تاثیر آب گوجه‌فرنگی بر بدن

نوشیدن روزی یک لیوان آب گوجه‌فرنگی نه تنها خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی، سرطان و حتی پوکی استخوان را بطور قابل توجهی کاهش می‌دهد بلکه موجب کاهش محیط دور کمر نیز می‌شود. در گزارش پیش روی تان نکات مفیدی درباره مصرف آب گوجه فرنگی بخوانید.
تصویر تاثیر آب گوجه‌فرنگی بر بدن

به گزارش سایت خبری پرسون، آب گوجه فرنگی نوشیدنی محبوبی است که طیف گسترده ای از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها را برای بدن تأمین می کند. این گیاه سرشار از لیکوپن، یک آنتی اکسیدان قدرتمند است. با این حال، برخی معتقدند آب گوجه فرنگی به دلیل وجود سدیم زیاد موجود دربرخی محصولات بازار ممکن است به اندازه خود گوجه فرنگی سالم نباشد.

خواص آب گوجه فرنگی مانند خود میوه آن بی نظیر است. این نوشیدنی به دلیل ویتامین هایی که دارد در بدن مانند یک آنتی اکسیدان عمل کرده، در نتیجه باعث بالا رفتن سیستم دفاعی می شود. همچنین آب گوجه می تواند یک جایگزین خوب به جای داروهای شیمیایی در زمان سرماخوردگی باشد؛ چرا که باعث سرعت بهبود و درمان می شود.

آب گوجه فرنگی مملو از لیکوپن و آنتی اکسیدان است

آب گوجه فرنگی حاوی مواد مغذی گیاهی شامل لیکوپن ، بتاکاروتن ، ویتامین E و ... است. مصرف منظم آب گوجه فرنگی علاوه بر کاهش التهاب، به کاهش فشار خون کمک می کند و حتی ممکن است عملکرد سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کند. مجموعه ای از مطالعات از نقش لیکوپن در سلامت قلب و در کاهش خطر ابتلا به بیماری های متابولیک و نیز برخی سرطان ها حمایت می کنند. در گوجه فرنگی رسیده،تقریبا تمام آمینو اسیدهای اصلی به استثنای تریپتوفان وجود دارد. قند موجود در گوجه فرنگی رسیده،گلوکز فروکتوز و ساکاروز است که البته میزان آن اندک است. رنگدانه اصلی گوجه فرنگی لیکوپن بوده که سبب رنگ قرمز آن می شود.پوست گوجه فرنگی حاوی مقادیر فراوانی از کاروتینوئیدها بوده که به وسیله سلول های روده انسان جذب می شود. بنابراین اغلب توصیه می شود که گوجه فرنگی را همراه با پوست میل کنید. کاروتنوئیدها مواد مغذی هستند که در میوه ها و سبزیجات دارای رنگ نارنجی موجود هستند. همچنین گوجه فرنگی به علت دارا بودن مواد مغذی زیاد و کالری پایین،یکی از پایه های اصلی رژیم های غذایی است.

تقویت استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان

نتایج یک مطالعه دیگر که در کانادا انجام شده است نشان می دهد که نوشیدن ۲ لیوان آب گوجه فرنگی در روز، استخوان ها را تقویت کرده و از پوکی استخوان پیشگیری می کند. محققان در این مطالعه که در دانشگاه تورنتو در کانادا انجام شد، ۶۰ زن یائسه ۵۰ تا ۶۰ ساله را انتخاب کردند و از آنها خواستند که مدت یک ماه گوجه فرنگی و فرآورده های آن را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنند.
پس از گذشت یک ماه، آزمایشات بیوشیمیایی نشان دادند که حذف گوجه فرنگی از رژیم غذایی موجب افزایش ماده ای به نام « n- تلوپپتید» در خون می شود. این ترکیب، شاخص سلامت استخوان است و زمانی سطح آن در خون و یا ادرار بالا می رود که تحلیل بافت استخوانی وجود داشته باشد.در بخش دیگر این مطالعه مشخص شد که مصرف مداوم گوجه فرنگی موجب کاهش n- تلوپپتید در خون و درنتیجه کاهش خطر تحلیل استخوانی و پیشگیری از پوکی استخوان می شود.

