فرماندار رشت عنوان کرد؛

رفع تنش آبی از شالیزارهای لشت نشاء و خشکبیجار با نگاه کارشناسی / بررسی دلایل عدم استقبال کشاورزان از بیمه محصولات کشاورزی

فرماندار رشت با اشاره به خشکسالی در 50 هکتار از شالیزارهای لشت نشاء و خشکبیجار گفت: با توجه به اینکه این دو حوزه در آخرین ایستگاه آب‌رسانی قرار دارند باید با نگاه کارشناسی اقداماتی برای حل امور آب منطقه صورت پذیرد تا در فصل زراعی جدید بتوانیم بخش عمده‌ای از مشکلات آب را در این حوزه‌ها برطرف نماییم.
تصویر رفع تنش آبی از شالیزارهای لشت نشاء و خشکبیجار با نگاه کارشناسی / بررسی دلایل عدم استقبال کشاورزان از بیمه محصولات کشاورزی

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، علی فتح اللهی در جلسه بررسی مشکلات حوزه کشاورزی شهرستان رشت که با حضور نمایندگان شهرستان در مجلس شورای اسلامی و مدیران کل جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای برگزار شد، با بیان اینکه بدترین شرایط آب‌ و هوایی طی چند سال گذشته را پشت سر گذاشتیم، اظهار داشت: اگر همراهی، همدلی و تلاش‌های شبانه روزی همه دستگاه‌ها، نمایندگان و کشاورزان زحمتکش و سختکوش نبود، مشکلات ما چندین و چند برابر بود و لذا از این بابت از همه دست‌اندرکاران تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی افزود: در راستای تأمین منابع مالی از محل اعتبارات ماده 10 مدیریت بحران امسال در حدود 3 میلیارد و پانصد میلیون تومان برای سازمان جهاد کشاورزی و امور آب درنظر گرفته شد.

فرماندار رشت با بیان اینکه مشکلات بخش کشاورزی با این اعداد و ارقام قابل رفع نیست، ادامه داد: در سال جدید حدود 10 میلیارد تومان برای امور آب و 5 میلیارد تومان برای جهاد کشاورزی درنظر گرفته شده که لازم است برای بخش‌هایی که اعتبارات بیشتری لازم دارند این میزان را افزایش دهیم.

وی با اشاره به خشکسالی در 50 هکتار از شالیزارهای لشت نشاء و خشکبیجار گفت: با توجه به اینکه این دو حوزه در آخرین ایستگاه آب‌رسانی قرار دارند باید با نگاه کارشناسی اقداماتی برای حل امور آب منطقه از طریق پمپاژ آب و یا ایجاد موانع صورت پذیرد تا در فصل زراعی جدید با بهره برداری از سد لاستیکی فخرآباد بتوانیم بخش عمده‌ای از مشکلات آب را در این حوزه‌ها برطرف نماییم.

نماینده عالی دولت در مرکز استان با ذکر حضور سه نماینده از شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی و رتبه برتر شهرستان در تولید برنج کشور گفت: بخش عمده‌ای از مشکلات حوزه کشاورزی شهرستان، همانند لاینینگ و تجهیز و نوسازی شالیزارها در ردیف اعتبارات شهرستانی قرار ندارند و لازم است که از اعتبارات ملی استفاده کنیم، به همین جهت از نمایندگان شهرستان می‌خواهم که با توجه به ظرفیت شهرستان از طریق وزارتخانه جهت تأمین اعتبارات لازم اقدام نمایند.

وی با اشاره به نیمه‌تمام ماندن تعدادی از پروژه‌های ایستگاه‌های پمپاژ در بخش مرکزی و در بخش‌های تابعه خشکبیجار گفت: ایستگاه‌های ایجاد شده است که بدلیل نبود دیواره حفاظتی، امکان فعال‌کردن آن‌ها وجود ندارد لذا امسال در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان با در نظر گرفتن اعتبارات، رفع موانع و بهره‌برداری از این ایستگاه‌ها در اولویت قرار گرفت.

فتح اللهی افزود: امسال دو آب‌بندان را به بهره‌برداری رساندیم که در رفع مشکلات کشاورزی منطقه بسیار اثرگذار بوده و فعالیت کشاورزان را از تک محصولی خارج کرده و در نیمه دوم سال با هدایت آب به آب‌بندان به‌عنوان استخر تولید ماهی و در فصل زراعی نیز با اولویت در تولید برنج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه لاینینگ علی‌الخصوص در مناطق پُرتنش می‌تواند سرعت انتقال آب را افزایش و همچنین میزان هدر رفت آب را به حداقل برساند، گفت: آبرسانی به مناطق پایین دست و منتهی الیه کاملاً برعکس سایر مناطق است و از آنجایی که سرعت انتقال آب زمانی که به این بخش کشاورزی می‌رسد بشدت پایین است، لذا برای حل مشکلات این بخش که اولویت اصلی جلسه نیز هست از نمایندگان می‌خواهیم در جذب اعتبارات و توسعه این بخش یاری‌گر جهاد کشاورزی باشند.

فرماندار رشت با اشاره به ارقام پر محصول و زودرس برنج که میزان مصرف آب کمتری دارند، گفت: هرچقدر که شروع و پایان فصل زراعی را کوتاه‌تر کنیم بطور یقین مصرف آب و به دنبال آن تنش‌های آبی را به حداقل رسانده‌ایم.

وی با تأکید بر استفاده از تسهیلات ارزان‌قیمت برای کشاورزان گفت: ما قطب اصلی برنج هستیم و باید سهم قابل توجهی از تسهیلات را برای کشاورزان شهرستان درنظر بگیریم و نیاز هست که در سال جدید بتوانیم دغدغه‌های تولید برنج چه در حوزه ماشین‌آلات و چه در حوزه مربوط به فعالیت‌های کشاورزی رفع نماییم.

نماینده عالی دولت در مرکز استان با اشاره به عدم استقبال کشاورزان از بیمه کشاورزی گفت: بیمه محصولات کشاورزی باید کمک کننده و اعتمادساز باشد و بتواند دغدغه‌ها و نگرانی‌های کشاورزان را رفع نماید اما ثبت‌نام و استقبال تنها 28 درصد کشاورزان از این بیمه نشان دهنده ضرورت بررسی دلایل این موضوع است.

326293

مطالب مرتبط