یوسفی در جریان سوال خود از وزیر:

آقای وزیر؛ در قبال تمام کوتاهی‌ها و مشکلات در استان‌ها چه پاسخی دارید؟

نماینده مردم اهواز در مجلس ضمن انتقاد از وزیر کشور گفت: شما در جریان وقوع بحران‌های بزرگ کشور مانند کرونا ، کم آبی خوزستان، آبگرفتگی شهرهای جنوبی کشور، گرانی سیمان و کمیاب شدن نان و آرد ... چه کاره بودید؟
تصویر آقای وزیر؛ در قبال تمام کوتاهی‌ها و مشکلات در استان‌ها چه پاسخی دارید؟

به گزارش سایت خبری پرسون، مجتبی یوسفی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در جریان طرح سوال خود از رحمانی فضلی وزیر کشور مبنی بر ضعف نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها و عدم اجرای مفاد قانونی شرایط انتصاب شهرداران توسط این وزارتخانه خطاب به وزیر گفت: شما در جریان وقوع بحران‌های بزرگ کشور مانند کرونا در سیستان و بلوچستان و شمال کشور، کم آبی خوزستان، آبگرفتگی شهرهای اهواز، بوشهر، بندر امام، ماهشهر، یا گرانی سیمان و کمیاب شدن نان و آرد ... چه کاره بودید؟

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: چرا با افزایش اعتبارات استان‌ها در بودجه سالانه مشکلات این استان‌ها حل نمی‌شود؟ یکی از دلایل طرح سوال من در هفته پایانی دولت دوازدهم ارائه پیامی به دولت و وزرای جدید است و دیگر آن که پاسخگویی در کشور باب شود.

وی تأکید کرد: در شرایطی که انتصاب فرمانداران، استانداران و برخی شهرداران در کشور که تأثیر مستقیم بر توسعه زیرساخت‌های استانی دارند به دست وزیر کشور است، شما در قبال تمام کوتاهی‌ها و مشکلات در استان‌ها چه پاسخی دارید؟

عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس با اشاره به شوراهایی که مسئولیت آنها با استانداران و فرمانداران در کشور است، اظهار کرد: شورای تأمین استان، شورای پدافند عامل، مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کمیسیون سرقت، کارگروه تنظیم بازار، گفت وگوی بخش خصوصی و دولت، کارگروه اقتصادی اشتغال و سرمایه‌گذاری، صادرات غیرنفتی، تسهیل و رفع موانع تولید، کمیسیون ایمنی راه‌ها، شورای ترافیک، شورای فنی استان ها، شورای حفاظت از منابع آب و شورای برنامه‌ریزی از عمده شوراهایی هستند که به طور مستقیم توسط وزارت کشور اداره می‌شوند.

یوسفی خطاب به وزیر کشور ادامه داد: مجلس شورای اسلامی اعتباراتی را برای حل مشکلات استان‌ها در بودجه اختصاص داده اما متأسفانه استانداران و فرمانداران اقدامات لازم را انجام نداده‌اند و تنها بعد از بروز بحران و آسیب روحی و جسمی مردم اعلام می‌کنند که اختیار نداشته‌ایم. چرا شما در 8 سال دوره وزارت خود از ظرفیت مجلس استفاده نکردید؟ حتی به آیین‌نامه ابلاغی خود برای انتصاب شهرداران نیز توجهی نداشتید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تأکید کرد: بر اساس آیین‌نامه اجرایی شرایط احراز تصدی در شهرهای بالای 200 هزار نفر، دولت اعلام کرده که فرد مورد نظر باید حداقل 9سال سابقه مدیریت ارشد مانند استانداری و فرمانداری و حداقل دارای مدرک فوق لیسانس باشد اما آقای رحمانی فضلی شخصی را با مدرک دیپلم به مدت دو سال به عنوان معاون فرهنگی شهرداری اهواز منصوب کرد و آن شخص بعد از آن در کانون تبلیغاتی مشغول فعالیت شد و بعد از یک هفته، آن هم قبل از تصدی پست شهرداری‌ اهواز در سال 98 مدرک فوق لیسانس خود را دریافت کرد.

وی خطاب به رحمانی فضلی تصریح کرد: نکند شما هم مانند رئیس جمهور که اعلام کرده وضعیت مردم خوب است و آنها از عملکرد دولت راضی هستند و این دولت عملکرد بی‌بدیلی در خوزستان داشته، اقتصاد و استان‌ها را خوب اداره کرده‌اید؟! پس اجازه دهید ما و مردم برای بروز شرایط کنونی از شما عذرخواهی کنیم!

عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: حدود 326 قطعه زمین در اهواز حداقل به قیمت آن روز حدود 350 میلیارد تومان به فروش رفت که تنها نیمی از این مبلغ دریافت شد و همان مبلغ نیز به پروژه‌های غیرضرور تخصیص یافت، در شرایطی که خانه‌های مردم در شهر اهواز تنها با بارش 11 میلیمتری باران یک متر به زیر فاضلاب می‌رود، آنگاه برای ساماندهی این معضل اعلام شد که 20 میلیارد تومان منابع در اختیار نداریم، در همان زمان با وجود این مشکل مردم حدود 700 میلیارد تومان برای تقاطع غیرهمسطح که حتی مصوبه شورای عالی ترافیک را نداشت، هزینه شد و اینها تنها به سوء مدیریت شما و استانداران و فرماندارانتان بازمی‌گردد.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: شما بدون طی شدن روند قانونی به شهرداری‌ها که صلاحیت نداشت، حکم دادید و بعد از آن استاندار وقت مصوبه شورای تأمین را دریافت کرد، اگرچه برخی اعضای این شورا اعلام کردند که ما راضی نبودیم اما فرماندار شما شب قبل از استیضاح و عزل شهردار مانع انجام این کار شد و سازمان بازرسی هم طی ارسال دو نامه عواقب انتصابات شما را اعلام کرد.

وی با تأکید بر اینکه نتیجه انتصابات شما در خوزستان، آبگرفتگی اهواز، بوشهر، بندرعباس و نارضایتی مردم بود، گفت: مجلس در بودجه سالانه امسال 500 میلیارد تومان اعتبارات در نظر گرفت اما متأسفانه رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس جمهور برایشان اهمیتی نداشت که قبل از وقوع بحران مدیریت لازم را انجام دهند. حتی مجلس در شرایط کنونی تنش آبی هم حدود دو هزار میلیارد تومان از محل اصلاح قیمت برق فولاد برای حل مشکلات آب شرب استان‌ها و روستاها منابعی را در نظر گرفت که با وجود دریافت این مبلغ توسط دولت از روی قبض‌ها، اما منابعی برای حل مشکل پرداخت نشد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: نتیجه انتصابات شما در استان خوزستان موجب شده که هنوز نتایج انتخابات شورای شهر اهواز تأیید نشود، شما به بهانه مشکل داشتن زیرساخت‌ها و اینترنت، با وجود اینکه قرار بود هزار کارت الکترونیکی در روز انتخابات ارسال کنید، نتوانستید به این وعده خود عمل کنید و موجب نارضایتی مردم شدید. به نمایندگان مجلس تهمت زدید.

یوسفی با اشاره به اینکه حمل و نقل عمومی و مدیریت شهری نیاز امروز کشور و مستمندان است خطاب به وزیر کشور، اظهار کرد: شما اعلام کرده بودید که 5 هزار دستگاه اتوبوس تا پایان اسفند 99 به شهرها تزریق می‌کنید اما اکنون در مجلس بگویید که چند دستگاه اتوبوس را ارسال کرده‌اید. امروز مردم نیازمند تنها می‌توانند از طریق حمل و نقل عمومی رفت و آمد کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در بخش دوم سخنان خود خطاب به رحمانی فضلی تأکید کرد: جوان‌هایی در دهه 60 کشور را به خوبی اداره کردند اما برخی افراد بعد از 40 سال با فاصله گرفتن از آرمان‌های انقلاب خسته‌اند. برخی تصمیمات در حوزه اقتصاد، معیشت، مدیریت آب و ... تأثیر مخربی در زندگی مردم گذاشته که غیر قابل بازگشت است البته این موضوع به مدیریت رئیس جمهور کشورمان که 4 سال هم سابقه مدیریتی دارد باز می‌ ‌گردد، حتی امروز داشتن یخچال برای برخی مردم تبدیل به آرزو شده است.

وی افزود: بعد از 4 سال نبود قانون در حوزه اداری استخدامی نیروهای شهرداری‌، مجلس در تبصره 12 قانون بودجه تصویب کرد تا طی 3 ماه نیروهای شهرداری و دهیاری تعیین تکلیف شوند اما هیچ‌گونه اقدامی از سوی دولت صورت نگرفت و اکنون شنیده‌ایم در روزهای پایانی دولت که ما را یاد جریانات سیاسی نزدیک به این دولت در سنوات گذشته می‌اندازد، حدود 12 هزار و 700 نفر قرار است نیرو استخدام شود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: وزیر کشور باید توضیح دهد در شرایطی که هنوز نیروهای شرکتی و پیمانکاری شهردای‌ها و دهیاری‌ها را تبدیل وضعیت نکرده، چگونه می‌خواهد این افراد را در سراسر کشور استخدام کند، ماده 63 قانون انتخاب شوراها هم هنوز اجرا نشده که موجب اعتراض 250 کاندیدا از 500 کاندیدای در اهواز شده است.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: حق السهم آلایندگی برای استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان توسط استانداری‌ها پرداخت نشده و حتی فرمانداران و استانداران انتصابی وزیر کشور نتوانستند قبل از بروز بحران مشکلات مردم را طی این 8 سال حل کنند.

برای پیگیری جدیدترین اخبار استان خوزستان، بخش خبری این استان را در سایت پرسون به خاطر داشته باشید.

326980