خواص آب گوجه فرنگی برای بینایی

ویتامین A موجود در آب گوجه فرنگی قدرت بینایی را تقویت می کند و مانع شب کوری می شود، ویتامین B و پتاسیم موجود در گوجه فرنگی کاهش دهنده ی فشار خون و کلسترول است و در نتیجه مانع حمله قلبی، گرمازدگی و دیگر ناراحتی های خطرناک قلبی، عروقی می شود.

خواص آب گوجه فرنگی برای پوست صورت

برای نشاط و طراوت پوست، گوجه فرنگی له شده را به مدت 10 دقیقه روی آن قرار دهید، بسیاری در دنیا پوست صورت خود را روزی دو مرتبه و هر بار به مدت 15 دقیقه با آب و گوشتابه گوجه فرنگی می پوشانند و این به آنها کمک می کند تا چربی سطح پوستشان را کاهش دهند.

اگر دارای پوست حساسی هستید که مرتب جوش می زند سعی کنید تا بدن خود را با آب گوجه فرنگی شستشو دهید. این عمل شادابی پوست شما را تضمین می کند، آب گوجه فرنگی از پوست در برابر اشعه ی ماوراء بنفش محافظت می کند.

اگر بدن شما بوی بدی دارد و نمی توانید آن را از بین ببرید سعی کنید تا با شستشوی بدن خود با آب گوجه فرنگی این بوی بد را از بین ببرید. در عین حال در کشورهای خارجی که داشتن سگ خانگی مرسوم است از آب گوجه فرنگی برای از بین بردن بوی بدن هم انسان و هم سگ نیز استفاده می شود. مواد تشکیل دهنده گوجه فرنگی در از بین بردن بوی بد تاثیر مثبتی دارد.

آب گوجه فرنگی و جلوگیری از سرطان پروستات

گوجه فرنگی منبع غنی فیبر و مواد مفیدی است که خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد.

آب گوجه فرنگی و پیشگیری از سرطان سینه

مقاله منتشر شده در مجله مرکز مبارزه با سرطان گوجه فرنگی و آب گوجه فرنگی را به دلیل داشتن ماده ای به نام کاروتنویدز زنان را از ابتلا به سرطان پستان محافظت می کند.

آب گوجه فرنگی و لاغری

آب گوجه فرنگی یک آبمیوه لاغر کننده است. آب گوجه فرنگی یک ماده ی غذایی چربی سوز به حساب می آید، طبق نتایج مطالعات دانشگاه بوستون مصرف گوجه فرنگی و آب گوجه فرنگی تا 30 درصد احتمال بروز بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

سوخت چربی ها را در بدن سرعت می بخشد. آب گوجه فرنگی یکی از گزینه های مناسب تغذیه ای برای تناسب اندام و از بین بردن چربی های اضافی است.

نحوه گرفتن آب گوجه فرنگی

گوجه فرنگی ها را شسته و پاک کنید تا میکروب آن ها از بین برود ، سپس آن را به چند تکه تقسیم کنید و این تکه ها را در یک قابلمه انداخته و آن ها را با قاشق فشار دهید تا آب گوجه فرنگی خارج شود که در صورت لزوم می توانید مقداری کم آب نیز به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید محتویات داخل قابلمه به خوبی برای مدت زمان 15 تا 20 دقیقه بجوشد و گوجه ها نرم شود.

می توانید مواد افزدونی مانند شکر و نمک و فلفل را اضافه کنید و حتما با چشیدن آن حواستان به مقدار افزودنی ها باشد ، قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید سرد شود و سپس آب گوجه فرنگی را از یک پارچه نازک رد کنید تا دانه و تکه های سفت آن گرفته شود.

326743