعه کارگر عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر هیچ تغییر خاصی در خصوص حمایت از جامعه کارگری اتفاق نیفتاده است.

وی با اشاره به اینکه تصویب دستمزد پایان سال توانسته بود به طور مختصری رضایت نسبی جامعه کارگری را کسب کند، افزود: اما متاسفانه باز هم تورم افسارگسیخته شیرینی را به کام جامعه کارگری تلخ کرد.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان با بیان این که مسئولین ناتوان از مهار تورم هستند، تصریح کرد: تورم زندگی را برای مردم و جامعه کارگری بسیار سخت‌تر کرده است به گونه‌ای که اکنون شاغلین گرفتار تامین حداقل‌های زندگی خود هستند.

نجاری با اشاره به این که متولیان امر به دنبال بهانه‌ای برای اختصاص ندادن این بودجه به همسان‌سازی بوده‌اند، تاکید کرد: این در حالی است که صندوق اختصاصا برای کارگران است.

وی با بیان اینکه صندوق در آستانه ورشکستگی رسیده است، تصریح کرد: متولیان امر چنانچه نتوانند بودجه‌ای که صحبت شده است و دولت لایحه آن را نوشته است تامین و تصویب کنند بحرانی جدی صندوق را تهدید می‌کند که اثرات منفی آن در جامعه بروز خواهد کرد.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان با تاکید بر اینکه رسیدن به مرحله اعتراض در کف خیابان برای هیچ مملکتی جلوه خوبی نخواهد داشت، افزود: کارگران نهایت ۴ میلیون تومان دریافتی می‌گیرند و این با شرایط سخت اقتصادی کنونی همخوانی ندارد.

نجاری در خصوص دلایل ایجاد تورم یاداور شد: همسان‌سازی حقوق کارگران مسبب ایجاد تورم نخواهد بود بلکه در حقیقت وجود رانت، حقوق‌های نجومی، پولشویی و به کار گرفتن نقدینگی در جریان‌های غیرمولد و غیرتولید عوامل تورم‌‌زا محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه جامعه کارگری در حقیقت ظرفیتی است که باید دیده شود، افزود: در صورت دیده نشدن این ظرفیت از جای دیگری سر باز خواهد کرد و مشکلات و عواقبی را به دنبال خواهد داشت.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان حق داشتن مسکن را طبق اصل ۳۱ قانون اساسی حقی طبیعی برای هر شهروند برشمرد و گفت: این در حالی است که داشتن یک سرپناه برای بسیاری از خانواده‌ها تبدیل به یک آرزو و حسرت شده است و اختصاص ۴۵۰ هزار تومان حق مسکن برای جامعه کارگری مسلماً کافی نخواهد بود.

فاطمه شمشیرگر _ استان زنجان

327061