یک مقام مسئول در گفتگو با پرسون عنوان کرد؛

تبدیل 35 درصد محصولات کشاورزی به ضایعات/ هندوانه پرآب ترین محصول، صدرنشین صادرات

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: تنها 5 درصد محصولات کشاورزی تولید ایران صادرات می شود و 7 برابر آن یعنی 35 درصد آن را ضایعات تشکیل می دهد، اگر بتوانیم جلو ضایعات محصولات کشاورزی را بگیریم مواد غذایی میلیون ها نفر به راحتی فراهم خواهد آمد.
تصویر تبدیل 35 درصد محصولات کشاورزی به ضایعات/ هندوانه پرآب ترین محصول، صدرنشین صادرات

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار حوزه اقتصادی سایت خبری پرسون اظهار داشت: اینکه گفته می شود 90 درصد آب شیرین کشور در حوزه کشاورزی صرف می شود درست نیست، چرا که آب در حوزه های گوناگون از جمله جمع آوری آب هدر رفت بیشتر دارد و متاسفانه بی مدیریتی عامل مشکلات موجود کشاورزی و اقتصادی شده است.

وی افزود: فرسودگی ماشین آلات کشاورزی، استفاده از روش های تولید محصولات کشاورزی به شیوه سنتی، نبود برنامه کاشت براساس نیاز بازار از جمله عوامل به وجود آمدن 35 درصد ضایعات در محصولات کشاورزی به حساب می آیند.

باید از محصولات که از منابع آبی کمتر برخوردار هستند استفاده کرد، برای نمونه گندم و جو که از کالاهای تولیدی با آب مصرفی کمتر از هندوانه هستند را واردات می کنیم آن وقت هندوانه به عنوان یک محصول پر آب را صادر می کنیم.

نورانی ادامه داد: امروز اگر در دیپلماسی سیاسی و اقتصادی ضعیف عمل کرده ایم به دلیل کم کاری در حوزه کشاورزی بوده است، در صورتی که از دانش روز دنیا در فعالیت کشاورزی بهره مند شویم و میزان تولیدات غذایی خود را بیفزایم در سایر حوزه ها نیز قدرتمند خواهیم شد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی تصریح کرد: قرار نیست در حوزه کشاورزی هر نوع محصولی کاشت و برداشت شود، برای نمونه آمار دو ماه ابتدای سال جاری گمرک اعلام کرده که هندوانه نخستین محصول کشاورزی در صادرات کشاورزی کشور است، در حالی که این محصول بیشترین مصرف آب در حوزه کشاورزی را دارد و به عبارتی به راحتی ما آب موجود در کشور را به پایین ترین قیمت صادر می کنیم و این جای خوشحالی ندارد که ما بزرگترین صادر کننده هندوانه در دنیا هستیم.

او خاطرنشان کرد: باید از محصولات که از منابع آبی کمتر برخوردار هستند استفاده کرد، برای نمونه گندم و جو که از کالاهای تولیدی با آب مصرفی کمتر از هندوانه هستند را واردات می کنیم آن وقت هندوانه به عنوان یک محصول پر آب را صادر می کنیم.

نورانی گفت: طبق اعلام فاو ایران می تواند تمام محصولات غذایی کشورهای منطقه خلیج فارس را تامین کند، بنابراین ما مشکل آب نداریم ما مشکل مدیریتی داریم، مگر کشورهای حوزه خلیج فارس بارش باران دارند؟ ما تا بارندگی در یک سال کم می شود می گوییم امسال خشکسالی شد برق نداریم، آب نداریم؟ چرا ما نتوانستیم از آب حوزه خلیج فارس استفاده کنیم همانند سایر کشورهای حوزه خلیج فارس که آبی ندارند جزبهره مندی از آب خلیج فارس و دریای عمان روشی دیگری ندارند.

این عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: صنعت، سیاست، اقتصاد کشور به کشاورزی گره خرده است، اما متاسفانه این حوزه را رها کرده ایم و هیچ گونه الگوی کشتی نداریم، باید کشاورزی را به سمت و سوی صنعتی شدن ببریم، حتی در بذر نیز باید از نوعی استفاده شود که بیشترین بار را تولید کند و از آب کمتری برخوردار باشد؛ امروز در نیا دیگر ابر قدرت ها حرف از صلاح و تجهیزات نظامی و اتمی نمی زنند، بلکه تولید محصولات غذایی حرف اول را در قدرت می زند.

تنها 5 درصد محصولات کشاورزی تولید ایران صادرات می شود و 7 برابر آن یعنی 35 درصد را ضایعات تشکیل می دهد، اگر بتوانیم جلو ضایعات محصولات کشاورزی را بگیریم مواد غذایی میلیون ها نفر به راحتی فراهم خواهد شد.

وی در ادامه به موضوع ضایعات و هدر رفت محصولات کشاورزی پرداخت، گفت: متاسفانه 35 درصد مواد غذایی کشور ضایعات می شود در حالی که با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا می توان جلو این هدر رفت را گرفت، این 35 درصد از زمان کاشت، داشت و برداشت و ذخیره سازی است و این آماری است که فاو اعلام کرد.

نورانی تاکید کرد: تنها 5 درصد محصولات کشاورزی تولید ایران صادرات می شود و 7 برابر آن یعنی 35 درصد را ضایعات تشکیل می دهد، اگر بتوانیم جلو ضایعات محصولات کشاورزی را بگیریم مواد غذایی میلیون ها نفر به راحتی فراهم خواهد شد.

گفتگو از: محمد خادمی

326604