«پرسون» از کمپین اهالی بخش سنگر، برای نجات یک اثر تاریخی می گوید:

تقاضای مردمی؛ تونل شاه عباسی را دریابید!

تونل تاریخی بخش سنگر از شهرستان رشت در خطر تخریب قرار دارد. تونلی با ویژگی های منحصر به فرد که به تونل شاه عباسی معروف است.
تصویر تقاضای مردمی؛ تونل شاه عباسی را دریابید!

به گزارش سایت خبری پرسون، فیلم زیر را مشاهده کنید. فیلمی از کشف تونل تاریخی واقع در شهر کوچک سنگر شهرستان رشت، که در خطر تخریب قرار دارد. فعالان و مردم بخش سنگر در شهرستان رشت کمپینی را برای حفظ این تونل قدیمی به راه انداخته اند. از این رو این کمپین به صورت جدی به دغدغه اهالی بخش سنگر، تبدیل شده است. تا آنجا که چند روز قبل، دکتر ولی جهانی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان به همراه ایمان سهیلی رییس میراث فرهنگی شهرستان رشت از این تونل بازدید کردند.

حسین صولتی سروندی از فعالان اجتماعی بخش سنگر در گفتگوی اختصاصی با «پرسون» از دغدغه خود و اهالی سنگر و اشتیاقشان برای مرمت و حفظ این اثر به جا مانده از گذشته، این گونه می گوید: تونل تاریخی بخش سنگر که در نزدیکی روستای گلسرک و کاروانسرای شاه عباسی واقع شده، به تونل شاه عباسی معروف است. هرچند سنگ های مالون چیده در تونل مربوط به دوره پهلوی دوم است اما سقف آجری، طاق ضربی و گزارش و روایت های ریش سفیدان روستا بیانگر این است که از تاریخ ساخت بنا بیش از ٨۰ سال می گذرد چرا که از رشادت های فردی بنام رضا تقوی به هنگام استقرار در برجک ها برای کشتن روس ها نام می برند.

صولتی خاطر نشان می کند که در صورت عدم ثبت این اثر، بیم آن می رود که این بنای تاریخی به علت تعریض اتوبان توسط راهداری تخریب خواهد شد.

مشابه این بنا در شهر رودبار و رستم آباد گزارش شده که راهداری به علت تملک اراضی توسط نیروی انتظامی موفق به تخریب آن نشده است. در حالی که بنای تاریخی سنگر علیرغم اتصال به یک پادگان مخروبه در تملک هیچ نهادی نیست که بتوان جلوی این تخریب را به شکل قانونی گرفت.

تونل تاریخی بخش سنگر که بین دو روستای امام زاده هاشم و گلسرک واقع شده است، در چندین نقطه با ریزش سقف همراه است که احتمالا مربوط به زلزله سهمگین گیلان و رودبار، فشار آب های جاری از کوه، رویش گیاهان می باشد که این آثار را نیز تحت تأثیر قرار داده است در همین راستا تونل موصوف با چندین بریدگی و ریزش بنا در جاهای مختلف، امکان ادامه مسیر بطور پیوسته را از هر گردشگری تاریخی خواهد گرفت. ابتدای این تونل ها در روستای گلسرک و انتهای آن در ارتفاعات امام زاده هاشم واقع شده است. این بنا با توجه به عدم وجود سامانه های تهویه هوا در دوره های قدیم، مجهز به یک سری بناهای کوچک به منظور تهویه هوا است تا طی مسیر در تونل بصورت راحت امکان پذیر شود.

چندین محل استراحت با عرض بیشتر نسبت به سایر بخش های تونل از جلوه های بصری زیبای این مجموعه آثار تاریخی است. اما بخش بیشتر بنا مربوط به تونل هایی با عرض یک متر و ارتفاع تقریبی 2.2 می باشد دارای 15 برجک نگهبانی است که احتمالا برای محافظت و گزارشات نظامی، پیرامون تهاجم روس ها، مشرف به جاده گیلان به سمت تهران در محلهای بسیار مناسب ساخته شده است. این برجک ها دارای ورودی قیفی شکل، مکان استقرار سلاح و مشرف به جاده است اما هم اکنون پوشش گیاهی چشم انداز برخی از برجک ها را پوشانیده است. برای طی مسیر تقریبا نیم ساعت زمان لازم است اما با عنایت به ناهمواری مسیر این فاصله زمانی ممکن است بیشتر شود.

در صورت عدم ثبت این اثر تاریخی ممکن است با ادامه ریزش سقف تونل و تخریب بنا بر اثر پدیده های طبیعی، با تخریب کامل آن طی یک دهه گذشته مواجه گردیم اما ثبت و نگهداری از بنا موجبات حفظ یکی از میراث تاریخی این منطقه را فراهم خواهد آورد.

327036